Diadrom: Kan VD-skifte få fart på konsultbolaget?

Teknikkonsulten Diadrom har ett tufft år i ryggen med en svagare marknad. Nu tar bolagets före detta vice VD och försäljningschef över rollen som VD.
Diadrom: Kan VD-skifte få fart på konsultbolaget? - Diadrom
Diadrom erbjuder konsulttjänster samt egen diagnostisk mjukvara till fordonsindustrin.
Diadrom Holding
Börskurs: 9,20 kr Antal aktier: 7,3 m
Börsvärde: 67 Mkr Nettokassa: 2 Mkr
VD: Viktor Eliasson Ordförande: Fredrik Ljungberg

Diadrom (9,20 kr) är en Göteborgsbaserad teknikkonsult med fokus på diagnostiklösningar för fordon, maskiner och annan teknik. Det inkluderar exempelvis mjukvaruutveckling, testning och övervakning av tekniska system i fordon.

Bland kunderna finns bland annat Volvo och japanska industribolaget Nippon Seiki. Diadrom har idag 53 medarbetare. Aktien börsnoterades år 2007 till teckningskursen 7,25 kr.

STORÄGARNA FREDRIK & FREDRIK

Fredrik Ljungberg och Fredrik Kämmerer är engagerade i medicinteknikbolaget RTI Group som säljer lösningar för kvalitetssäkring inom röntgen. RTI är i sin tur största ägare i medicinteknikbolaget ScandiDos som är noterat på First North. Ljungberg är ordförande för RTI.

Fredrik Ljungberg och Fredrik Kämmerer är största ägare med 19,5% av aktierna. Ljungberg och Kämmerer äger aktierna tillsammans via holdingbolaget Apprecia. Ljungberg är även ordförande för Diadrom. Näst största ägare är Måns Flodberg med 13,4% av kapitalet. Flodberg är mest känd som medgrundare av fintechbolaget Modular Finance.

VD Viktor Eliasson äger 0,3% av kapitalet (motsvarande 0,2 Mkr). Han tillträdde positionen andra september i år. Tidigare var Eliasson vice VD och ansvarig för bolagets produktsatsning “Diadrom Software”. Eliasson har arbetat på Diadrom sedan 2015.

Affärsvärldens huvudscenario 2023 2024E 2025E 2026E
Omsättning 79 71 76 81
 – Tillväxt 11,4% -10,0% 7,0% 7,0%
Rörelseresultat 8 -1 6 10
 – Rörelsemarginal 10,7% -1,0% 8,0% 12,0%
Resultat efter skatt 7 -1 5 7
Vinst per aktie 0,94 -0,08 0,63 1,02
Utdelning per aktie 0,75 0,40 0,60 0,75
Direktavkastning 8,2% 4,3% 6,5% 8,2%
Avkastning på eget kapital 37% -4% 40% 54%
Kapitalbindning 9% 10% 10% 10%
Nettoskuld/Ebit -1,2 e.m. -0,8 -0,7
P/E 9,8 e.m. 14,6 9,0
EV/Ebit 7,8 e.m. 10,7 6,7
EV/Sales 0,8 0,9 0,8 0,8

AFFÄRSMODELLEN

Affärsmodellen bygger på att erbjuda både konsulttjänster samt egna produkter som säljs till kunderna. Fordonsindustrin har med tiden blivit alltmer komplex och beroende av ny teknik. Detta omfattar allt ifrån sensorer och säkerhetssystem till mjukvarulösningar för både fordon och maskiner. I och med denna utveckling har efterfrågan på både konsulttjänster och tekniska lösningar ökat under åren. Det har gynnat Diadrom.

  • Tjänster: Konsulttjänster med fokus på diagnostik för fordonsindustrin. Här hjälper Diadrom kunderna med allt ifrån produktutveckling till produktion och eftermarknad.
  • Partnernätverk: Diadrom har ett partnernätverk av specialister inom fordonsindustrin. Specialisterna agerar som underkonsulter och kan erbjuda vissa nischade tjänster.
  • Produkt: Bolaget utvecklar mjukvara under varumärket Diadrom Software. Tjänsterna inkluderar exempelvis diagnostik, testning och säkerhet.

Diadrom hade under 2023 en omsättning på 79 Mkr. Den svenska hemmamarknaden stod för 96% av intäkterna. Resten kom från Tyskland och Nederländerna. Under det senaste decenniet har bolaget växt med cirka 10% årligen. Men tillväxten har varit svajig. Under pandemiåret 2020 föll efterfrågan kraftigt och omsättningen minskade med -36%. Året därpå återhämtade sig bolaget och växte med 37%.

En konjunkturkänslig bransch med ett fåtal större kunder gör Diadrom extra känsliga mot svängningar i efterfrågan.

HÅRD KONKURENS BLAND TEKNIKKONSULTERNA

Konkurrensen bland teknikkonsulterna är hård. Diadrom är långt ifrån det enda företaget som är verksamt i branschen. Många aktörer, både stora och små, tävlar om att erbjuda konsulttjänster inom tillverkningsindustrin.

Exempel på konkurrerande bolag inom området är Semcon, Rejlers och Devport.

DIADROMS EGNA PRODUKTER

Affärsområdet “Produkt” ansvarar för att ta fram och sälja bolagets produkter. Några exempel är:

  • Autotech Bootloader: Ett program som hjälper till att uppdatera mjukvaran i fordon och anpassas efter olika kunders behov.
  • Encrypt för Cybersäkerhet: En mjukvara som skyddar fordonens system mot hackare och säkerställer att mjukvaran fungerar säkert.
  • Diagnostic Communication Stack: En mjukvara som gör att olika delar av bilen kan prata med varandra och hjälper till med diagnostik och felsökning.
  • Diadrom Dolphin: Ett verktyg som testar bilens mjukvara automatiskt och gör att utvecklingen går snabbare och smidigare.
  • Diadrom Diag Studio: Ett system som hjälper till att utveckla och förbättra bilens diagnosfunktioner. Funktionerna gör det lättare att hitta och lösa tekniska problem.

Den snabba utvecklingen inom elfordon och digitalisering gör att många konsultbolag vill erbjuda tjänster inom området. Samtidigt är konkurrensen tuff vilket gör det svårt för enskilda bolag att sticka ut i mängden.

EGNA PRODUKTER SKA GE KONKURRENSFÖRDELAR

Diadrom satsar på att utveckla egna produkter för att skapa konkurrensfördelar. Genom att inte enbart förlita sig på konsulttjänster försöker bolaget sticka ut på marknaden.

Ett produktexempel är Diadrom Dolphin, en mjukvara för diagnostik och uppdatering av fordons elektroniksystem. Diadrom uppger att produkten idag används av kunder i flera olika länder. Långsiktigt säger bolaget att man vill satsa mer på utveckling och försäljning av egen mjukvara för att växa.

Men att utveckla egna produkter innebär också risker. Marknaden är tuff. VD Viktor Eliasson säger att konkurrensen främst kommer från större tyska bolag som Siemens och Vector Informatik. De har båda tusentals anställda.

Det är inte heller självklart att alla satsningar kommer att bli framgångsrika. Investeringar krävs i både utveckling och marknadsföring. Under första halvåret 2024 omsatte affärsområdet Produkt knappt 1 Mkr. Rörelseresultatet i affärsområdet var samtidigt -1,3 Mkr. Förra året var bättre. Diadrom Software AB omsatte under 2023 knappt 3 Mkr och hade ett rörelseresultat på 0,7 Mkr. Diadrom hoppas kunna sälja in produkterna som en del av en helhetslösning, tillsammans med konsulttjänsterna.

NYA SEKTORER ELLER FORTSATT FOKUS PÅ FORDONSINDUSTRIN?

Diadrom har sedan grundandet fokuserat på fordonsindustrin i Sverige. Bolaget säger sig ha en stark position inom nischen fordonsdiagnostik. För att sprida ut riskerna tog bolaget under 2023 fram en målsättning om att utöka försäljningen till andra sektorer. Ambitionen var att utnyttja bolagets kunnande om fordonsindustrin inom andra sektorer. Det visade sig dock inte vara så enkelt som man trodde. I kontakt med Afv uppger nytillträdde VD Viktor Eliasson att man inte har varit framgångsrika på den fronten. Istället menar han att fokus framöver fortsatt är på fordonsindustrin.

Branschexperter spår att marknaden för mjukvara inom fordonsindustrin kommer växa med drygt 9% årligen fram till 2030. Diadrom har förhoppningar om att det ska ge långsiktig medvind. Bolaget försöker även utöka försäljningen till nya fordonstillverkare.

TUFFT FÖRSTA HALVÅR

Diadrom H1 2024 H1 2023
Omsättning 36 Mkr 44 Mkr
Tillväxt -18% 22%
Rörelseresultat -1,0 Mkr 6,4 Mkr
Marginal -2,7% 14,8%
Snitt antal anställda 57 70

Under 2023 ökade omsättningen med 11%. Tillväxten började dock mattas av efter sommaren. Under första halvåret 2024 har marknaden varit svagare. Diadroms omsättning minskade med 18% under perioden. Även antalet medarbetare minskade med drygt 18%. Bolaget flaggar för att kommande kvartal väntas bli utmanande.

PROGNOSER OCH VÄRDERING

  • Tillväxt. Diadrom är starkt konjunkturkänsliga. Sedan sommaren 2023 har fordonsindustrin generellt haft det tufft. Vi skissar därför på att omsättningen faller -10% under 2024. Jämförelsetalen under andra halvåret är något lättare. Kommande år räknar vi med att efterfrågan successivt ökar. Genomsnittliga tillväxten senaste decenniet är drygt 9%. Vi skissar på 7% årlig tillväxt framöver.
  • Lönsamhet. Lönsamheten har varit god över tid. Tioårssnittet för rörelsemarginalen är 13%. På rullande 12 månader är rörelsemarginalen låga 1,4%. Under helåret 2024 räknar vi med 0% marginal. Kommande två år bör marknaden återhämta sig. Då skissar vi på 8-12%.
  • Värdering. De teknik- och IT-konsulter som finns i peer-tabellen nedan värderas till cirka 10x rörelsevinsten på 2025E. På grund av exponeringen mot fordonsindustrin har Diadrom, likt branschkollegan Devport, handlats till en rabatt. Använder vi en multipel på rätt konservativa 7x rörelsevinsten finns 24% uppsida.

Diadrom brukar dela ut en stor del av vinsten. Under senaste decenniet har direktavkastningen varit drygt 6% i snitt. Det är högt även för att vara ett konsultbolag. Efter ett svagt 2024 och en kassa på 2 Mkr räknar vi dock tillfälligt med en lägre utdelning.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2025E EV/Ebit 2025E EV/Sales 2025E Ebit-marginal 2025E % Årlig tillväxt 2025E-2026E % Direktavkastning %
Diadrom -27,8 14,3 10,5 0,8 8,0 7,0 4,3
CAG Group 10,3 11,5 8,6 0,8 8,8 5,0 3,6
Knowit 18,2 13,4 11,6 0,8 6,8 5,1 3,1
Devport 13,8 8,6 6,7 0,5 8,0 8,0 3,8
Prevas 42,5 13,2 9,7 1,0 9,8 7,8 3,5
Afry 49,4 12,1 11,1 0,9 8,1 5,3 3,0
Rejlers 33,3 11,8 11,5 0,7 7,9 4,0 2,9
Snitt 20,0 12,1 10,0 0,8 8,2 6,0 3,5

I ett optimistiskt scenario räknar vi med att Diadrom inleder samarbeten med flera nya fordonstillverkare. Satsningarna på att sälja produkter skulle även kunna börja ge resultat. Det skulle innebära en betydande ökning på intäktssidan för bolaget. Med en värdering på 8x rörelseresultatet finns då en uppsida på över 80% på radarn.

Så agerar insiders

Senaste året har insynspersoner köpt aktier för 61 Tkr i Diadrom. Inga försäljningar finns registrerade.

För investerare som vill hitta ett bolag med en historik av hög utdelning och inte räds att fordonsindustrin är tuffare för tillfället kan aktien vara intressant.

Det återstår att se om bolagets nya VD och satsningarna på egenutvecklade produkter kan få fart på tillväxten. För tillfället blir rådet neutralt.

Tio största ägare i Diadrom Holding Värde (Mkr) Kapital Röster
Fredrik Ljungberg & Frederik Kämmerer 12,4 19,5% 19,5%
Måns Flodberg 8,5 13,4% 13,4%
Henrik Kristensen 4,2 6,7% 6,7%
Henrik Fagrell 3,2 5,1% 5,1%
Per Dahlberg 3,2 5,0% 5,0%
Tommy Westerberg 3,1 4,9% 4,9%
Avanza Pension 2,9 4,5% 4,5%
Christer Holmer 2,7 4,3% 4,3%
Lars Svensson 1,3 2,1% 2,1%
Djupedalinvest AB 0,9 1,4% 1,4%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser