Sound Dimension revolutionerar ljudbranschen med AI

Sound Dimension gör IPO på Spotlight Stock Market med AI-teknik som förstärker ljudkvalitén i allt från högtalare till telefoner och tv-apparater.

Sound Dimension grundades 2013 med fokus på att ta fram världens bästa modulära och portabla högtalare. Teknisk kunskap och expertis i område ledde till inget mindre än helt fantastiska högtalare vilka till ljudet levererade lika bra som professionella studiohögtalare. Det visade sig dock, med ett okänt varumärke, vara svårt att slå sig in på marknaden – och produkten blev dyr att framställa. Det fanns nöjda kunder men de var för få. Därför bestämde man sig för att tänka om. Tekniken man tagit fram var för bra för att inte exploatera vidare. Idag har bolaget utvecklat en AI-lösning (AiFi) vilken möjliggör implementering av tekniken i befintliga högtalare, telefoner och tv-apparater.

– Det kan vara svårt att förstå de teknikmöjligheter som verkligen finns idag. Vår lösning handlar i stort om på ett smart sätt förmedla ljudvågor. Något som pedagogiskt kan jämföras med en kör. Om en person sjunger så kanske det låter fint men om man vill få högre och bättre ljud blir ju inte sången bättre för att denne ensamma person sjunger högre eller skriker ut sin sång. Om det däremot kommer 10, 15 eller 20 personer till och sjunger samma sak så blir det en kraftfull effekt. Det är så vår teknik är uppbyggd. Och den går utmärkt att implementera i redan befintliga system, säger bolagets vd, Thomas Bergdahl.

Tekniken i fråga är en mjukvara man döpt till AiFi – Artifical Intelligence Fidelity. Den är både patenterad och prisbelönt. Redan 2017 fick bolaget en utmärkelse under CES Innovation Awards. Bolagets vd Thomas Bergdahl har lång erfarenhet i innovationsbranschen och har bland annat varit med och byggt upp bolaget Doro till ett miljardbolag.

– Sound Dimension befinner sig i en spännande bransch. Under många år har vi sett hur kameran i mobiltelefoner bara blir bättre och bättre. Idag har du i princip en systemkameras precisioner i mobilen. Men vad har hänt med ljudet? Nästintill ingenting – fram tills nu. Vi kommer att implementera vår teknologi genom en trestegsmodell. Först och främst kommer vi att lansera vår app, AiFi app, som skapar möjlighet för flera telefoner att spela ihop i en kör. Sedan kommer vi att lansera en dongle, AiFi dongle, som gör att man där hemma kan koppla ihop sina högtalare så att dessa tillsammans kan leverera fantastiskt ljud. Sist men inte minst kommer vi att lansera AiFi inside, där vi levererar vår teknologi på chip-nivå. Vår ambition är därmed att göra AiFi till en de facto standard för ljud hos de leverantörer som idag är verksamma på marknaden, likt vad Bluetooth är för konnektivitet, säger bolagets vd, Thomas Bergdahl.

Då bolagets teknik redan visat sig fått proof of concept genom de högtalare man lanserade för några år sedan känner man sig ha låg teknologisk risk. Nöjda kunder är den viktigaste hörnstenen.

– Pengarna från denna IPO behöver vi för att kunna finansiera utvecklingen men även för att lägga nya patent och upprätthålla befintliga patent. Vi har en tydlig plan kring vad som ska ske framöver och räknar med att rulla ut AiFi app redan under 2022 för att 2024 lansera hela vår trestegsmodell. Det som skiljer oss från konkurrenterna är att vi har proof of concept och har en AI-baserad teknologi. De som köpt våra högtalare älskar dem, säger bolagets vd Thomas Bergdahl.

Läs mer om Sound Dimension här.

Teckningstid: 31/08-13/09
Teckningskurs: 7,5 SEK per unit
Minsta teckningspost: 600 units
Emissionsvolym: 15.000.000 SEK
Notering: Spotlight Stock Market
Första dag för handel: 6 oktober (preliminär)