Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

”Vi övergår till något större”

2018-11-28 21:30

Musiktjänsten Epidemic Sound kammar hem priset Årets affärsmodell i tävlingen Business Model Awards.

Idén till Epidemic Sound startade 2009, då Oscar Höglund och Jan Zachrisson arbetade med tv-produktioner. En påtaglig utmaning var att hitta bra, lättillgänglig musik som var lätt att få licens för.

– Vi pratade ofta om hur bra det skulle vara med en enda källa med högkvalitativ musik som inte hade någon av de vanliga licenskomplikationerna, men det fanns ingenting, säger Oscar Höglund, vd för Epidemic Sound.

De slog sig samman med Peer Åström och David Stenmarck som hade producerat låtar för världsartister som Madonna och till olika tv-shower. Erfarenheten från både tv- och musikbranschen resulterade i ett bolag som utmanade hela licenskedjan och marknaden i stort.

– Vårt uppdrag har alltid varit att leverera musik utan några begränsningar. För att göra detta skapade vi en affärsmodell som gör att musiklicensiering blir enkelt för kunden.

Epidemic Sound sysslar med produktionsmusik för audiovisuella produktioner. Företagskunder är tv-kanaler, produktionsbolag och företag som H&M och McDonald’s. Musiktjänsten finns tillgänglig online där användare kan logga in och lyssna på samt ladda ner låtar. Epidemic Sound betalar en up-front fee för varje verk och delar därefter intäkterna från streamingen med musikskaparen. I en globaliserad värld som befinner sig i en digital era har nya kategorier av kunder tillkommit, exempelvis youtubers.

Även om Epidemic Sound började bygga upp ett slags musikproduktionsbibliotek för tio år sedan så har tjänsten under de senaste två åren genomgått ett slags skifte. Från ett renodlat business- to business-bolag som förser olika typer av filmskapare med ljudspår har det uppstått en efterfrågan från konsumenter.

– De vill höra mer av vår egen musik och engagerar sig mer med våra artister via streamingplattformar. Det är en väldigt spännande tid för mig och hela företaget eftersom vi övergår till något mycket större.

Motivering till Årets affärsmodell

Efter att ha spenderat de senaste åren på att utveckla sin produkt och tjänst har vinnaren av årets affärsmodell det senaste året genomgått en stor förändring där de ställt om till exekvering. Genom deras plattform skapar de ett nytt sätt att låta världen ta del av kreativa skapelser som annars aldrig fått den exponering de förtjänar. De tillfredsställer inte bara kundens behov, utan eliminerar även de svårigheter som andra intressenter i värdekedjan upplever. Årets vinnare utmanar en traditionell bransch genom att kringgå etablerade aktörer i värdekedjan och tvingar fram en transparens på sin marknad som tidigare inte existerat. De har ett stort kundfokus som gjort att de lyckats attrahera de största kunderna först och tagit marknaden med storm. Årets affärsmodell går till Epidemic Sound.

Prisar affärsmodeller

Tillsammans med Affärsvärlden och talangnätverket 4potentials delar konsultbolaget Cordial årligen ut priserna Årets bästa affärsmodell samt Årets affärsmodellutmanare under Business Model Awards. Årets affärsmodell går till ett företag som utmanar sin bransch och vedertagna logiker på ett framgångsrikt sätt. Årets affärsmodellutmanare går till ett bolag som utmanar en etablerad bransch, eller är med och skapar en helt ny bransch.

Helene Rothstein

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom