Volvos VD Martin Lundstedt: ”Vi har varit följsamma i kostnadsmassan”

Lastbils- och busstillverkaren Volvo rapport kom på sina håll in över analytikernas förväntan. För Affärsvärlden berättar VD Martin Lundstedt om varför antalet levererade lastbilar minskat och om förväntningarna på Volvos nya lanseringar.
Volvos VD Martin Lundstedt: ”Vi har varit följsamma i kostnadsmassan” - WEB_INRIKES
Volvos vd Martin Lundstedt kommenterar bolagets delårsrapport. Foto: Björn Larsson Rosvall / TT

“Göteborg calling!” utropar Volvos presstalesperson när Afv når lastbilsjätten på rapportdagen. Det är en Q2-rapport som kommer in i linje med förväntningarna. Rörelseresultatet låg på 20 mdr kr medan nettoomsättningen var 140,2 mdr kr.

Just omsättningen var 3,2% bättre än analytikernas förväntningar.

“Trots att våra huvudmarknader i Europa och i Nordamerika successivt normaliseras och korrigeras nedåt med minskade volymer, så har vi lyckats upprätthålla en försäljning på samma nivå som föregående år på 140 miljarder och levererat ett starkt justerat rörelseresultat på 19,4 miljarder och en marginal på nästan 14%”, säger VD Martin Lundstedt till Affärsvärlden och fortsätter:

”Det vår följsamhet när det gäller kostnader som varit central och samtidigt så investerar vi mer än någonsin när det gäller forskning och utveckling, produktlanseringar och digitalisering.”

AB Volvo med VD Martin Lundstedt i spetsen vändas dela ut en hel del pengar till aktieägarna. Foto: Adam Ihse / TT

8% färre lastbilar levererade

Det är något speciellt med rapportdagar, när siffrorna finns där svart på vitt. Men i grund och botten är det mycket jobb som ligger bakom allt, menar Volvos VD.

“På rapportdagar låter det nästan som att det är självklart att olika saker hänt. Men det är väldigt mycket hårt arbete ute i alla delar av organisationen och det jag är mest stolt över är att vi har lyckats hålla våra kommersiella villkor så pass väl i en fallande marknad och samtidigt vara följsamma med vår kostnadsmassa. Vi har en stor industriell apparat och där har organisationen gjort ett fantastiskt jobb. Vi visste att vi hade spänt bågen och att organisationen klarar det gör mig väldigt stolt”, säger Lundstedt.

Det blev dock 8% färre levererade lastbilar. Vad berodde det på?

“Det beror på marknaden och vi har guidat för en korrigering i framför allt Europa och Nordamerika. Det leder till den här minskningen. Samtidigt ser vi att Sydamerika växer. Men har man en flexibilitet i sin industriella system så kan man också parera så att det följer förväntningarna när det gäller marknadsutsikterna.”

Det gick inte heller lika bra på anläggningsmarknaden. Berätta lite om det.

“Det är samma sak där och kanske ännu mer att de tunga segmenten gått ner både i Europa och i Nordamerika. Därför har leveranserna fallit med 19%. Det handlar om cykeln helt enkelt. Men i skenet av det så gör Volvo Construction Equipment ett fantastiskt jobb. Man upprätthåller en stark marginal som nästan uppgår till 16% trots det leveranstappet.”

Ni guidade ner lite för Sydamerika när det kom till anläggningsmarknaden?

“Det är alltid svårt i en sådan region som Sydamerika att vara exakt. Men fortfarande är det en marknad som är god. Den ska vara i paritet med föregående år, så det är ingen dramatik”, säger Lundstedt och fortsätter:

“Detsamma är fallet för Europa. Där trodde vi på en marknadskorrigering på minus 15%. Nu säger vi att det blir minus 20%. Men tittar man ändå på den globala situationen för både anläggningsmaskiner och lastvagnar så följer prognoserna i stort det vi har sagt.”

Ser fram emot nya lanseringar

Inför det kommande halvåret ser han framför allt fram emot att introducera Volvos senaste lanseringar.

Förnyelseresa

I juni presenterades en av Volvos största lanseringar av förnyade produkter i företagets historia. Lanseringarna omfattade konventionella produkter, produkter med nya hållbara elektriska drivlinor och stödjande laddningsinfrastruktur. För grävmaskiner lanserades en komplett serie moderniserade grävmaskiner från 14 ton till 50 ton. För att bredda utbudet av elektriska maskiner lanserades även Volvos första elektriska hjulgrävare, och hjullastarna L90 Electric och L120 Electric. Produkterna planeras att successivt introduceras på utvalda marknader de kommande tolv månaderna och kommer att hjälpa Volvo CE att ta nästa steg på sin transformationsresa. 

Källa: Volvo

“När det gäller löpande affärer så är det att fortsätta att jobba nära kunderna, fortsätta att utveckla serviceverksamheten som fortsatt går starkt. Men naturligtvis fortsätta de spännande lanseringar som står för dörren inom anläggningsmaskiner, vilket är den största produktförnyelsen i bolagets historia”, säger Lundstedt och avslutar:

“Vi har börjat visa och låta våra kunder testa och köra och känna på de nya produkterna och mottagandet är positivt.”

Volvo, Mkr Q2-2024 Konsensus Förändring mot konsensus Q2-2023 Förändring
Nettoomsättning 140 249 135 941 3,2% 140 685 -0,3%
Rörelseresultat 20 339 14 589 39,4%
Rörelsemarginal 14,5% 10,4%
Justerat rörelseresultat 19 446 18 498 5,1% 21 859 -11,0%
Justerad rörelsemarginal 13,9% 13,6% 15,5%
Resultat före skatt 20 534 14 409 42,5%
Nettoresultat 15 583 10 819 44,0%
Resultat per aktie, kronor 7,65 5,30 44,3%

Konsensusdata från Bloomberg

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från SPOTLIGHT STOCK MARKET