Här är vinnarna av ”Årets affärsmodell”

Under torsdagen korades vinnarna av "Årets affärsmodell" och "Årets affärsmodellsutmanare" under Business Model Summit Awards på Nalen i Stockholm. Vinnare i kategorierna är ljudboksbolaget Storytel och det digitala preventivmedelsbolaget Natural Cycles.

Priset årets affärsmodell delas ut till ett företag som utmanar sin bransch och vedertagna logiker på ett framgångsrikt sätt. Det kan handla om en eller flera dimensioner av affärsmodellen. Första vinnaren av priset var Spotify (2011) som då just börjat få fäste för den logik för streamad musik som vi nu ser som självklar.

Priset för 2017 års affärsmodell går till ljudboksbolaget Storytel. Motiveringen är bland annat att ”Vinnaren har snabbt tagit en stark position på en i grunden mycket mogen marknad och har i dag en halv miljon betalande prenumeranter”. Därtill har affärsmodellen ”på ett övertygande sätt och med stor ambition visat att gammal inte alls är äldst.”

– Det sker ett teknikskifte i bokbranschen. I princip står ljudstreamingtjänster för tillväxten i branschen medan resten av marknaden sjunker något, säger Jonas Tellander, vd för Storytel.

I dag finns Storytel i Norden, Holland, Polen, Ryssland och Spanien men ambitionen för Storytel som numera är noterat på Aktietorget är att komma ut i fler länder och växa med 40 procent per år. 

– Det är, och har varit, en utmaning är att få med sig bokbranschen. I Sverige är vi hemma, men i andra länder kommer vi med något helt nytt fortfarande, där är man van att sälja en kopia av en fysisk bok, vi har en helt annan modell.

Årets affärsmodellsutmanare är Natural Cycles, som också har prenumerationsbaserad modell. Natural Cycles har utvecklat en app som med hjälp av en termometer har blivit ett certifierat preventivmedel.

En del av motiveringen lyder ”Med utomordentlig väl utförd strategi har bolaget på kort tid fått ett stort genomslag både i Sverige och internationellt. Certifiering och prospektiva studier visar på en genuin bärkraft i affärsmodellen.  Årets utmanare leverera en riktigt livsviktig lösning i en ännu inte digitaliserad bransch”.

Medgrundaren och vd:n Raoul Scherwitzl berättar att strategin just nu är att bygga en digital motsvarighet till läkemedel inom reproduktiv hälsa. Men bolaget kan utöka inom flera verksamheter.

– Egentligen inom allt där information kan påverka och förbättra människors liv. Där ska vi vara nummer ett, säger Raoul Scherwitz.

 

Juryns motivering

”Årets svenska affärsmodell” år 2017 – Storytel

Vinnaren har snabbt tagit en stark position på en i grunden mycket mogen marknad och har i dag en halv miljon betalande prenumeranter.

Produkten utgörs av en digital plattform som ger kunderna tillgång till ett fantastiskt utbud av kunskap och underhållning i ett format som snabbt vunnit mångas hjärta – och öron.

Med en ät så mycket du vill-modell, innehåll på flera språk och en positiv användarupplevelse har vinnaren banat väg för ett breddat sätt att ta till sig litteratur.

Genom nytänkande och med en förståelse för kundernas behov har de lyckats med det många trodde var omöjligt. Årets svenska affärsmodell har på ett övertygande sätt och med stor ambition visat att gammal inte alls är äldst.

”Årets svenska affärsmodellsutmanare” år 2017 – Natural Cycles

Vinnaren har moderniserat en i de flesta avseenden gammalmodig bransch. På ett begåvat sätt utnyttjar bolaget kraften i den digitala tekniken och låter användaren återta kontrollen över sin egen kropp. Vinnaren har lyckats hitta en verkligt samtida metod att dra nytta av stora datamängder och kombinera dessa med maskininlärning.

Med en utomordentlig väl utförd strategi har bolaget på kort tid fått ett stort genomslag både i Sverige och internationellt. Certifiering och prospektiva studier visar på en genuin bärkraft i affärsmodellen. Årets utmanare levererar en riktigt livsviktig lösning i en ännu inte digitaliserad bransch.

Priset Business Model Awards ut delades ut under torsdagen på Nalen i Stockholm.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.