Analys OrganoClick
OrganoClick: Spretigt bolag med spetsig teknik

OrganoClick | |
Börskurs: 2,00 kr | Antal aktier: 98,0 m |
Börsvärde: 196 Mkr | Nettoskuld: 46 Mkr |
VD: Mårten Hellberg | Ordförande: Johan Magnusson |
OrganoClick (2,0 kr) utvecklar, tillverkar och säljer lösningar inom funktionell fiberkemi. Enkelt förklarat kan man säga att organiska molekyler “klickas” på ytan av cellulosafibrer och skapar nya egenskaper som exempelvis vattenavisning och rötskydd. Det möjliggör förnyelsebara material som kan ersätta exempelvis oljebaserade plaster eller giftiga tillsatsmedel.
Konkreta exempel på användning är bindemedel som kan ersätta plastbaserade lösningar i exempelvis servetter, där Duni är en stor kund, eller blöjor. Andra tillämpningsområden är ytbehandling av virke som ersätter traditionell tryckimpregnering eller vattenavvisande tyg i kläder.
Bolaget grundades 2006 ur ett forskningsprojekt vid Stockholms Universitet och Sveriges lantbruksuniversitet. Försäljningen kom igång 2012 och förra året uppgick omsättningen till knappt 130 Mkr. VD Mårten Hellberg är medgrundare och äger idag 8% av aktierna. Största ägare är investeraren Peter Lindell med 22% av bolaget.
Affärsvärldens huvudscenario | 2024 | 2025E | 2026E | 2027E |
Omsättning | 127 | 132 | 148 | 166 |
– Tillväxt | -12,8% | 4,0% | 12,0% | 12,0% |
Rörelseresultat | -10 | -8 | 0 | 10 |
– Rörelsemarginal | -7,8% | -6,0% | 0,0% | 6,0% |
Resultat efter skatt | -18 | -8 | -2 | 5 |
Vinst per aktie | -0,18 | -0,08 | -0,02 | 0,05 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Avkastning på eget kapital | -39% | -25% | -9% | 17% |
Kapitalbindning | 27% | 23% | 24% | 24% |
Nettoskuld/Ebit | e.m. | e.m. | e.m. | 5,5x |
P/E | e.m. | e.m. | e.m. | 40,0x |
EV/Ebit | e.m. | e.m. | e.m. | 24,3x |
EV/Sales | 1,9x | 1,8x | 1,6x | 1,5x |
Kommentar: OrganoClick har ett utestående optionsprogram till VD och ledande befattningshavare om totalt 981 000 teckningsoptioner (1% av antal aktier). Lösenkurs är 4,1 kr/aktie och teckningsperioden löper under 2029. |
Senaste fem åren har OrganoClick växt försäljningen med 9,1% i snitt per år. Det är under målet om 20-30% organisk tillväxt. Rörelsemarginalen har under samma period varit negativ, men med en snabbt minskad förlusttakt senaste två åren. På sikt är målet att nå en rörelsemarginal (Ebit) på 20%.
Duni drev omsättningen
Tre affärsområden
- Nonwoven & fiberteknologi (30% av omsättningen 2024) – tillverkar främst biobaserade bindemedel som används i textil, nonwoven (ett fiberbaserat tyg), papper och trä. Användningsområden är exempelvis blöjor, servetter och bordsdukar. Kunder är industrikunder som Duni och Ahlstrom.
- Grön ytbehandling & underhållsprodukter (36%) – tillverkar biobaserade lösningar för textil- och skoimpregnering under varumärket OrganoTex som säljer via outdoor- och sportbutiker som XXL och Naturkompaniet. Bolaget tillverkar även underhållsprodukter för fastigheter och bilar under varumärket BIOkleen som exempelvis säljs via bygghandlare som Bauhaus och XL Bygg.
- Funktionellt trä (34%) – utvecklar och säljer biobaserat modifierat virke under varumärket OrganoWood Nowa. Produkten är ett alternativ till traditionellt tryckimpregnerat trä som innehåller olika former av tungmetaller. Försäljningen går via bygghandlare som Beijer Byggmaterial och Carl Götz.
År 2024 var första gången OrganoClick minskade omsättningen (-13%) jämfört med året innan. En förklaring är den svaga utvecklingen inom affärsområdet Nonwoven & fiberteknologi (se faktaruta).
Under 2023 ökade omsättningen i området över 400%, till stor del drivet av ökade beställningar från Duni. Senaste året har dock restaurang- och hotellmarknaden i Europa varit svag, vilket påverkat OrganoClick negativt. Nu har dock utvecklingen stabiliserats.
Dunis marknad har hög konkurrens och prispress. Det gör att även OrganoClick tvingas sänka sina priser för produkten. Bindemedel utgör uppskattningsvis 10-20% av totala kostnaden för kunder som Duni. OrganoClicks bindemedel har ett visst premiumpris mot traditionella plastbaserade lösningar. Men om skillnaden är för stor väljer industrikunder det plastbaserade alternativet. Det är en svaghet.
Totalt uppskattar OrganoClick att marknaden för nonwoven (fiberbaserat tyg) produkter är värd omkring 3-5 miljarder kronor. Bolaget är den aktören med enbart biobaserade bindningsmedel på marknaden och tekniken skyddas av ett 50-tal patent. Det ger stora möjligheter.
Utöver Duni har OrganoClick avtal med amerikanska Glatfelter och finska Sharpcell som är bland de största globala producenterna av nonwoven produkter. Än så länge har försäljningen till dessa kunder varit relativt blygsam.
Underliggande finns tydliga trender mot mindre plastanvändning som gynnar OrganoClick. EU:s plastdirektiv har inte fått det genomslag på bolagets produkter som ledningen initialt trodde. Däremot är VD Hellberg positiv till det nya direktivet PPWR, som ska reglera det klimatpåverkande innehållet i förpackningar. Exempelvis har nyligen ett plastfritt kaffelock lanserats med förpackningsbolaget PulPac.
Stark utveckling inom Organotex
Bäst utveckling senaste åren har affären mot sko- och klädimpregnering, OrganoTex, i affärsområdet Grön ytbehandling & underhållsprodukter stått för. Förra året steg omsättningen med 22% i området. Likt inom nonwoven är OrganoClick enda aktören med en helt biobaserad lösning. Här finns dock konkurrenter som erbjuder lösningar fria från PFAS (syntetiska kemikalier).
Jämfört med nonwoven är affären mer säljintensiv. Försäljningen är inriktad mot konsumenter och respektive butik eller kedja köper in mindre kvantitet. Här ligger även OrganoClicks produkter på samma prisnivå som alternativ med PFAS, vilket underlättar försäljningsprocessen.
Senaste åren har bolaget expanderat försäljningen mot Europa, exempelvis i Tyskland och Nederländerna. Här tycks momentumet vara väldigt bra i dagsläget och bolaget bedömer att hela den europeiska marknaden är värd cirka 500 Mkr. I Sverige sker försäljningen direkt medan på övriga marknader används distributörer. Det möjliggör för snabbare och kostnadseffektivare expansion. Vid fortsatt tillväxt i området bör skalbarheten vara relativt bra.
Tuff byggmarknad
Olika alternativ till impregnering
Tryckimpregnerat virke är en relativt stor marknad och är uppskattningsvis värd omkring 5-6 miljarder kronor i Norden.
Förenklat är OrganoClicks teknik inom OragnoWood baserad på det biobaserade saltet zirconiumacetat. Det skapar ett fysiskt skydd mot eld och röta. Traditionell impregnering innehåller istället gifter som dödar organismer och skyddar mot röta.
Det finns även andra miljövänliga konkurrerande metoder. Den vanligaste är värmebehandling av materialet som ger liknande funktion. Marknadsledare inom den nischen är Luna. En fördel med OrganoWoods metod är att den generellt är billigare än värmebehandling. Dock är båda metoderna dyrare än traditionell tryckimpregnering, vilket är en konkurrensmässig nackdel.
OrganoClick har även påverkats av en svagare byggmarknad senaste åren. Det har påverkat bolagets område Funktionellt trä, som säljer alternativ till traditionella impregneringsmedel, negativt. Sedan 2022 har försäljningen i området minskat med över 35%.
Sedan ett par år tillbaka har bolaget satsat på den tyska marknaden. Den är betydligt starkare än den svenska för tillfället och växte över 100% förra året. Dock är den svenska marknaden allt jämnt klart störst.
Det verkar dock inte enbart vara en svag marknad som legat bakom försäljningstappet, utan bolaget bekräftar att man haft vissa kvalitetsproblem med produkten. Dessa ska dock vara åtgärdade nu.
Försäljningen och tillverkning av substansmedlet i området sköter OrganoClick via dotterbolaget OrganoWood. Själva impregneringen av virket sker sedan av produktionspartnern Bitus i Nybro utanför Kalmar. Det möjliggör för en mer kostnadseffektiv produktion.
OrganoWood är ett delägt dotterbolag där OrganoClicks ägarandel uppgår till 60% och därtill finns en preferensaktie (se faktaruta). Det ställer till vissa problem för bolaget som helst skulle vilja lösa in denna och förenkla kapitalstrukturen, vilket man idag inte har möjlighet till.
Två aktieslag i Organowood
Det delägda dotterbolaget Organowood har två aktieslag, 2 000 000 stamaktier samt 200 000 preferensaktier som emitterades 2013. Av stamaktierna äger OrganoClick 58%, men konsoliderar hela OrganoWood. Det gör vi också i våra prognoser.
OrganoClick äger 36% av preferensaktierna, övriga stamaktieägare i OrganoWood 27% och de sista 37% av 26 externa ägare. Preferensaktierna medför inte rätt till någon utdelning utan innehavare är endast berättigade till ett lösenbelopp. Lösenbeloppet var per 31/5 2019 184,8 kr/aktie. Därefter ökar inlösenbeloppet med 12% per år och i dagsläget uppgår inlösenkursen till 348,5 kr. Det är OrganoWood (som till majoritet kontrolleras av OrganoClick) som bestämmer om inlösen ska ske eller inte.
OrganoClick avser att lösa in preferensaktierna för en renare och bättre kapitalstruktur. Dock finns inte tillräckligt med utrymme för att gör detta i dagsläget. Med nuvarande lösenkurs skulle det kosta cirka 26 Mkr att lösa in preferensaktierna hos de externa ägarna.
För spretigt?
Bilden vi har är att OrganoClick satsar på lite för många olika applikationer samtidigt. I grunden tycks bolaget ha en unik produkt som fungerar med tydliga fördelar mot alternativa lösningar. Det bör kunna nyttjas än bättre.
För att nå lönsamhet krävs ökade volymer. Bolaget har egen produktion av substansmedel och förra året producerades cirka 4 000 ton, där kapaciteten i bolagets fabrik i Täby är 20 000 ton per år. Det gör förvisso att produktionen kan öka markant utan mer investeringar, men leder i dagsläget till dåligt kapacitetsutnyttjande.
På sikt är målet att nå 40% bruttomarginal mot dagens cirka 25%. Senaste året har rörelsekostnaderna minskat, främst via avyttring av bolagets tidigare område inom biokompositer. Enligt VD Hellberg bör rörelsekostnaderna förbli runt nuvarande nivåer.
Att tydligare fokusera på ett par områden som verkligen kan driva volymerna och öka bruttomarginalen tror vi hade varit bra. Skulle exempelvis bolaget få in produkten i stor skala till någon ytterligare större aktör likt Duni inom nonwoven kan volymerna öka snabbt och mycket.
Räcker kassan?
Att kostnaderna har minskat är nödvändigt, men frågan är om tillräckligt mycket har gjorts.
OrganoQlick (Mkr) | Q1 2025 |
Likvida medel | 0,4 |
Bankskuld (exklusive leasing) | 41,1 |
Anstånd med skatteskuld | 5,0 |
Nettoskuld | 45,7 |
Fakturabelåningsskuld | 22,8 |
Lösenbelopp för preferensaktier till externa ägare | 26,2 |
Nettoskulden
I vår värdering har vi inte räknat med fakturabelåningsskulden på 22,8 Mkr då dessa har kundfordringar som säkerhet och försvinner vid utbetalning av dessa. Denna skuld svänger mycket beroende på timingeffekter av betalningar. Vi har inte heller räknat med lösenbeloppet för preferensaktier till externa ägare. Det är dock en post som växer i värde över tid.
Balansräkningen är minst sagt utmanande och i Q1 uppgick kassan till ynka 0,4 Mkr. Därtill finns 5,3 Mkr kvar av totalt 30 Mkr på bolagets checkkredit. Förra året uppgick det fria kassaflödet till -12,4 Mkr och totalt uppgår nettoskulden till knappt 46 Mkr. Det är högt för ett bolag med negativ intjäning.
VD Hellberg säger att bolaget räknar med att kunna lösa situationen med nuvarande medel. Därtill kan möjligen kortsiktigt kapitalbehov hanteras med ytterligare krediter. Det är dock ingen långsiktigt hållbar lösning.
Det blir centralt att kassaflödet stärks kommande kvartal för att bolaget inte ska behöva ta in pengar. Samtidigt vore kanske det bästa att ta in kapital och städa balansräkning, där vår uppfattning är att ledningen väntat för länge med detta.
Kommande år
I år räknar vi med 4% tillväxt. Utvecklingen i det första kvartalet var svag (-7,3%), men under året blir jämförelsetalen betydligt enklare. Volymerna från Duni ser ut att stabiliseras medan OrganoTex fortsatt tycks ha bra momentum. Därtill verkar byggmarknaden börja bottna ur. Resterande del av prognosperioden skissar vi på 12% per år.
Finansiella mål
- Organisk omsättningstillväxt om 20-30% per år
- Bruttomarginal >40%
- Rörelsemarginal >20%
Osäkerheten är dock stort och utvecklingen kan fortsatt slå mycket åt båda hållen.
Givet tillväxtantagandena i vårt huvudscenario tror vi på en rörelsemarginal om -6% i år och 6% i slutet av prognosperioden. Vid volymtillväxt bör skalbarheten vara bra, då rörelsekostnaderna troligen inte kommer behöva öka i samma takt.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2026E | EV/Ebit 2026E | EV/Sales 2026E | Ebit-marginal 2026E % | Årlig tillväxt 2026E-2027E % |
OrganoClick (Afv) | -36% | neg | neg | 1,5 | 0,0% | 12,0% |
I-Tech (Afv) | 93% | 24,0 | 16,4 | 4,8 | 29,0% | 15,0% |
Polygiene | 37% | 14,4 | 9,9 | 1,7 | 17,6% | 18,1% |
Genomsnitt | 32% | 19,2 | 13,2 | 2,7 | 15,5% | 15,0% |
Källa: Affärsvärlden / Factset |
På redovisade siffror värderas OrganoClick till 1,9x försäljningen (EV/S). Givet att bolaget lyckas skala upp försäljningen och på längre sikt nå en rörelsemarginal runt målet om 20% är det attraktivt. Men det känns i dagsläget också rätt avlägset. I närtid handlar mycket om den finansiella positionen och hur denna kommer hanteras framöver. Det gör bolaget svårvärderat.
Så agerar insiders
Senaste året har insiders köpt aktier för 0,4 Mkr. Bland annat köpte VD Mårten Hellberg aktier för 50 Tkr till kurs 2,46 kr i februari. Även ledamot Johan Magnusson köpte under maj aktier för 130 Tkr till kurser runt 2,15 kr.
Inga försäljningar finns registrerade.
Värdet på tekniken som finns inom OrganoClick är troligen högt. Lösningarna tycks i hög grad vara unika och ligga rätt i tiden med minskat plastanvändande och behovet av mer hållbara produkter. Känslan är dock att strategin är lite för spretig och vi tror bolaget skulle gynnas av att verkligen fokusera på ett par produkter och applikationer.
Långsiktigt tycker vi OrganoClick är intressant och potentialen är stor. Här och nu ser vi dock för stora risker med den finansiella situationen och risken för kapitalanskaffning. Vi följer utvecklingen från sidlinjen med ett neutralt råd.
Tio största ägare i OrganoClick | Värde (Mkr) | Kapital |
Peter Lindell | 45,5 | 21,6% |
Mårten Hellberg | 16,5 | 7,9% |
Anders Wall | 15,2 | 7,2% |
Anders Wall stiftelser | 11,5 | 5,5% |
eQ Asset Management Oy | 8,0 | 3,8% |
Aktia Asset Management | 6,6 | 3,2% |
Avanza Pension | 6,1 | 2,9% |
Patrik Björn | 5,7 | 2,7% |
Jonas Hafrén | 4,5 | 2,2% |
Andra AP-fonden | 3,5 | 1,7% |
Sex största insiders utanför topp tio | Värde (Mkr) | Kapital |
Håkan Gustavson | 1,0 | 0,5% |
Daniel Lund | 0,5 | 0,3% |
Dan Blomstrand | 0,4 | 0,2% |
Charlotte Brogren | 0,3 | 0,1% |
Chatarina Schneider | 0,2 | 0,1% |
Johan Magnusson | 0,1 | 0,1% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 9,2% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser