Polaris Media: Tråkbransch eller affärschans?

Norska mediekoncernen Polaris har varit duktiga på att driva lokaltidningar och göra värdeskapande strukturaffärer. Nu har man en stark position i Norge och i Västsverige. Aktien är lockande om Polaris kan få upp lönsamheten några pinnhål. Nettokassa och motsvarande står för halva börsvärdet så man kan också hoppas på fler strukturaffärer.
Polaris Media: Tråkbransch eller affärschans? - Polaris juni 2025
Hela Polaris har cirka 2 800 anställda i Norge och Sverige. Göteborgs-Posten är en av bolagets största tidningar med nästan 600 000 dagliga läsare. Foto: Polaris Media.
Polaris Media
Börskurs: 60,00 NOK Antal aktier: 49,0 m
Börsvärde: 2 941 miljoner Nettokassa: 1 610 miljoner (inklusive aktier i Vend och Helthjem)
VD: Per Axel Koch Ordförande: Trond Berger

Polaris Media (60 NOK) är en norsk mediekoncern med drygt 3,5 miljarder NOK i omsättning. Bolaget äger cirka 80 olika lokala och regionala tidningar i Norge och Sverige, exempelvis Adresseavisen och Göteborgs-Posten.

Koncernen grundades 2008 och är en produkt av ett stort antal strukturaffärer. Det har ofta varit rätt komplexa upplägg med många olika hattar, korsäganden och minoriteter. Men det är visserligen inget ovanligt i mediebranschen.

Grundare och VD sedan start är Per Axel Koch som äger 0,3% av aktierna. Största ägare med 33% av bolaget är stiftelsen Tinius vars huvudsakliga verksamhet är att äga Schibsted Media (inklusive Aftonbladet, TV4 och SvD).

Affärsvärldens huvudscenario 2024 2025E 2026E 2027E
Omsättning 3 598 3 633 3 742 3 855
 – Tillväxt -1,3% +1,0% +3,0% +3,0%
Rörelseresultat 33 68 107 159
 – Justeringar 14 5 5 5
Justerat rörelseresultat 47 73 112 164
 – Rörelsemarginal (Ebita) 1,3% 2,0% 3,0% 4,3%
Resultat efter skatt 694 38 69 104
Vinst per aktie 14,45 0,78 1,40 2,13
Utdelning per aktie 2,00 2,00 2,25 2,25
Direktavkastning 3,3% 3,3% 3,8% 3,8%
Avkastning på eget kapital 19% 1% 2% 3%
Kapitalbindning -6% 7% 8% 8%
Nettoskuld/Ebita -75,3 -22,6 -14,2 -9,6
P/E 4,2 76,9 42,9 28,2
EV/Ebita 28,4 18,3 11,9 8,1
EV/Sales 0,4 0,4 0,4 0,3
Kommentar: Resultatet 2024 påverkas av redovisad nettovinst vid försäljning av aktier. Justeringar 2024 avser räntekostnad för leasing (-21 MNOK), avskrivningar av immateriella förvärvsrelaterade tillgångar (+26 MNOK) samt nedskrivning (+9 MNOK). Polaris har även resultatbidrag från minoritetsintressen (9 MNOK 2024), men dessa redovisas under Ebitda. Däremot försvinner cirka 8 MNOK iväg i minoritetsintressen från årets resultat, vilket vi har justerat för.

Tre olika verksamheter:

  • Medietillgångar  – här äger Polaris 62 tidningar i Norge och 16 i Sverige. I Sverige så drivs verksamheterna under bolaget Stampen Media (där bland annat Göteborgs-Posten och Hallandsposten ingår). Stampen ägdes till nyligen till 20% av värmländska NWT-gruppen, som även är näst största ägare i Polaris. I mitten av juni köpte dock Polaris ut NWT:s andel för 195 Mkr och äger nu 100% av Stampen.
  • Distribution – här distribuerar Polaris sina egna produkter (52% av den totala distributionen) och åt externa aktörer (48%). Polaris äger utöver det en mindre andel (troligen under 10%) av leveransbolaget Earlybird samt 34% av norska Helthjem. Helthjem grundades 2015 och är ett leverans- och logistikbolag i Norge med hemleverans av paket, tidningar och magasin. Enligt Polaris har Helthjem nu en marknadsandel runt 20% i Norge.
  • Tryckeri – fem olika tryckerier i Norge. Här trycks Polaris norska tidningar men 59% av intäkterna kommer från externa kunder. I Sverige har Stampen sin tryckeriverksamhet outsourcad.

