Analys Devport
Devport: Rullar på trots tuff marknad
Devport | |
Börskurs: 32,60 kr | Antal aktier: 10,1 m |
Börsvärde: 329 Mkr | Nettokassa: 13 Mkr |
VD: Nils Malmros | Ordförande: Per Rodert |
Devport (32,60 kr) är en Göteborgsbaserad teknikkonsult. Verksamheten inriktar sig på produktutveckling, produktion och IT-system inom fordonsindustrin.
Kunderna består främst av fordonsjättar som Volvo, Scania och Toyota. Fordonsindustrin står idag för 80% av omsättningen. Devport har cirka 500 medarbetare. Drygt en tredjedel utgörs av underkonsulter. Resten är fast anställda. Utöver Göteborg har Devport kontor i Stockholm, Helsingborg, Linköping, Karlskrona och Jönköping. Aktien noterades på First North år 2017 (teckningskurs 17,50 kr).
Största ägaren är styrelseordföranden Per Rodert med 12,6% av kapitalet och 19,2% av rösterna. Näst största ägaren är investeringsfirman ÖstVäst Capital Management med 12,1% av kapitalet och 18,8% av rösterna. Lars Rodert som är bror till Per är VD för ÖstVäst. Nils Malmros har varit VD för Devport sedan 2015 och äger 5,1% av kapitalet och 4,2% av rösterna.
Affärsvärldens huvudscenario | 2023 | 2024E | 2025E | 2026E |
Omsättning | 550 | 556 | 589 | 619 |
– Tillväxt | 4,3% | 1,0% | 6,0% | 5,0% |
Rörelseresultat | 46 | 44 | 47 | 50 |
– Rörelsemarginal | 8,3% | 7,5% | 8,0% | 8,0% |
Resultat efter skatt | 35 | 31 | 36 | 38 |
Vinst per aktie | 3,51 | 3,1 | 3,60 | 3,70 |
Utdelning per aktie | 1,50 | 1,50 | 1,75 | 2,00 |
Direktavkastning | 4,5% | 4,6% | 5,3% | 6,1% |
Avkastning på eget kapital | 30% | 23% | 24% | 22% |
Kapitalbindning | 10% | 12% | 12% | 12% |
Nettoskuld/Ebit | -0,6 | -0,7 | -0,9 | -1,2 |
P/E | 9,4 | 10,5 | 9,1 | 8,8 |
EV/Ebit | 7,0 | 7,6 | 6,7 | 6,4 |
EV/Sales | 0,6 | 0,6 | 0,5 | 0,5 |
Devport delar in verksamheten i tre affärsområden:
- Produktutveckling: Hjälper framför allt fordonstillverkare att designa och utveckla nya delar och system för fordon.
- Produktionsutveckling: Riktar in sig på att göra tillverkningsprocesser och logistik mer effektiva. Här täcker Devport hela kedjan från leverantör till slutkund.
- Digitala Lösningar: Devport hjälper kunder med digitala tjänster som mjukvaruutveckling och nätverksuppkopplade enheter (det så kallade “Internet of Things”). Uppkopplade enheter inkluderar allt ifrån digitala dörrlås till sensorer och mjukvara för självkörande bilar.
Fordonsindustrin har genom åren blivit alltmer beroende av olika tekniska lösningar. Det kan röra sig om allt ifrån sensorer och säkerhetssystem till mjukvara i fordon eller maskiner. Samtidigt sker stora förändringar i branschen där en allt större del av tillverkningen övergår till elfordon. Behovet av konsulttjänster inom fordonsindustrin har därför varit växande.
Under 2023 omsatte Devport 550 Mkr. Tillväxttakten har varit 23% årligen sedan börsnoteringen 2017. Den organiska tillväxten har uppgått till drygt 18% i snitt per år (inga större förvärv har gjorts sedan 2019). Under perioden har den genomsnittliga personalökningen varit cirka 9% per år. Målsättningen är att växa omsättningen med minst 20% årligen. Rörelsemarginalen har i snitt varit 7% sedan 2017.
NÄRA KUNDRELATIONER
Nära relationer med företag såsom Volvo och Scania har gjort det möjligt för Devport att växa snabbt genom att få fler uppdrag från bolagen. Kundrelationerna bygger på att Devport ges förtroendet som föredragen leverantör (“Preferred Supplier”). I praktiken innebär det att Devport blir huvudleverantör av konsulttjänster år kunderna. Majoriteten av uppdragen verkar vara på timbasis med priser enligt ramavtalen. Andra upplägg kan förekomma med kunder utan ramavtal. Så länge som dessa avtal finns på plats är bolagets kundrelationer delvis skyddade från konkurrerande teknikkonsulter.
Bolaget lyfter även fram möjligheten att utöka ramavtal med befintliga kunder. En långsiktigt trend är att fler kunder försöker kombinera IT-lösningar med produktionen. Det ger Devport möjligheten att bredda erbjudandet till kunderna. Under Q1 2024 utökades exempelvis ett ramavtal med en större fordonstillverkare för att även omfatta IT-tjänster. Kombinationen av nära relationer med kunderna och ett brett utbud av konsulttjänster ger Devport en konkurrensfördel på marknaden.
KONJUNKTUREN PÅVERKAR KONSULTERNA
Devport är likt andra konsultbolag starkt konjunktur- och personalberoende. När efterfrågan faller är konsultkostnader vanligtvis det första företagen sparar in på. När pandemin bröt ut 2020 fick Devport minska personalstyrkan med över 140 konsulter. Omsättningen föll då 27% i spåren av viruskrisen. Även fordonsindustrin i sig är välkänd för att vara cyklisk, vilket är något som man ska ha i bakhuvudet om man vill investera i Devport.
Sedan pandeminåret 2020 har återhämtningen för Devport varit stabil. Rörelsevinsten har fördubblats från 2019 års nivå. Omsättningen senaste 12 månaderna ligger 18% högre än 2019. Från Q3 2020 till slutet av Q3 2022 anställdes mer än 170 konsulter i takt med att fordonsindustrin återhämtade sig.
BREDARE KUNDBAS SKA MINSKA RISKER
De fyra största kunderna utgör idag 28%, 26%, 9% respektive 7% av omsättningen. Det vill säga totalt 70%. Uppdragen är dock fördelade på flera avdelningar och projekt hos kunderna. För större kunder som Volvo har Devport under vissa perioder haft mer än 100 pågående konsultuppdrag. Att vara beroende av större enskilda kunder är samtidigt också alltid riskfyllt.
För att minska exponeringen mot enskilda kunder inom fordonsindustrin försöker Devport hitta nya kunder inom närliggande branscher. Idag står fordonsindustrin för drygt 80% av intäkterna. Målsättningen är minska andelen till 60%. Bolaget uppger att man under senaste åren har tecknat flera nya ramavtal med kunder inom bland annat försvars- och energiindustrin.
AVTAGANDE TILLVÄXT FÖRSTA HALVÅRET
Devport | H1 2024 | H1 2023 |
Omsättning | 286 Mkr | 290 Mkr |
Tillväxt | -1,4% | 8,8% |
Rörelseresultat | 21,0 Mkr | 23,7 Mkr |
Marginal | 7,3% | 8,1% |
Antal anställda | 502 | 529 |
Efter ett mycket starkt 2022 med 28% organisk omsättningsökning, har tillväxttakten mattats ut. 2023 steg omsättningen drygt 4% organiskt. Det var den lägsta tillväxttakten sedan noteringen 2017 (bortsett från pandemiåret 2020). Under första halvåret 2024 har efterfrågan från fordonstillverkarna fortsatt varit svag. Omsättningen har sjunkit med 1,4%. Även antalet anställda har minskat något från ifjol. Devport tror att lägre räntor ska vända trenden och tror på högre efterfrågan under senare delen av 2024.
Arbetet med att hitta nya kunder utanför fordonsindustrin har varit i fokus i år. Under första halvåret 2024 har Devport bland annat tecknat ett nytt ramavtal med en av världens största tillverkare av elkablar. Avtalet täcker samtliga affärsområden i Devport. Affären förutspås bidra med långsiktigt växande intäkter från energisektorn. Under perioden har Devport även tecknat ett avtal med ett ej namngivet bolag inom försvarsindustrin. Att kundbasen breddas och diversifieras kan möjligen också bidra till att aktien får en högre värdering på sikt.
PROGNOSER OCH VÄRDERING
- Tillväxt. Devport har uppvisat tvåsiffrig organisk tillväxt under fem av sju år på börsen. Det är starkt. Lägre efterfrågan inom fordonssektorn har pressat tillväxten sedan sommaren 2023. Under 2024 tror vi Devport växer 1%. 2025 skissar vi på 6%.
- Lönsamhet. Bortsett från krisåret 2020 har rörelsemarginalen legat stabilt kring 8%. Under senaste 12 månaderna var marginalen 7,9%. Vi räknar med att rörelsemarginalen fortsätter på den nivån (8%) under prognosperioden. Afv:s lönsamhetsprognoser för Devport ligger i linje med genomsnittet bland svenska teknikkonsulter.
- Värdering. IT- och teknikkonsulter värderas till drygt 9x rörelsevinsten. Devport och Diadrom som har båda fokus på den cykliska fordonsindustrin värderas lägre än så. Med bakgrund mot den stora exponeringen mot fordonsindustrin utgår vi därför från en mer försiktig värdering på 7x rörelsevinsten i vårt huvudscenario. Det ger cirka 35% uppsida. Där utdelningarna är en central del.
Semcon går samman med Knightec
Hösten 2022 köpte Ratos ut teknikkonsulten Semcon som hade cirka en tredjedel av intäkterna från fordonsindustrin. Även finska Etteplan lade ett bud men det var alltså Ratos som drog längsta strået.
Prislappen landade på drygt 2,8 miljarder motsvarande 1,5x omsättningen (EV/Sales) samt 14,3x rörelsevinsten (EV/Ebit) bakåtblickande vid budtillfället. Nu i mitten av september meddelade Semcon att de går ihop med konsulten Knightec.
I ett pessimistiskt scenario är det möjligt att en svart svan skulle få en stor kund att tappa förtroendet för Devport och säga upp affärsrelationen. Det skulle innebära ett stort tapp på intäktssidan för bolaget. Vi utgår från att sannolikheten för att det skulle inträffa kommande året är liten.
Jämfört med branschkollegorna ser Devport relativt billigt ut. Aktien värderas till rabatt mot sektorn. Tillväxten har historiskt varit god och lönsamheten ligger i linje med genomsnittet. Både Devport och Diadrom värderas till 7-8x rörelsevinsten bakåtblickande.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2025E | EV/Ebit 2025E | EV/Sales 2025E | Ebit-marginal 2025E % | Årlig tillväxt 2025E-2026E % | Direktavkastning % |
Devport | 8,7 | 9,1 | 6,7 | 0,5 | 8,0 | 6,0 | 4,6 |
CAG Group | 6,3 | 11,5 | 8,6 | 0,8 | 8,8 | 5,0 | 3,6 |
Knowit | 28,9 | 13,4 | 11,6 | 0,8 | 6,8 | 5,1 | 3,1 |
B3 | -5,9 | 8,4 | 7,0 | 0,6 | 6,3 | 10,0 | 4,1 |
Prevas | 45,4 | 13,2 | 9,7 | 1,0 | 9,8 | 7,8 | 3,4 |
Afry | 34,9 | 12,1 | 11,1 | 0,9 | 8,1 | 5,3 | 3,1 |
Rejlers | 29,1 | 11,8 | 11,5 | 0,7 | 7,9 | 4,0 | 3,0 |
Snitt | 21,1 | 11,4 | 9,5 | 0,8 | 8,0 | 6,2 | 3,6 |
Källa: Factset / Afv |
SÅ GÖR INSIDERS
Under de senaste 12 månaderna har styrelseledamoten Viktor Öwall sålt aktier för drygt 240 Tkr. Regionchefen Björn Arkenfall förvärvade aktier för 36 Tkr i februari 2024.
Devport har under åren byggt upp en grund av välkända kunder. Viktiga branschtrender så som elektrifiering och integration av nya tekniska lösningar i fordon leder till fler projekt och uppdrag för teknikkonsulterna.
Beroendet av ett fåtal nyckelkunder är en risk som man måste vara medveten om, och som också påverkar värderingen. Kan Devport diversifiera kundbasen på sikt så kan aktien möjligen också få en högre värdering.
Investerare som inte räds kundkoncentrationen och den stora exponeringen mot fordonsindustrin kan överväga en post. Likviditeten i aktien är rätt klen. Vi sätter ett köpråd för investerare som gillar småbolag.
Tio största ägare i Devport | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
Per Rodert | 40,8 | 12,4% | 19,1% |
ÖstVäst Capital Management | 39,7 | 12,1% | 18,8% |
Nordea Funds | 32,1 | 9,8% | 8,1% |
Swedbank Robur Fonder | 29,3 | 8,9% | 7,4% |
Didner & Gerge Fonder | 20,3 | 6,2% | 5,1% |
Nils Malmros | 16,7 | 5,1% | 4,2% |
Avanza Pension | 16,6 | 5,1% | 4,2% |
Åsa Vajlok | 12,2 | 3,7% | 3,1% |
Mikael Östman | 10,6 | 3,2% | 2,7% |
Thomas Vidjeskog | 7,2 | 2,2% | 1,8% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser