Native Annons
Unik teknik från Umeå kan förenkla hållbar omställning
Nu förväntas bolaget expandera kraftigt och genomför därför en nyemission för att möta den nu kommande marknadens behov och efterfrågan:
– Marknaden och Oazers unika koncept har enorm potential, säger företagets vd.

De senaste åren har fordonstillverkare gjort miljardinvesteringar för att utveckla dagens och framtidens, klimatvänliga fordon: Vätgasdrivna fordon – också kallade bränslecellsfordon – som inte släpper ut andra avgaser än rent vatten, är det senaste exemplet som kommer stort just nu.
Vätgasfordon förutspås en ljus framtid och stora satsningar har noterats globalt. I Asien har delar av den tunga trafiken redan ersatts av vätgasdrivna lastbilar och i Tyskland har tåg som drivs av vätgas ersatt tidigare, dieseldrivna transporter. Även i Japan märks de stora investeringarna – år 2025 förväntas 200 000 bränslecellsfordon att trafikera vägarna.
– Målsättningen att använda vätgas som drivmedel för fordon, speciellt gällande tunga transporter och längre sträckor, har ökat. Vi upplever ett väldigt stort intresse för våra produkter och tekniska lösningar i flera länder, säger Oazers vice vd Edith M. Sundqvist.

Behovet av vätgas förväntas dessutom bli allt större till följd av de stora satsningar som nu görs:
– Vätgastankstationer ska till att börja med etableras var tjugonde mil efter Europavägar, enligt krav från EU. Efter 2025 förväntas dessa tankstationer bli dubbelt så många och kommer även att finnas längs mindre vägar – det finns alltså ett stort behov av våra produkter.
Oazers AB har gjort ett banbrytande arbete. Bolaget grundades hösten 2016 i Umeå, av entreprenören Boh Westerlund, och erbjuder kompletta drivmedelssystem för vätgasfordon, inklusive egen produktion och lager av vätgas vid stationerna.

Westerlund började intressera sig för vätgasfordon i början av 2000-talet när oljepriserna hade stigit till skyhöga nivåer. Han insåg snabbt att vätgasfordon var framtiden för långa och tunga transporter – men problemet var avsaknaden av tankstationer i Sverige.
Utan möjlighet att tanka skulle vätgasfordon aldrig kunna få ett genomslag i landet. Samtidigt försvårade det kalla klimatet möjligheten till tankstationer, eftersom vätgassystem är känsliga för både extrem kyla och hetta.
År 2019 kunde Oazer, tillsammans med Svevia, inviga den första tankstationen för vätgasfordon i Norrland, i Umeå. I samband med detta kunde Oazer dessutom presentera en världsunik lösning:
– Efter flera års arbete och tester hade vi slutligen lyckats knäcka koderna för hur en vätgastankstation kan drivas i ett subarktiskt klimat: Det vill säga riktigt kalla dagar, men även varma dagar och dagar med stora temperaturskillnader och väderomslag. Dessutom kan vi tanka snabbt utan enorma kostnader. Dessa lösningar har vi redan beviljade samt nya sökta patent på i dag, säger Boh Westerlund.
Han får medhåll av Edith M. Sundqvist:
– Oazer har en unik kunskap och erfarenhet gällande klimatanpassning och skalbarhet. Vi har nu drivit vår tankstation i Umeå sedan 2018 och det är ett bevis på att vi har den erfarenheten och kompetens som krävs. Vi tar ansvar för helheten från projektering till service och underhåll.
Oazer står nu inför en stor expansion. De närmaste åren förväntas bolaget att börja leverera ett stort antal nya tankstationer till kunder i Sverige, Finland och Polen. Till följd av den kraftiga, förestående expansionen har bolaget beslutat sig för att genomföra en nyemission av aktier för att säkerställa tillväxten.
– Vi ser att efterfrågan har ökat markant. Det är glädjande eftersom vi har arbetet mot detta under många års tid. Vi är redo, med den kompetens och kunskap som vi har samlat på oss genom åren, att leverera produkter som våra kunder kan känna sig trygga med. Vi erbjuder allt från projektering, leverans till service och underhåll, säger Edith M. Sundqvist och fortsätter:
– Vi är väldigt stolta över att vi har fått möjligheten att kunna arbeta med detta som kan bidra till transporter utan utsläpp och ett mer hållbart samhälle. Detta är en unik investeringsmöjlighet.

Joakim Berg, med hemvist i finska Vasa, är ordförande i Oazers styrelse, och fyller i:
– En annan fördel med Oazer är att det är ett flexibelt företag. Vi befinner oss i en bransch där tekniken utvecklas snabbt och då är företagets flexibilitet, att kunna erbjuda alternativa och skräddarsydda lösningar efter marknadens behov, till stor nytta.
Vätgasens stora klimatnytta bekräftas av Cecilia Wallmark, teknologidoktor vid Luleå tekniska universitet med över 20 års erfarenhet inom vätgasområdet. Hon menar att vätgas kommer att spela en viktig roll för att transport- och industrisektorn ska klara den gröna omställningen.
– Vätgas kommer att behövas i ett förnybart energisystem. Det finns flera, goda anledningar. Utöver att vätgas möjliggör att vi kan bygga kedjor utan emissioner, såsom koldioxid, svavel- och kväveföreningar, kan vätgas lagras som energi under en lång tid och kan dessutom produceras lokalt genom förnybar el eller biobaserad råvara utan import av fossil råvara, säger hon.
DET HÄR ÄR OAZER:
Oazer grundades hösten 2016 av entreprenören Boh Westerlund. Bolaget erbjuder kompletta drivmedelssystem för vätgasfordon, inklusive egen produktion och lagring av vätgas.
Sedan starten har bolaget vuxit och expanderar kraftigt. Framöver planerar bolaget att seriemässigt producera ett stort antal tankstationer och system. Nyligen beslutade företagets styrelse därför om en nyemission. Teckningsperioden pågår i september.
Oazer är partner till Business Arena Stockholm och kommer att finnas på plats för att besvara frågor.
DET HÄR ÄR VÄTGASBILAR
Det som skiljer en vätgas-elbil från en renodlad batteri-elbil är att elen produceras direkt i bilen och där bara behöver buffras i ett litet batteri. Batteriets mindre storlek medför att en mindre mängd sällsynta metaller krävs vid batteritillverkningen.
Vätgasbilars räckvidd påverkas inte negativt av kyla. Det går lika fort att tanka som en traditionell bil. Vätgas har stora fördelar, främst, men inte enbart, för längre transporter och tunga fordon. Vätgasfordon är därför lämpliga inom kollektivtrafiken, som bussar och taxibilar, men främst som tunga lastbilar och som arbetsmaskiner.
den är inte skriven av journalisterna på Affärsvärldens redaktion.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.