BHG: Pressad värdering

Serieförvärvare, bygghandlare och e-handelsbolag är sektorer som fått ordentligt på tafsen under året. BHG är en giftig cocktail av alla tre. Men med en färsk miljard på fickan har det EQT-ägda bolaget ett försprång relativt konkurrenterna.
BHG: Pressad värdering - BHG
BHG Group säljer bygg- och heminredningsprodukter på nätet. Några välkända sajter är Bygghemma.se, Trademax, Sleepo och Nordic Nest.
BHG Group
Börskurs: 34,80 kr Antal aktier: 140,2 m
Börsvärde: 4 879 Mkr Nettoskuld: 3 449 Mkr*
VD: Adam Schatz Ordförande: Gustav Öhrn
*Exkl. leasingskulder på 899 Mkr, inkl. tilläggsköpeskillingar på 2 135 Mkr.

BHG Group (34,8 kr) är Nordens ledande återförsäljare av bygg- och heminredningsprodukter på nätet. Produkterna säljs på bolagets över 100 olika sajter som exempelvis Bygghemma.se, Trademax och Furniturebox. BHG har gjort runt 40 förvärv sedan 2012 och kan beskrivas som en slags serieförvärvare.

Målgruppen är privatpersoner och priserna är generellt sett låga. Cirka hälften av försäljningen kommer från egna varumärken. Verksamheten är organiserad i två delar. DIY (”gör det själv”) står för 57% av omsättningen medan Heminredning utgör resterande 43% drygt.

Affärsvärldens huvudscenario 2022E 2023E 2024E
Omsättning 14 000 15 400 16 940
– Tillväxt +11% +10% +10%
Rörelseresultat 714 770 762
– Rörelsemarginal 5,1% 5,0% 4,5%
Resultat efter skatt 412 462 460
Vinst per aktie 2,94 3,30 3,28
Utdelning per aktie 0,0 0,0 0,0
Direktavkastning 0,0% 0,0% 0,0%
Operativt kapital/omsättning 26% 26% 26%
Nettoskuld/EBIT 4,5 4,1 4,0
P/E 11,9 10,6 10,6
EV/EBIT 11,4 10,4 10,4
EV/Sales 0,6 0,5 0,5

BHG har med sin profil som nätbaserad bygghandel gynnats dubbelt i den resebegränsade pandemin. Bolaget hade en genomsnittlig årlig tillväxttakt på 42% (varav 20% organisk) under åren 2020-22. Rörelsemarginalen har under samma period i snitt varit 6,5%, att jämföra med 4,5% 2019.

Förutom en stark underliggande trend har BHG även spetsat tillväxten med en hel del förvärv. De senaste två åren har man fått igenom åtta stycken (se tabell nedan). BHG delar in sina förvärv i större plattformsförvärv och mindre tilläggsförvärv.

Under det gångna året har bolaget gjort två förvärv, där det större plattformsförvärvet av AH-Trading sticker ut då det stärker BHG:s närvaro i Tyskland. Bolaget omsatte drygt 670 Mkr till en justerad Ebitda-marginal om 8% i fjol. BHG hade en mindre kundbas i Tyskland sedan tidigare, men AH är det första plattformsbolaget i landet. Produkterna säljs via sajterna Gartenmoebel.de och Loungedreams.com, två välkända onlinekanaler i Tyskland för trädgårds- och utomhusmöbler. Verksamheten har runt 120 anställda.

Förvärvsobjekt Tidpunkt Omsättning Marginal Köpeskilling Tilläggsköpeskilling EV/S* EV/EBITA*
Hemmy feb-22 103 Mkr -1,3% Ebit 84 Mkr 62 Mkr 1,4x
AH-Trading sep-21 700 Mkr 8% Ebitda 664 Mkr 267 Mkr 1,3x 16,6x
Hyma jun-21 744 Mkr 7% Ebita 1611 Mkr 625 Mkr 3,0 42,9x
Hafa Bathroom Group apr-21 200 Mkr 8,2% Ebita 195 Mkr 16 Mkr 1,1x 12,9x
Svenssons i Lammhult mar-21 263 Mkr -5% Ebita 229 Mkr 30 Mkr 1,0x
IP Agency feb-21 180 Mkr 25% Ebitda 469 Mkr 377 Mkr 4,7x 18,8x
Nordic Nest dec-20 1000 Mkr 12% Ebitda 1703 Mkr 49,6 Mkr 1,8x 7,6x
Sleepo jul-20 98 Mkr 2,0% Ebitda 56 Mkr 2,5 Mkr 0,6x 29,8x
Kommentar: *Inklusive tilläggsköpeskillingar.

LUGNARE MARKNAD

Nu är frågan vad framtiden bär med sig för BHG. Svåra jämförelsetal från pandemin, höga frakt-och produktionskostnader samt stigande räntor har gjort att sentimentet för både bygghandlare, e-handlare och serieförvärvare har försämrats avsevärt under 2022.

