Volvo
Volvo-leveranser bromsar in
Leveranserna från Volvo-koncernens lastbilsverksamhet var 13.055 lastbilar i januari. Det är en minskning med 4 procent jämfört med samma månad i fjol. Det framgår av bolagets leveransrapport.
Marknaden hade räknat med 14.926 lastbilar, enligt SIX News/Inquiry Financial enkät.
I siffrorna ingår inte samriskbolagen Eichers och DND:s leveranser som från och med januari 2013 inte längre konsolideras i Volvokoncernen med 50 procent.
Leveranserna inklusive 100 procent av samriskbolagens leveranser var 15.566 lastbilar.
Volvo Lastvagnars leveranser föll med 17 procent till 7.024 lastbilar i januari jämfört med samma månad i fjol.
Leveranserna från Mack uppgick till 18 lastbilar under månaden, vilket var en ökning med 2.117 procent.
Renault Trucks levererade 2.582 tunga lastbilar, en ökning med 24 procent.
Leveranserna från UD Trucks uppgick till 1.332 lastbilar, en ökning med 2 procent jämfört med samma månad i fjol.
100 procent av leveranserna från samriskbolaget Eicher uppgick till totalt 2.505 lastbilar i månaden, en minskning med 22 procent jämfört med samma månad i fjol.
Volvokoncernens leveranser i Europa ökade med 1 procent till 5.147 lastbilar i januari i årstakt. Väntat här var en ökning med 3,8 procent till 5.274 lastbilar enligt en enkät från SIX News/Inquiry Financial.
I Västeuropa steg försäljningen med 9 procent till 4.309 lastbilar och i Östeuropa var nedgången 26 procent till 838 lastbilar.
I Nordamerika var leveranserna upp med 14 procent till 4.753 lastbilar, att jämföra med väntade +20 procent till 5.027 lastbilar. I Asien steg leveranserna med 3 procent till 1.902 lastbilar, där väntat var +13 procent till 2.099 lastbilar. Sydamerika föll 66 procent till 541 lastbilar, att jämföra med väntade -21 procent till 1.248 lastbilar.
Det framgår av leveransrapporten.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.