Polygiene: Vatten på sin kvarn

Ingrediensbolaget Polygiene har vuxit fint både organisk och genom förvärv senaste åren. I våras blossade debatten upp kring Polygienes silverteknologi. Branschorganisationen Svenskt Vatten är kritiska vilket har pressat aktien.
Polygiene: Vatten på sin kvarn - Polygiene.bild
Polygiene är ett ingrediensvarumärke likt Gore-Tex. Bolagets teknologi användas för att minska exempelvis lukt i sportkläder.

Polygiene (13,50 kr) utvecklar och säljer lösningar för att behandla produkter och ytor med skydd mot lukt, bakterie- och viruskontroll. Dels behandlas kläder med en ingrediens som reducerar dålig lukt i kläder och andra plagg. Dels erbjuder Polygiene lösningar för antimikrobiellt skydd av hårda ytor.

Affärsmodellen är att sälja lösningen som ett så kallad Co-Brand likt Gore-Tex eller för att ta ett svenskt exempel, Mips för hjälmar. Bolaget har över 600 kunder av varierande storlek. Adidas är en av de större kunderna.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här