Rent operationellt klarade BHG årets första kvartalet helt okej. Försäljningen steg med 21% (0,6% organiskt) och den justerade rörelsemarginalen landade på 4,3%. Det är en förväntad försämring från rekordnivåerna kring 7% under pandemiåren, delvis påverkade av högre kostnader för frakt och lagerhantering och IT- och organisationsinvesteringar. Kostnaderna för lagerhantering kommer dels från att man gått in i utesäsongen med högre lagernivåer än tidigare år för att motverka de störningar som sker i leveranskedjorna. Dessa kostnader förväntas minska från och med andra halvåret 2022. Samtidigt flaggar ledningen för fortsatta prisökningar på hela sortimentet.

Förutom externa faktorer tyngdes rörelsemarginalen av en sämre utveckling bland de egna varumärkena. Enligt BHG har konkurrenterna inom detta område haft ett högt kampanjtryck för att få ner höga lagernivåer och frigöra kassaflöde. Prisbilden i marknaden förbättrades successivt i kvartalet, en utveckling som bolaget bedömer kommer att fortgå som en konsekvens av det högre kostnadsläget.

Just att ha ett brett sortiment av egna varumärken är en av hörnpelarna i BHG:s organiska tillväxtstrategi. Egna varumärken innebär i regel skalfördelar och högre marginaler. Men om detta segment inte flyger kommer det innebära en lägre organisk tillväxt och att bolaget kommer få sätta allt högre tilltro till sina förvärv.

SÄKRAD FINANSIERING

BHG har dragits med en hög skuldsättning sedan riskkapitalbolaget FSN Capital satte bolaget på börsen 2018. I den senaste kvartalsrapporten var nettoskulden (exkl tilläggsköpeskillingar och leasingskulder)/Ebitda uppe och snuddade vid 2,6x, vilket är över målintervallet på 1,5-2,5x. I tider av högre räntor och sämre finansieringsmöjligheter kan det bli svettigt med en så hög skuldsättning. Vi har nyligen fått se bevis på finansieringsproblem hos serieförvärvaren Cary Group, vilket är en av anledningarna till att Nordic Capital vill köpa ut bolaget igen.

För att stärka balansräkningen tog så BHG in 1 miljard kronor i en nyemission i maj i år till en kurs om 61 kr. Storägaren EQT tog en “betydande del” av emissionen. Pengarna är tänkta att delvis gå till nya förvärv, men framförallt att stärka balansräkningen. Efter emissionen ligger nettoskulden/Ebitda runt 1,2x. Då är dock inga tilläggsköpeskillingar inräknade. Inklusive dessa är motsvarande skuldsättning 3,2x.

PRESSAD VÄRDERING

Så till värderingen. Börsen prisar in sämre framtid för både bygghandlare, e-handlare och serieförvärvare, vilket har satt tydliga spår i BHG:s aktiekurs. Bara den senaste månaden är aktien ned -35%, vilket summerar till en total nedgång på -70% i år.

På våra prognoser värderas bolaget till 9,3 gånger nästa års rörelsevinst. Det är lågt, till och med lägre än sektorkollegan Byggmax på 9,4x. Detta är ett trendskifte då Byggmax historiskt har värderats lägre då bolaget haft en lägre tillväxttakt och större inslag av fysiska butiker.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2023E EV/Ebit 2023E EV/Sales 2023E Ebit-marginal 2023E % Årlig tillväxt 2022-2024E %
BHG -71% 7,0 8,7 0,5 5,8 11,3
Byggmax -26% 6,8 9,4 0,7 7,2 4
Lyko -30% 62,1 45,7 1,1 2,3 22,4
Boozt -65% 15,4 11,3 0,6 4,9 15,4
RugVista -71% 9,4 6,1 0,9 15,5 16,9
Embellence -43% 6,5 6,5 1 16 5,2
Genomsnitt -52% 17,9 14,6 0,8 8,6 12,5
Källa: Affärsvärlden / Factset

I vårt huvudscenario skissar vi på en årlig organisk tillväxt om 10%. Detta är mycket under den genomsnittliga årliga tillväxten kring 30%, och också under målsättningen om 20-25% årlig tillväxt (varav 15% organisk). Vi räknar med att rörelsemarginalen kommer fortsätta pressas av externa faktorer och problemen med de egna varumärkena. Det är svårt att vara riktigt säker på den underliggande lönsamheten efter pandemin, men vi tänker oss att rörelsemarginalen sjunker tillbaka till pre-pandemiska nivåer kring 4,5%.

BHG har de senaste tre åren värderats till ett EV/Ebit kring 19,4x i snitt. I den nya verkligheten med högre räntor och avtagande pandemieffekter tror vi att det är rimligare att anta en mer normaliserad multipel, här nedan kring 14x.

Trots våra relativt ljumma antaganden får vi en uppsida över 50% i vårt huvudscenario. I ett optimistiskt scenario, där bolaget fortsätter att leverera på sitt finansiella mål, ser aktien ut att kunna nå över 120 kr där den var senast i höstas.

SLUTSATS

Det finns flera riskmoment i BHG, men nu är frågan om det inte är väl mycket negativt inprisat i värderingen. Vi hittar lite signalvärde i ett litet insiderköp från bolagets operativa chef tidigare i juni, men på dessa kursnivåer skulle det vara önskvärt med mer övertygande köp från ledningen.

För den riskvillige som inte tror på ett totalt haveri för bygghandeln kan detta vara ett bra köpläge. Vi utfärdar köpråd.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du alla analyser

Annons från ProRealAlgos