Volvo Cars
Volvos nästa steg det svåraste
-Jag har jobbat på Volvo under tre herrar: AB Volvo, Ford och Geely. Min bild är att vi under mina 35 år aldrig haft ett bättre läge än nu, säger Magnus Sundemo, långvägare i Volvo Cars, fackligt aktiv och suppleant i bolagets styrelse.
-Det som är bra är att de lämnar oss ifred, de ger oss fria händer att utveckla det som är bra med Volvo.
Det har gått fem år sedan Geely köpte Volvo. Och de farhågor Sundemo, och säkert många med honom, hade om kineserna har alltså inte infriats. Tvärtom. Volvo är nu så självstyrande att styrelseordföranden Li Shufu inte ens deltar på alla styrelsemöten.
Men vilken är då planen? Den kan sammanfattas med att få upp försäljningsvolymerna och öka lönsamheten genom att positionera om Volvo mot premiumsegmentet – alltså kliva upp i nivå med BMW och Audi, och att ta rejäla marknadsandelar i det segmentet i Kina.
***
2011 aviserades ett stort investeringsprogram på sammanlagt 75 miljarder kronor de kommande åren varav hälften ska läggas i Sverige. I Kina har man redan byggt nya anläggningar.
Under 2014 växte omsättningen till nästan 130 miljarder kronor och nära 466 000 sålda bilar, upp från 428 000 sålda bilar och 122 miljarder i omsättning året före. Trots de fina siffrorna var rörelsemarginalen måttliga 1,6 procent 2013 och 1,7 procent 2014. I år är målet att sälja 500 000 bilar.
Men även om det mesta tycks rulla Volvos väg nu så saknas förstås inte orosmolnen över Torslanda. Om det stora investeringsprogrammet ska kunna räknas hem måste försäljningen öka, och rejält. Om fem år, 2020, är målet att sälja 800 000 bilar. Alltså nästan dubbelt så många som förförra året. Det bygger bland annat på att försäljningen i Kina ökar till 200 000 fordon (på en marknad som visserligen fortfarande är stark, men inte längre växer lika snabbt), att försäljningen ökar ordentligt i USA och att marknadsandelen på den svaga Europamarknaden ökar till 2 procent.
-Det är för tidigt att säga att segern är vunnen, säger Magnus Sundemo.
Detta är en kortversion av “Nästa steg det svåraste”. Artikeln i sin helhet publiceras i senaste numret av Affärsvärlden. Prenumeranter kan också logga in och läsa hela texten här.
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.