Börsäventyr i Kina med Aventura

Det finns en del lovande inslag i den här IPO:n som tar sikte på Kina. Till exempel en fin kundlista. Själva siffrorna är mindre imponerande.
Börsäventyr i Kina med Aventura - China Cat and Dog War
Bilder från Alibabas marknadsplats Tmall. (AP Photo/Ng Han Guan)
Aventura Maj 2021
VD: Gustav Åström
Styrelseordförande: Michael Thurow
Antal anställda: 85
Nyckelpersoners ägande: Cirka 76 %
Lista: First North
Teckningskurs: 28,00 kr
Antal aktier ink. utspädning: 3,3 miljoner
Börsvärde: 92 Mkr
Nettokassa: 17 Mkr
Resultatnivå, 2020: +1,6 Mkr
Källa: Affärsvärlden / Bolaget Räknat på max antal aktier.

Aventura (teckningskurs 28 kr) är ett Stockholmsföretag med affärsidé att hjälpa västerländska varumärkesbolag att lyckas på konsumentmarknaden i Kina. Bolaget är särskilt inriktade på e-handelsmarknaden och har till exempel experter på digital marknadsföring, logistik och lokal kundtjänst.

På kundlistan finns bolag som Thule, Gant, Indiska och Ejendals. Merparten av de 85 anställda jobbar på bolagets kontor i Shanghai.

Företaget söker nu en notering på First North och 18 Mkr i nytt kapital. Ingen utförsäljning från befintliga ägare sker.

Företaget har tre stora ägare. Det är grundare och VD Gustav Åström (39% av aktierna efter notering), vice VD Johan Aledal (22%) som kom in via förvärv 2019 och Niklas Ponnert (15%) som tituleras partner och är anställd sedan 2020. Trion har A-aktier med 10 röster vilket borgar för fortsatt kontroll. B-aktierna har 1 röst var. Det är B-aktier som emitteras.

Grundarna har lång erfarenhet av att jobba med företag i Kina och Asien. Gustav Åström beskrivs som en serieentreprenör.

Läs mer om aktuella börsnoteringar på IPO-guiden

IPO-GUIDE Aventura Group
Lista First North
Omsättning rullande tolv månader 49 Mkr
Antal anställda 85
Teckningskurs 28,00 kr
Rådgivare Augment Partners
Storlek på erbjudande 18 Mkr (varav 100% nyemission)
Börsvärde vid IPO Cirka 92 Mkr
Emissionskostnad Cirka 3 Mkr (15,4% av erbjudandet)
Säkrad andel av IPO* 75%
Investerare som ska teckna i IPO Tradecity, Arash Pournouri, Gerhard Dal, Strategic Wisdom Nordic, Wictor Billström, m.fl. (75% i åtagande)
Garanter
Flaggor** Två flaggor
Sista teckningsdag 2021-05-31
Beräknad första handelsdag 2021-06-14 (14 dagars väntetid)
* Andelen av antalet aktier i erbjudandet som på förhand är säkrade via förbindelser (garantiåtagande/teckningsåtaganden).
** Särskild metodik. Se faktaruta nedan.
Källa: Affärsvärlden / bolaget

Två flaggor enligt Affärsvärldens IPO-guide

Affärsvärldens IPO-guide granskar alla noteringar efter 25 typfall av så kallade flaggor. Genomsnittet efter 313 granskade börsnoteringar är 1,4 flaggor för miljardbolag, 2,8 för småbolag och 3,8 för mikrobolag. En flagga är inte så allvarligt i sig utan mer en signal om att man som investerare bör fundera ett extra varv kring vissa aspekter.

Affärsvärldens IPO-guide hittar två flaggor i Aventura Group

# Hög emissionskostnad

För ett IPO-bolag med höga emissionskostnader är tolkningen att bolaget antingen är i penningknipa, att det varit oordning i bolaget och/eller att priset på aktien är fel. Rörliga ”säljarprovisioner” till rådgivare ska man vara extra skeptisk till. Affärsvärlden hissar flagg för alla bolag som är i sämsta fjärdedelen i sin storleksklass.

Aventura Group betalar cirka 3 Mkr i emissionskostnader, motsvarande 15,4 procent av erbjudandet.

# Storaffär inför IPO

Förvärv medför alltid risker samtidigt som ledningen får stora möjligheter att kortsiktigt massera vinstsiffrorna. När bolag gör stora företagsaffärer nära inpå notering så är det en flagga. Här fångar vi även in större nyheter under teckningstiden.

Bolaget har bedrivit verksamhet i Kina sedan 2011. I slutet av 2020 grundas det svenska moderbolaget och den kinesiska verksamheten apporteras in. Under bildandet av den nya koncernen uppstår det ett antal närståendetransaktioner som det redogörs för i prospektet. Den finansiella informationen i prospektet utgörs av en proforma för 2020 och en Q1 rapport för nya koncernen. Att bolaget bara redovisat ett kvartal i den nya skepnaden och att det under den perioden också genomförts stora närståendetransaktioner gör att vi finner det motiverat att hissa denna flagga.

Aventura Groups VD Gustav Åström kommenterar:

– “För att ge ökad transparens för svenska investerare valde vi att etablera ett nytt moderbolag i Sverige under 2020 och konsolidera all verksamhet i detta format. Det medförde en del närståendetransaktioner som det redogörs för i memorandumet samt en proforma för 2020 för den nya koncernen. Vi kände att denna struktur/upplägg var ett bättre alternativ än att notera vår bolagsstruktur i Hong Kong.”

Pro forma (Mkr) År 2020 RTM -31/3 2021
Nettoomsättning 43,2 48,6
Råvaror & förnödenheter -31,8 -38,5
Övriga externa kostnader -8,8 -9,9
Av- och nedskrivningar -0,6 -0,6
Övriga rörelsekostnader -0,3 -0,3
Rörelseresultat 1,8 -1,3
Rörelsemarginal 4,2% Neg
Resultat 1,6 -1,6
Vinst/aktie, kr* 0,48 Neg
EV/Sales 1,7 1,5
EV/Ebit 41,7 Neg
P/e-tal 58,3 Neg
Kommentar: RTM=rullande 12 månader *Efter notering (Afv:s beräkning)

Den operativa verksamheten i koncernen förvärvades av svenska Aventura AB under 2020. I syfte att visa den finansiella utvecklingen under fjolåret inklusive denna anges en pro forma-redovisning i prospektet. Delar av den återges ovan.

Siffrorna

Aventura startade redan 2011 men det har blivit omtag på affärsmodell och flera förvärv sedan dess. Dagens struktur med ett svenskt moderbolag skapat 2020, och de siffror som finns är pro forma som om detta skett per 1 januari 2020.

Företaget gör en mindre vinst pro forma 2020. Förvärv påverkar tillväxten som rent organiskt var 54%. Under första kvartalet 2021 var omsättningen 12,5 Mkr (7,1) men rörelsevinsten föll till -3 Mkr (-0,1).

Till teckningskursen 28 kr ligger börsvärdet på 92 Mkr. EV/Sales är på rullande 12 månader ca 1,5x. Då tar vi alltså hänsyn till nettokassan. Den är ca 17 Mkr efter noteringen.

Affärsmodell

I Afv:s ögon påminner Aventura om ett konsultföretag. En vanligare beteckning är dock ”Trade partner”. För västerländska konsumentföretag som inte är stora nog att själva direkt etablera verksamhet i Kina står ofta valet mellan att anlita en sådan partner eller att sälja via en distributör.

Det finns för- och nackdelar med båda alternativen. Att anlita en partner ger mer kontroll över prissättning, strategi med mera men är förknippat med en högre initial kostnad.

Aventura nämner i sitt prospekt bland annat Baozun som ett exempel på ett bolag som jobbar med denna modell. De företräder 100-tals varumärken, omsätter ca 15 miljarder kr och växer 30%. Rörelsemarginalen är 6-7% och värderingen på Hong Kong-börsen 12,5 gånger nästa års väntade rörelsevinst samt 1x omsättningen.

Aventura bryter ned sin affär i tre olika modeller:

  • Business Enabler. Här hyr man ut experter till kunderna eller sköter enskilda funktioner. Till exempel digital marknadsföring. Totalt finns ett 60-tal aktiva kunder och flera är globala storbolag, som Nestle.
  • Market Partnership. Hela Kinasatsningen hanteras av Aventura. Aventura tar betalt som andel av kundens omsättning. Finns sex kunder idag: Indiska, Thule, Swiss Post, Gant, Bona och Aarke.
  • Joint Ventures. Aventura investerar i ett samägt bolag tillsammans med varumärke och hanterar dess Kinasatsning. Ett första sådant JV är etablerat under 2021.

För närvarande kommer ungefär hälften av intäkterna från Enabler-tjänster och hälften från partnerskap. Enskilt största kunden är Ejendal (13% av omsättningen) som tillverkar skyddshandskar och liknande produkter. De hyr fyra konsulter och kontor via Aventura.

Planerna

Det kapital som börsnoteringen ska ge avses till 80% gå till JV-verksamheten. Resten ska stödja nya partnerskap. Budskapet från Aventura är att den befintliga verksamheten bär sig och inte behöver mer kapital för att drivas kommande år.

Målet är att inom tre år ha 8-12 stycken JV-investeringar. Dessa ska efter en tids utveckling avyttras till riskkapitalbolag som söker exponering mot den starkt växande kinesiska konsumentmarknaden. Bolagets första JV kallas TicTok och är med en klock- och smycketillverkare, Belton. Aventura har investerat 2,2 Mkr för 50%. Försäljningsmodellen är inriktad på influencers.

Aventura har satt upp som mål att växa 50% per år de kommande tre åren och långsiktigt ha en rörelsemarginal överskridande 20%.

Afv reflektioner

  • Fin kundlista. En hel del imponerande namn som Thule, Indiska och Gant på partnerskapsidan. Dyson, Nestle, Polaroid har köpt mer begränsade tjänster. Det inger förtroende – liksom bolagets historik i Kina sedan 2011. Vi tycker till exempel det är positivt att Gant med 250 butiker i landet anlitat bolaget när de nu styrt bort från tidigare distributörsmodell. Det är en värdefull tillgång de ger Aventura förtroende att förvalta.
  • Kina verkar mycket annorlunda. Kundlistan stöder intrycket att det är mycket annorlunda att etablera sig i Kina än i väst och att en aktör som Aventura adderar mycket värde. Det är exempelvis helt kritiskt att komma in på och lyckas i de två dominerande e-handelsplattformarna JD och Tmall. De har 90% (!) av e-handeln i Kina. Detta är ingen trivial sak att lyckas med det. Den omfattande användningen av influencers är en annan egenhet i Kina.
  • Finansiellt sett inte så imponerande. Bolaget har tjänat några miljoner som bäst. Det syns mycket begränsad skalbarhet på tillväxten 2020 eller i första kvartalet 2021. Bolaget har trots allt funnits i 10 år och borde vara mer vältrimmat än så.
  • Allokering i nya vatten. Kapitalet ska investeras i Joint Ventures vilket är en ny typ av affär för bolaget. De är ännu mindre bevisade i den grenen än i att tjäna pengar på tjänsteaffären eller intäktsdelningen. Det kan vara så att de genom TP-rollen får ett utmärkt flöde av intressanta investeringsuppslag. Men det lär dröja en tid innan vi ser om investeringarna bär frukt.
  • Värderingen. Ser skaplig ut om vi tänker på att betala 1,5x en omsättning som växer 50%. Men bolaget behöver visa att tillväxten kan bli till vinster för att vi ska vara imponerade.

Afv:s slutsats

På grund av det stora inflödet IPO-er har vi endast gjort en mindre granskning av Aventura. Vi landar i rådet att ej teckna. Men det finns lovande inslag i bolaget och kan de få lite högre skalbarhet på tillväxten kan aktien bli bra. Så det kan vara värt att hålla koll på.

AFFÄRSVÄRLDENS SLUTSATS

Förhoppningsbolag är svårbedömda och inslaget av oförutsägbarhet är större än för aktier i rörelsedrivande bolag. Som en påminnelse om det stora inslaget av slump så graderar Affärsvärlden sin syn på förhoppningsbolag som sidorna på en tärning. Där tärningsutfallen:

1 eller 2 = Sälj
3 eller 4 = Neutral
5 eller 6 = Köp

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser