Carlsberg: Rysk baksmälla

Den danska öljätten genererar hälften av vinsterna i Asien där Kina på kort tid seglat upp som Carlsbergs enskilt viktigaste marknad. En imponerande utveckling, även om det gör aktien svårinvesterad för den som räds den växande klyftan mellan Kina och västvärlden.
Carlsberg: Rysk baksmälla - carlsberg-snap-pack
Foto: Thorbjorn Fessel

Carlsberg (823 DKK) är en av de största globala öltillverkarna. Koncernen är stor i Europa och Asien och har 31 000 anställda.

Viktiga varumärken är Carlsberg, Tuborg, Kronenbourg 1664 och Somersby. Koncernen har även en lång rad lokala varumärken. I Sverige äger Carlsberg bland annat Pripps Blå, Eriksberg, Falcon och Nya Carnegiebryggeriet.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här