Omsättningen fördelas enligt nedan:

  • Mediahus är klart störst med 73% av intäkterna 2024.
  • Distributionsverksamhet för egna och externa produkter (19%).
  • Tryckeriverksamhet för egna och externa produkter (9%).

Polaris redovisar enbart Ebitda på affärsområdesnivå. Det är ett relativt dåligt mått för den “verkliga” lönsamheten då det varken tar hänsyn till leasingkostnader eller investeringsbehov. Exempelvis är tryckeriverksamheten mer kapitalkrävande än mediedelen. Dessutom sker en del försäljning mellan områdena, vilket också försvårar jämförelsen.

Medietillgångarna är bolagets tydliga kärnverksamhet. Troligen är det svårt att få någon attraktiv prislapp vid försäljningen av de andra verksamheterna. I bästa fall ser vi dessa som “kassakor” till koncernen, men här och nu belastar istället distributionsbenet resultatet.

Svag tillväxt

Hela branschen för traditionell media har haft det tufft ett par decennium. Försäljningsutvecklingen för Polaris också varit svag och omsättningen idag är ett par procent lägre än 2021. Det förklaras delvis av en tuff annonsmarknad där andelen annonsintäkter minskat från drygt 30% till 25% idag.

Samarbeten med Schibsted

Schibsted har en egenutvecklad annonsplattform. På denna samarbetar Schibsted och Polaris för att skapa bättre räckvidd mot annonsörer. Därmed kan dessa båda få räckvidd i stora medier som VG eller Aftonbladet, men även i lokala tidningar som Polaris äger. Dessutom får annonsörer tillgång till bättre och bredare kunddata.  Syftet är att skapa en mer konkurrenskraftig position mot olika globala plattformar.

Schibsted och Polaris har även ett gemensamt CMS (Content Management System) där medarbetare i respektive koncern arbetar.

Det är främst digitala aktörer likt Meta och Google som tagit marknadsandelar. Därtill har en svagare konjunktur bidragit till en generell minskning.

En starkare ekonomi kan delvis vända trenden, men stenhård konkurrens från globala plattformar lär bestå. Polaris har relativt stora samarbeten med Schibsted, bland annat i annonsaffären. Att fördjupa detta eller sluta ytterligare samarbetsavtal kan vara aktuellt för att öka konkurrenskraften.

Dock har tillväxt i prenumerationsintäkter istället bidragit positivt. Sedan 2020 har dessa ökat med 20%, motsvarar knappt 5% per år. Utvecklingen av digitala prenumerationer är imponerande som nu utgör 70% av intäktsbenet.

På sikt finns stor osäkerhet runt all media, även lokalmedia. Medievanor skiftar mot sociala medier och AI är överlägset för mycket informationsinhämtning. För breda nyheter är konkurrensen knivskarp. Däremot kan lokalmedia vara en lite mer skyddad nisch.

Vad ska driva tillväxt?

Polaris har genomfört cirka 15 förvärv av mindre lokala tidningar senaste fem åren. Det finns en stark industriell logik med stora skalfördelar.

Att köpa enskilda mindre tidningar är dock en strategi som nått vägs ände då det knappt finns några fristående tidningar kvar i Norge och Sverige. Framöver behöver tillväxten komma från:

  • Organisk ökning av prenumerationsintäkter
  • Större förvärv och samarbeten

Organiskt tillväxt är såklart bäst, men över tid är det nog svårt att räkna med så mycket mer än nuvarande tillväxttakt i prenumerationsintäkter.

För större förvärv är den konsoliderade marknaden med ett fåtal större aktörer ett problem. Bonnier är dominerande i Sverige. NTM och Gota Media är andra stora aktörer, som båda har samarbeten med Bonnier. Polaris verkar tydliga med att samarbeten med Bonnier inte är aktuella i dagsläget. Det är troligen något som begränsar tillväxtmöjligheterna.

Tapp i marginalen

Senaste åren har rörelsemarginalen fallit mycket. Tappet i annonsintäkter är en anledning. Även lönsamhetsproblemen inom distributionsaffären. Polaris har genomfört omstruktureringar i området senaste året, där kostnadsbasen ska minska kommande år. Att det sker tillsammans med åter tillväxt inom annonsaffären är centralt för att stärka marginalen kommande år.

Polaris siktar på att uppnå minst 10% Ebitda-marginal på koncernnivå. Justerat för leasing och förvärvsavskrivningar motsvarar det cirka 4% Ebita-marginal. Det tror vi också är görbart.

Hur ska Polaris värderas?

Så uppkom Vend-ägandet

Under 2024 sålde Polaris sin ägarandel (10%) i marknadsplatsen Finn.no till plattformsbolaget Vend (tidigare Schibsted) för 2,5 miljarder NOK. Polaris initiala investering i Finn.no uppgick till 5 MNOK.

Polaris fick betalt i aktier och har under slutet av 2024 och 2025 sålt drygt halva innehavet. Den miljard som då frigjordes delades under våren ut till aktieägarna i en extrautdelning på 20,4 NOK/aktie.

Utöver den rörelsedrivande verksamheten har Polaris ett stort aktieägande i Vend. Aktierna är värda en drygt miljard NOK och vi räknar med att dessa kommer säljas eller delas ut.

Dessutom har Helthjems huvudägare Vend inlett en process att sälja Helthjem, men inga prislappar har ännu nämnts. Polaris äger 34% av Helthjem som omsatte cirka 1 miljard NOK 2024 med en marginal runt 0%. Vi gissar på en värdering runt EV/Sales 1,0x. Det kan vara fel men skillnaden blir inte så väsentlig för helhetsbedömningen av Polaris aktie. Därtill finns ett antal mindre tillgångsposter vi inte sätter något värde till.

Summerar vi ihop värdet av Vend-innehavet och Helthjem och drar av dessa från bolagsvärdet får vi en implicit värdering av den rörelsedrivande verksamheten.

Polaris Media Värde Kommentar
Börsvärde 2 941 MNOK @60 NOK/aktie
Nettokassa -180 MNOK Efter betalning om 195 MNOK för resterande del av Stampen Media och utdelning från Vend om 14 MNOK. Säljoptioner hos minoritetsägare finns som en skuld i balansräkning och värderas till 103 MNOK.
Vend-aktier -1090 MNOK @330 NOK/aktie
Helthjem -340 MNOK Antagen värdering om 1,0x EV/S för hela bolaget
 = Implicit värde rörelsen 1 331 MNOK Börsvärde + nettokassa (inklusive Vend och Hejthjem)

Givet tabellen värderas alltså rörelsen implicit till drygt 1 300 MNOK. Det motsvarar knappt 0,4x omsättningen förra året.

Polaris (MNOK) 2027E 2024
Omsättning 3 855 3 598
Ebitda Media 401 302
Ebitda Tryck 49 49
Ebitda Distribution 40 15
Overhead -95 -88
Leasing (avskrivningar + ränta) -145 -147
Övriga avskrivningar (exklusive förvärvsrelaterade) -85 -85
Ebita 165 46
Marginal 4,3% 1,3%

Stor uppvärdering av Stampen

Under 2019 köpte Polaris, via ett konsortium tillsammans med NWT och VK-Media, 51% av aktierna i Stampen Media till en värdering om 300 Mkr för hela bolaget. Stampen Media omsatte då 1,4 mdr SEK med ett rörelseresultat på -32 Mkr.

Under 2021 köpte konsortiet resterande 49% av aktierna. I juni blev Polaris ensamma ägare av Stampen när bolaget köpte NWT-gruppens 20% andel för 195 Mkr, vilket motsvarar 975 Mkr för hela bolaget.

Vi skissar på att koncernen växer ett par procent per år framöver. Bakom den siffran finns antaganden om att mediedelen växer lite mer medan tryck och distribution fortsatt tappar viss försäljning.

Med lite lägre kostnader framåt så kommer lönsamheten också stärkas. För hela koncernen räknar vi med en Ebita omkring 165 MNOK, motsvarande 4,3% marginal, några år ut.

Det skulle implicit värdera den rörelsedrivande verksamheten till 8,1x Ebita. En intressant observation är att Polaris betalade cirka 0,8x sales eller 9x Ebitda för resterande aktier i Stampen Media nyligen.

Generellt sticker inte värderingarna i mediebranschen ut som direkt låga. Vi tycker inte snittet på drygt 12x kommande års förväntade rörelsevinsten speglar branschens utmaningar. En förklaring är troligen att i princip samtliga stora mediehus sitter med urstarka kassor som de vill använda för strukturaffärer.

En värdering på 10x EV/Ebita för 2027 års förväntade rörelseresultat tycker vi är rimligt för Polaris.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2026E EV/Ebita 2026E EV/Sales 2026E Ebita-marginal 2026E % Årlig tillväxt 2026E-2027E %
Polaris (Afv) 2% 38,0 11,9 0,4 3,0% 3,0%
Keskisuomalainen -11% 9,5 12,5 0,6 5,1% -0,6%
Ilkka 12% 14,4 neg 1,7 neg 6,5%
Alma Media 36% 16,3 13,8 3,6 25,9% 3,8%
Sanoma 57% 12,7 11,8 1,7 14,7% 3,6%
Genomsnitt 19% 17,5 12,5 1,6 12,2% 3,3%
Källa: Affärsvärlden / Factset

En annan central fråga är hur Polaris huvudägare Tinius ser på Polaris. Stiftelsen äger nu 100% av Schibsted Media som redan har samarbeten med Polaris. Givet det och skalfördelarna i branschen vore ett samgående kanske logiskt.

Hur NWT-gruppen, som äger 26% av aktierna, ser på Polaris är svårbedömt. NWT sålde som sagt nyligen sitt 20% ägande i Stampen till Polaris. Därtill ingick NWT och Bonnier samarbeten och delägarskap med varandra i december förra året. Möjligen öppnar det upp för att avyttra innehavet i Polaris.

Slutsats

Det finns olika sätt att se på Polaris. Ska man se det som ett knippe sekunda tillgångar i en krisbransch och en snårig ägarbild ovanpå det? Eller ska man betona att det är ett välskött bolag med en historik av värdeskapande affärer där det nu är upplagt för högre lönsamhet?

Så agerar insiders

Enligt Holdings finns inga registrerade insynstransaktioner i Polaris sedan 2021.

Hur en investering i Polaris faller ut beror till stor del på 1) hur kapitalet i Vend och Helthjem används och 2) hur mycket Polaris lyckas förbättra resultatet. För att aktien ska se tillräckligt intressant ut idag krävs att Polaris lyckas bättre på minst en av punkterna än vad vi räknar med i vårt huvudscenario.

Tio största ägare i Polaris Media (NOK) Värde (MNOK) Kapital
Tinius Trust 988,1 33,3%
NWT Gruppen AB 794,4 26,8%
Erik Must 439,1 14,8%
Nordea Funds 166,4 5,6%
Odd Reidar Øie 74,1 2,5%
Gyldendal ASA 55,9 1,9%
Sofell AS 39,7 1,3%
Stiftelsen Kistefos-Museet 38,9 1,3%
Arctic Asset Management 34,0 1,1%
Kavi AS 16,4 0,6%
Fem största insiders utanför topp tio Värde (MNOK) Kapital
Per Axel Koch 9,5 0,3%
Tove Nedreberg 1,1 0,0%
Johan Hansson 0,9 0,0%
Stig Eide Sivertsen 0,4 0,0%
Stefan Anders Tage Persson 0,4 0,0%
Källa: Holdings Totalt insynsägande: 0,5%

 

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från Nordic Bridge Fund