Analys Pierce
Pierce Group: Redo att gasa

Pierce Group | |
Börskurs: 11,35 kr | Antal aktier: 80,3 m |
Börsvärde: 911 Mkr | Nettokassa: 245 Mkr |
VD: Göran Dahlin | Ordförande: Henrik Theilbjørn |
Pierce Group (11,35 kr) är ett e-handelsbolag som säljer prylar för motorcross, motorcyklar och snöskotrar i Europa. Bolagets försäljning uppgår till drygt 1,6 miljarder kronor vilket kan ställas i relation till marknadsstorleken i Europa på cirka 100 miljarder. Cirka en femtedel av marknaden är idag online. Trots låg andel lyfter Pierce fram sig själva som den ledande e-handelsaktören i Europa.
Försäljningen sker via tre hemsidor: XLMOTO, 24MX och Sledstore. Produkter som säljs är allt från hjälmar och ställningar till reservdelar. Det är generellt varumärken med lägre prispunkt.
Huvudkontoret ligger i Stockholm och antalet anställda är cirka 320.
Affärsvärldens huvudscenario | 2024 | 2025E | 2026E | 2027E |
Omsättning | 1 628 | 1 758 | 1 864 | 1 976 |
– Tillväxt | 5,9% | 8,0% | 6,0% | 6,0% |
Rörelseresultat | 18 | 56 | 78 | 102 |
– Justeringar | +1 | -3 | -3 | -3 |
Justerat rörelseresultat | 19 | 53 | 75 | 99 |
– Rörelsemarginal | 1,2% | 3,0% | 4,0% | 5,0% |
Resultat efter skatt | 36 | 42 | 59 | 78 |
Vinst per aktie | 0,46 | 0,52 | 0,73 | 0,97 |
Avkastning på eget kapital | 6% | 6% | 9% | 10% |
Kapitalbindning | 5% | 7% | 9% | 11% |
Nettoskuld/Ebit | -16,5x | -5,7x | -4,2x | -3,5x |
P/E | 24,6x | 21,8x | 15,5x | 11,7x |
EV/Ebit | 32,3x | 11,6x | 8,2x | 6,2x |
EV/Sales | 0,4x | 0,3x | 0,3x | 0,3x |
Kommentar: Justerat rörelseresultat tar hänsyn till jämförelsestörande poster av engångskaraktär samt leasingkostnader. Estimaten inkluderar kostnader för omstrukturering. |
Körde i diket efter IPO
Bolaget noterades något opportunt av riskkapitalisterna Procuritas 2021 till 64 kr per aktie. Då växte bolaget mer än 20% per år. Direkt efter noteringen bromsade tillväxten in kraftigt till ungefär 5%. Under 2022 fick bolaget sedan problem med lönsamheten när överfyllda lager prispressade marknaden samtidigt som kostnader för bland annat frakt, ökade kraftigt.
Pierce fick en ohanterbar skuld och det hela slutade med en emission som fördubblade antalet aktier. Emissionen gjordes 2022 till priset 8,75 kr och inbringade 347 Mkr. Pierce gick från stor nettoskuld till nettokassa.
I samband med emissionen kom riskkapitalistbolaget Verdane in som ny största ägare. Idag äger de 30% av aktierna. Verdane är en erfaren investerare inom framförallt onoterad e-handel. De har bland annat investerat i Boozt.
Grundarna, som lämnade sina roller i samband med börsnoteringen, sålde i samma veva sina aktier till Verdane.
Bolaget påbörjade en rejäl omsvängning av verksamheten efter nyemissionen som pågått fram till idag. VD som lett arbetet sedan 2023 är Göran Dahlin. Han äger aktier för 1,8 Mkr. Styrelseordförande Henrik Theilbjörn äger aktier för 1,6 Mkr. Båda har köpt majoriteten av sina innehav under slutet av 2024.
Procuritas sålde sina sista aktier under hösten 2024 och är nu helt ur bolagets ägarlista. Köpare var bland annat Siba Invest (nu näst största ägare med 11%) och aktiva fonder som Protean och Alcur.
Stora inom off road
Bolaget är särskilt starka inom “off road” (motorcross m.m.) där både marginal och volym är högre. Här har Pierce ungefär 28% marknadsandel online. On road är ett nyare segment (startades 2017) och marginalerna är något lägre. Här är marknadsandelen cirka 3%.
Drygt 40% av försäljningen är egna varumärken, vilka har högre bruttomarginaler.
Pierce säljer enbart till den europeiska marknaden och har sitt centrallager i Polen. Största marknaderna är Italien, Tyskland och Spanien. Norden utgör ungefär en tredjedel. Bolaget växer snabbast i regionen nära bolagets centrallager där kunder åtnjuter korta leveranstider.
Fått ned kostnaderna
Senaste två åren har Pierce arbetat mycket med att sänka kostnaderna. I slutet av 2023 lanserades ett omfattande effektiviseringsprogram för att slimma organisationen. Programmet minskade antalet tjänstemän med 50. Det har även skett arbete med att optimera lagret genom att bland annat minska antalet varumärken. Mer om detta kan man läsa i vår förra analys.
(Mkr) | Q4 2024 | Q4 2023 | 2024 | 2023 |
Omsättning | 451 | 383 | 1628 | 1537 |
-tillväxt | 17,8% | -10,3% | 5,9% | -8,0% |
Bruttomarginal | 43,2% | 44,7% | 44,5% | 39,5% |
Justerat rörelseresultat | 1,4 | -7,3 | 25 | -69 |
-marginal | 0,3% | -1,9% | 1,5% | -4,5% |
Vinst per aktie | -0,01 kr | -0,62 kr | 0,45 kr | -1,21 kr |
Arbetet har i mångt och mycket fortsatt i samma anda 2024. För året stärktes rörelsemarginalen till 1,5% från -4,5%.
Det finns en rad av bakomliggande engångsposter på både plus och minussidan under 2024. Bland annat återfördes en tidigare avsättning för lager som bolaget inte trodde sig kunna sälja (+19 Mkr). Man skrev även ner lager på avvecklade varumärken (-7 Mkr). Samtidigt togs kostnader för uppdatering till nytt IT-system och omstrukturering (-10 Mkr). Det har även förekommit utförsäljningar, vilket sänkt bruttomarginalen.
Flera av kostnaderna justeras inte bort i det redovisade “justerade rörelseresultatet” och exakt hur den underliggande lönsamhet står idag är svårt att veta. Enligt bolaget så tog alla effekter i fjärde kvartalet ungefär ut varandra och ger en någorlunda rättvis bild.
Omstruktureringskostnaderna väntas fortsätta även innevarande år. Av- och nedskrivningarna bör dock minska och bruttomarginalen bör stärkas till följd av mindre lagerutförsäljningar.
Finansiella mål
Bolaget satte upp nya finansiella mål under 2024:
- Växa snabbare än Europeiska online-marknaden för motorcykelprylar.
- Justerad Ebit mellan 5-8% på 3-5 års sikt.
- Nettoskuld/Ebitda under 2x
Börjar marknaden ljusna?
Trots viss tillväxt under det senaste året har den totala försäljningen varit i stort sett stabil sett över tre år. Bolaget bedömer att marknaden minskat under samma period.
Enligt ACEM (europeiska motorcykeltillverkarnas branschorganisationen) var nya registreringar av motorcyklar (inkluderar motorcross) 0% under 2022 och ungefär 10% per år för 2023 och 2024. Denna data låter stark och strider lite mot att marknaden ska ha minskat. Det skulle dock kunna vara så att off-road eller online varit extra svag. Man kan också tänka sig en viss eftersläpning för stora delar av Pierces sortiment som består av kringutrustning.
I fjärde kvartalet ökade äntligen försäljningen rejält, 18%. Visserligen var det enkla jämförelsetal då förra årets tillväxt var -10%. För helåret 2024 växte bolaget 6%. Detta är i linje med bolagets snitt sedan 2019 (före pandemin och senaste “normala” året). Bra att ha med sig är att det finns säsongsmönster där Q4 generellt är svagast och Q2 starkast.
Bolaget framhåller att kunderna är fortsatt priskänsliga vilket kräver en balans mellan bruttomarginal och volym. Fokus ligger på att växa bruttovinsten i absoluta tal. Vi tycker detta låter rimligt.
Tittar man på antalet kunder och orders för rullande tolv månader kan man se att ett trendskifte kan vara på gång.
Balansräkningen är fri från skuld bortsett från en mindre leasingpost. Kassan är välfylld med nästan 300 Mkr. Bolaget nämner ytterligare centrallager i Europa som något att potentiellt lägga pengarna på. Som tidigare nämnt så är snabb leverans värdefullt för kunderna. En del av kassan ska dock gå till att bygga upp lager inför högsäsongen. Pierce har en stark finansiell position.
Prognos och värdering
Efter några år med svag konsument bör tillväxten kunna bli något bättre för innevarande år. Fjärde kvartalets tillväxt på 18% är en indikation på detta. Jämförelsetalen är fortsatt lätta närmsta året. Samtidigt har försäljningen i ett flertal e-handelsbolag startat året svagt. Vi skissar in 8% tillväxt för 2025. Efter det räknar vi med 6% per år. Nordea är enda analyshus som följer bolaget och har cirka 8% tillväxt i snitt närmsta tre åren.
För rörelsemarginalen räknar vi med gradvis förbättring över tid i takt med att de olika satsningarna biter. Kostnader för omstrukturering kommer också gradvis att minska. Vi landar på en rörelsemarginal kring 5% för 2027. Detta kan ställas mot bolagets mål på 5-8%.
Pierce har haft dålig lönsamhet sedan noteringen. Bakåtblickande EV/Sales är på 0,4x. Detta är väldigt lågt för ett bolag med bruttomarginal över 40%. Det räcker med cirka 3% marginal för att bolaget ska värderas till 10x rörelseresultatet, vilket vi tycker är en rimlig multipel. Detta är något under snittet för svenska e-handelsbolag som generellt värderas lågt. Vi tror som sagt på högre marginal än så. Med EV/Ebit 10x blir uppsidan 46%.
Bolag | Bruttomarginal | Avkastning 1 år % | P/E 2026E | EV/Ebit 2026E | EV/Sales 2026E | Ebit-marginal 2026E % | Årlig tillväxt 2026E-2027E % |
Pierce | 44% | 44% | 15,5x | 8,2x | 0,4x | 4,6% | 6,0% |
Boozt | 39% | -33% | 15,6x | 12,3x | 0,7x | 5,8% | 6,1% |
BHG | 25% | 60% | 13,0x | 12,0x | 0,6x | 5,0% | 6,6% |
Revolutionrace | 71% | -28% | 13,3x | 10,3x | 2,1x | 20,6% | 11,6% |
RugVista | 62% | -30% | 10,6x | 7,1x | 1,0x | 13,9% | 8,8% |
Haypp | 16% | 13% | 16,8x | 16,2x | 0,7x | 4,2% | 21,0% |
Thule | 44% | -25% | 16,4x | 13,7x | 2,6x | 18,8% | 6,0% |
Genomsnitt | 43% | 0% | 14,0x | 11,4x | 1,2x | 10,4% | 9,8% |
Det finns risk att varken vinst eller tillväxt realiseras. Då kan marknaden tappa tålamodet. I vårt pessimistiska scenario får vi en nedsida på 37%. Skulle bolaget nå övre delen av sitt lönsamhetsmål och dessutom uppvisa lite högre tillväxt ett par år finns mer än en dubbling i korten (se optimistiskt scenario).
Slutsats
Insiders köper
Tre insiders (inkl. VD och Styrelseordförande) har köpt aktier för totalt 2,8 Mkr senaste året. Detta är i stort sett hela deras innehav. Köpen har gjorts till kurser kring 8-9kr.
Pierce är knappast ett beprövat kvalitetsbolag och det mesta har gått emot bolaget sedan noteringen. Förtroende och intresse från institutionellt kapital är kört i botten. Både ägare och ledning har i stort sett helt bytts ut. Nu ser det ut som att det allra tyngsta arbetet är gjort med att vända bolaget.
Med lägre räntor kan hushållens köpkraft återigen öka. Då finns det god chans till återhämtad tillväxt och lönsamhet. Både VD och ordförande verkar positiva med flera insynsköp under hösten 2024.
Samtidigt är balansräkningen i bra skick och bolaget har möjlighet att gasa ur en relativt stark position. Vi ser goda chanser att bolaget kan återfå en “normal” värdering om lönsamhet och tillväxt bevisas ett par kvartal.
Aktien har rusat de senaste veckorna samtidigt som Q1-rapporten närmar sig. Detta ökar risken för kortsiktig besvikelse. Skulle det ekonomiska läget åter försämras finns risk att återhämtningen uteblir. Bland de första kvartalsrapporterna för e-handlare under 2025 syns en del svaghet.
Lyfter man blicken så ser aktien dock fortsatt billig ut. Vi väljer att behålla vårt tidigare köpråd.
Tio största ägare i Pierce Group | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
Verdane Capital | 247,9 | 29,5% | 29,9% |
Siba Invest AB | 93,0 | 11,1% | 11,2% |
Fjärde AP-fonden | 44,9 | 5,3% | 5,4% |
Eric Thysell | 42,7 | 5,1% | 5,1% |
eQ Asset Management Oy | 36,0 | 4,3% | 4,3% |
Adrigo Asset Management | 26,9 | 3,2% | 3,2% |
Dan Sten Olsson med familj och stiftelse | 10,5 | 2,5% | 2,5% |
Pierce Group | 20,6 | 2,4% | 0,2% |
Livförsäkringsbolaget Skandia | 17,9 | 2,1% | 2,2% |
Alcur Fonder | 16,0 | 1,9% | 1,9% |
Tre största insiders utanför topp tio | Värde (Mkr) | Kapital | Röster |
Henrik Zadig (Tidigare VD, ej längre insyn) | 8,5 | 1,0% | 1,0% |
Göran Dahlin | 1,8 | 0,2% | 0,2% |
Henrik Theilbjørn | 1,6 | 0,2% | 0,2% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 30,0% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser