Volvo höjer priserna på lastbilar i USA
I Europa genomförde Volvo Lastvagnar prishöjningar på ett par procent redan i september förra året. Nu tänker Volvo tillsammans med Mack i det nya bolaget Volvo Global Trucks genomföra liknande höjningar även på den hårt pressade nordamerikanska lastbilsmarknaden.
”Vi genomförde prishöjningarna i Nordamerika i april i år. Det riskerar kanske lite marknadsandelar på kort sikt men vi ansåg att det var nödvändigt att få upp nivåerna. Även i Brasilien har vi höjt priserna, där rådde också helt felaktiga nivåer”, sade Volvo Global Trucks VD Tryggve Sthen vid ett analytikermöte på tisdagen.
Även på de begagnade lastbilarna gör Volvo vad de kan för att hålla uppe prisnivåerna. Genom den egna kedjan Arrow, som finns representerade på dryga tjugotalet platser i USA, ska bolaget bland annat kunna erbjuda bättre service till kunderna och på så sätt förhoppningsvis också kunna ta något bättre betalt. Begagnatpriserna på lastbilar i USA har annars halverats de senaste halvåret i takt med att marknaden svämmat över.
Volvo fortsätter också att resolut arbeta för att inte bygga upp några lager i sin lastbilsverksamhet. I USA togs flera produktionsstopp under det första kvartalet för att inte producera mer än orderboken tillåter. Även i Göteborg väljer bolaget att gå ned på fyra-dagars veckor när orderingången inte räcker till.
Synergierna från samgåendet med Renault VI och Mack börjar redan synas på inköpssidan. Hälften av de 3,5 miljarder kronor som Volvo räknar med att tjäna på affären väntas kunna plockas fram därifrån. Resterande del kommer från en gemensam motorfamilj samt i tillverkning och distribution. På den nordamerikanska marknaden överlappar Volvos och Macks återförsäljare varandra i drygt 20 procent av fallen. Den siffran kommer att öka.
”Det är inte någon magisk siffra och kan komma att höjas i framtiden. Vi vill bland annat ha finansiellt starka återförsäljare, branschen kommer att vara cyklisk även i framtiden”, sade Tryggve Sthen.
Ytterligare synergier på runt 3 miljarder om året kommer Volvo Global Truck att kunna plocka fram när de olika lastbilarna byggs på en gemensam plattform. Idag finns 11 olika plattformar för tunga lastbilar hos Volvo, Mack och Renault VI. Dessa ska i framtiden bytas ut till en enda. För att snabbt nå dit har en produktplan för de kommande åren arbetats fram.
”Den ser bättre ut än vi hade kunnat hoppas på och en gemensam plattform ser ut att komma lite snabbare än vi trodde. Vi är rejält entusiastiska för de möjligheter som ligger i produktplanen”, sade Tryggve Sthen.
Mindre entusiastisk var han dock inför affärsutsikterna för resten av året. I Nordamerika kommer resten av året krävas för att beta av de stora lagren av nya och begagnade lastbilar, någon förbättring av läget är inte i sikte. I Europa väntas marknaden krympa med 10 procent fördelat lite olika mellan marknaderna.
”I Sydeuropa tror jag det kommer att se bra ut även i slutet av året. Tyskland och England har mjuknat rejält och det kommer att fortsätta vara så i kommande kvartal. I Sverige har det varit en bra marknad för oss”, sade Tryggve Sthen.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.