Twiik digitaliserar träningsbranschen – nu gör bolaget IPO

I en tid där hemmaträningen boomat ökar Twiik möjligheten till personlig coaching och interaktion genom deras app. Efter ett framgångsrikt 2020 har det blivit dags att accelerera bolaget med avstamp i en IPO på Nasdaq First North.
Twiik

Gör gym till mer än en fysisk plats. Techbolaget grundades 2013 med fokus att digitalisera träningsbranschen genom att hjälpa personliga tränare och gym i erbjudandet till sina kunder. Q1 2021 tredubblade bolaget sin omsättning. Anders Gran har varit med i bolaget från start och gick 2016 in som VD. Han har en gedigen bakgrund inom tech- och innovationsbranschen och har jobbat med digital produkt- och tjänsteutveckling åt flertalet väletablerade varumärken.

– Människors digitala vanor har lett till helt nya beteenden, vi har helt enkelt blivit allt mer bekväma i att använda digitala tjänster. Träningsbranschen är inget undantag. Precis som när de shoppar förväntar sig träningskonsumenterna att kunna utföra sin träning var, när och på det sätt det passar dem. Dagens träningsaktörer måste tänka mer som retail gjort och bli mer än bara en fysisk plats. Man behöver stå på flera ben för att fånga kunden där den befinner sig, säger Anders Gran, VD.

Vad blir nästa steg för bolaget?
– Vi befinner oss i stark tillväxt och vill ytterligare accelerera denna. Ett naturligt steg i den processen är att gå via börsen. Tajmingen är rätt, inte minst eftersom människor i samband med pandemin fått upp ögonen för behovet.  Vi kommer att fortsätta bearbeta den svenska marknaden samtidigt som vi börjat doppa tårna internationellt tillsammans med andra aktörer och då främst genom integrerade lösningar. Parallellt kommer vi att fortsätta utveckla appen och lägga till fler träningsformat, säger Anders Gran, VD.

Twiik är idag starka i Sverige men bolaget har även användare i länderna Norge, Danmark, Tyskland och Finland. I samband med pandemins start 2020 så har fler fått upp ögonen för digitala lösningar och man upplever marknaden vara betydligt mer mogen.

– Tittar man till den digitala utvecklingen i samhället i stort så finns det vissa som menar att pandemin har spolat fram tiden till 2023, något vi ser tydligt. Folk har tränat online länge, skillnaden nu är att vi ser helt andra målgrupper anamma det. E-handelsbeteendet har boomat, säger Anders Gran, VD.

Plattformen låter tränare och gym enkelt ställa om och börja erbjuda digitala träningstjänster i form av personlig träning online, digitala bootcamps och företagsutmaningar. För individen som vill träna skapar Twiik engagemang och stor chans till resultatgenom inspiration, instruktion, gamification samt sociala funktioner. Läs mer om Twiik här.

Teckningstid: 22 april – 6 maj 2021
Teckningskurs: 24,40 SEK per unit. En unit består av fyra aktier och en teckningsoption av serie TO1.
Teckningspost: 250 units är minsta teckningspost
Emissionsvolym: 16,05 MSEK genom initial emission och 2,2 MSEK genom teckningsoptioner ungefär ett år senare.
Första dag för handel: 19 maj 2021
Notering: Nasdaq First North