Analys BIMobject
Spännande men svårgreppad modell i BIMobject
Malmöbolaget BIMobject (dagskurs 26 kronor 15/1) har många egenskaper som i andra sammanhang brukar väcka stort intresse:
- Global närvaro med försäljning till över 1000 byggindustrikunder i alla världsdelar.
- En plattform med cirka 600 000 registrerade användare där USA är störst följt av Brasilien, Ryssland och Spanien.
- En digital tjänst som är helt skalbar och som just nu växer över 100 procent per år.
- Teknologibolag med ledande position på gryende marknad som mycket väl kan bli ett naturligt oligopol.
Förkortningen BIM står för byggnadsinformationsmodellering eller på engelska Building Information Modeling. Det är ett vedertaget branschbegrepp relaterat till det mer välkända CAD, Computer Aided Design.
BIM är 3D-modeller som innehåller all upptänklig fysisk och funktionell information om objektet eller byggnaden. Förutom exakta millimetermått kan det vara alla andra fysiska egenskaper, produktinformation, underhållshistorik, bruksanvisningar med mera som via BIM-objektet är kopplat till ritningen. Att jobba med BIM är på god väg att bli en självklarhet hela vägen från ritbord till färdig byggnad och ändå till rivning.
Fördelarna är gigantiska och bolaget BIMobject beskriver det så här:
BIMobject är ett innovativt teknologiföretag som ligger i framkant vad gäller digitaliseringen av byggprodukter och material. Detta genom att tillgängliggöra produktinformation som kan omvandlas till kunskap tidigt i BIM-processen. Det gör det möjligt att industrialisera byggindustrin och ha stort inflytande över design, produktval, konstruktion, svinn, energi, kostnader, kvalitet och logistik.
BIMobject | ||||
Börskurs: | 27,00 kr | |||
Antal aktier (miljoner): | 52,4 | |||
Börsvärde: | 1 416 Mkr | VD | Stefan Larsson | |
Nettokassa: | 132 Mkr | Styrelseordförande | Anders Wilhjelm | |
SvD Börsplus huvudscenario | ||||
2016 | 2017E | 2018E | 2019E | |
Omsättning | 34 | 70 | 112 | 168 |
– Tillväxt | 86% | 106% | 60,0% | 50,0% |
Rörelseresultat | -41 | -63 | -67 | -67 |
– Rörelsemarginal | -119,3% | -90,0% | -60,0% | -40,0% |
Resultat efter skatt | -40 | -48 | -51 | -51 |
EV/Sales | 37,7 | 18,3 | 11,5 | 7,6 |
BIMobject startades 2011 och har idag runt 160 anställda med kontor i tio länder. Huvudkontoret är i Malmö. Entreprenören bakom bolaget, Stefan Larsson, är vd och äger 11,5 procent. Största ägare är sedan ett år Solar A/S, ett danskt börsbolag liknande Ahlsell. Mätteknikbolaget Hexagon äger cirka 9 procent av BIMobject. Ägarbilden är en funktion av att bolaget bränner mycket pengar. De stora ambitionerna har krävt stora nyemissioner längs vägen. De senaste fyra kvartalen omsatte BIMobject 59 Mkr med en förlust på ungefär lika mycket. Idag har bolaget två typer av intäktsströmmar.
1. Prenumerationsintäkter är årliga avgifter som tillverkare betalar för att ha sitt sortiment på molntjänsten BIMobject Cloud. Här ingår diverse funktionalitet, inklusive möjligheten att säljbearbeta de användare som laddat ner tillverkarens produkter. Hittills har BIMobject knutit till sig 1000 stycken tillverkare som kunder med tillsammans över 44 000 produktfamiljer.
Som prenumerationsintäkter räknas även intäkter för BIMobjects tjänst Hercules som innebär att BIMobject skapar och driver ”privata moln” åt stora kunder som själva vill styra innehåll och vilka som ska ges tillgång till olika delar. Hercules är än så länge en mindre del men kan bli betydande framöver. Mer om det senare.
2. Projektintäkter stod länge för majoriteten av BIMobjects intäkter men är nu nera på 40 procent i senaste kvartalet. Projekten består i att BIMobject hjälper kunder att digitalisera och anpassa sitt sortiment så att det fullt ut kan ingå i BIMobject Cloud och på andra sätt användas i BIM-processer. Projektintäkter kan ses som mindre attraktiva än prenumerationsintäkter men Börsplus tolkning är att projekten är nödvändiga för att snabbt och smidigt öka antalet tillverkare och antalet produkter i molntjänsten.
BIMobjects användare
Bolaget har cirka 600 000 registrerade användare över hela jorden men har lyckats extra bra i en del oväntade länder. USA är störst med totalt 1,5 miljoner nedladdningar från molntjänsten och därefter kommer Brasilien (1,3 miljoner nedladdningar). Sedan kommer Ryssland och Mexiko (0,7 miljoner nedladdningar vardera) som är runt dubbelt så stora som länder som Storbritannien, Tyskland och Kina. Förklaringen till att man lyckats så bra i vissa länder och lite sämre i andra verkar handla om att det i vissa länder finns lite bättre lokala konkurrenter. BIMobject är dock världens klart största aktör även om det finns mycket tillväxt kvar. Det beräknas finnas 10–15 miljoner CAD-användare i världen varav bara en mindre andel ännu börjat jobba med BIM.
BIMobjects kostnader
De stora förlusterna gör det viktigt att försöka begripa vart pengarna tar vägen. Sannolikt tar man en hel del projektaffärer med låg lönsamhet och stort inslag av underkonsulter. Den större förklaringen är dock att BIMobject investerar tungt i att utveckla nya tjänster.
Av de 160 anställda så arbetar runt 90 stycken med teknikutveckling och drift av de befintliga molntjänsterna. Därutöver slukar så klart sälj och marknad stora resurser. Nysatsningarna BIMsupply och BIM.com är intressanta men kommer inte bidra med intäkter på ett bra tag. Längre ner kan du läsa lite mer om dessa tjänster.
BIMobjects tillväxt
Tillväxten har legat runt 100 procent sedan 2016. BIMobjects slöt för ett drygt år sedan ett viktigt avtal med programvarubolaget Autodesk. BIMobjects tog över Autodesks egna motsvarighet Seek vilket gav ett stort tillskott av kunder och ökad USA-närvaro.
När Börsplus blickar framåt så ser vi några frågetecken för hur hög tillväxten blir framöver. I de senaste rapporterna har antalet tillverkare i molntjänsten stagnerat runt 1000 stycken. Antalet användare ökar snabbt men det är med nuvarande affärsmodell tillverkarna som står för intäkterna i allt väsentligt. Hur ska tillväxten bli hög om inte tillväxten i antal tillverkare ökar dramatiskt? Det finns ett par möjliga svar.
- Man kan öka prenumerationsintäkten per tillverkare. Antingen via prishöjningar eller fler produkter och/eller tjänster per användare. Till saken hör dock att intäkten per tillverkare måste stiga väldigt snabbt om det ska kunna ge tresiffrig tillväxt.
- Den andra möjligheten är att Hercules-tjänsten tar ordentlig fart och ger märkbart avtryck. Hittills finns det dock bara fem kommunicerade Hercules-kunder i form av Veidekke, Peab, NCC, Riksbyggen och brittiska justitiedepartementet.
- Den tredje och kanske ”enklaste” vägen att öka intäkterna är att driva stora kundprojekt. Eftersom projektaffären påminner om konsultintäkter så är det kanske inte den mest spännande varianten av tillväxt.
BIMobject är extremt sparsamma med finansiell information så vi kan inte ha någon stark uppfattning om exakt hur det kommer gå till men vårt stalltips är ändå att BIMobject kommer fortsätta växa snabbt. Men det lär bli svårt att matcha 100 procents tillväxt de närmaste kvartalen. Vi utesluter inte heller att tillväxten kan växla ner rätt ordentligt på kort sikt. Det är oklart om börskursen skulle tåla det.
Nya tjänster: BIMsupply och BIM.com
Båda dessa tjänster är under uppbyggnad och för BIM.com söker man externa investerare och ska bygga upp en egen organisation.
BIMsupply är ett verktyg för upphandling av byggmaterial. En byggprojektör kan utifrån BIMobjects molntjänst sätta samman en komplett ”inköpslista” över allt material som man vill köpa för exempelvis en kontorsfastighet. Från betong och stålbalkar till dörrhandtag, gardiner och all inredning.
Via molntjänsten kan sedan leverantörer lämna anbud på hela eller delar av underlaget. Hanteringen blir exakt och effektiv och kan ge stora besparingar. BIMobject får en liten kommission av ordervärdet men det kan ändå snabbt bli väldigt betydande belopp.
BIM.com är tänkt att bli en ”app-store” för BIMobjects molntjänst. Tanken är att tredjepartsutvecklare ska göra smarta applikationer för BIMobjects snart miljoner användare. App-intäkterna delas mellan utecklare och BIM.com, som alltså lär få in vissa externa delägare framöver.
I vår värdering ser vi BIMsupply och BIM.com som två lottsedlar som bör räknas in i börsvärdet till viss del men som idag drar stora kostnader.
BIMobject enligt Holdings | Ägarandel kapital |
Solar A/S | 20.0% |
Stefan Larsson | 11.5% |
Hexagon AB | 8.7% |
IKC Fonder | 8.2% |
Abvent SA | 4.6% |
Johannes Reischböck | 3.1% |
Svenska Handelsbanken AB for PB | 2.9% |
Avanza Pension | 2.8% |
Sven Holmgren | 2.5% |
Nordnet Pensionsförsäkring | 1.7% |
Arrowit AB | 1.6% |
IKC Fonder (Lux) | 1.5% |
Kai Allan Holmgren | 0.9% |
Magnus Dulke | 0.7% |
HCN Group AB | 0.7% |
David Keiller | 0.5% |
Jens Hall | 0.5% |
Johan Daniel Oredsson | 0.5% |
Johan Olsson | 0.5% |
Per Eliasson | 0.5% |
Värdering BIMobject
Börsplus har räknat oerhört mycket på BIMobject men får ändå ingen rätsida på det hela. Vi kan ganska hyggligt härleda den historiska tillväxten till ökning av antalet tillverkare och ett par andra antaganden. Men tillämpar vi samma modell för att bedöma framtiden så blir det jättesvårt att hitta fortsatt hög tillväxt för BIMobject under 2018. Långa diskussioner med bolagsledningen ger dock en mycket ljusare bild av läget och deras ord bör väga tungt här.
Förväntningarna i vårt huvudscenario vilar rätt mycket på förtroende för ledningen samtidigt som vi väger in svårigheten att matcha fjolårets storaffär med Autodesk. När vi räknar rätt generöst på prenumerationsaffären landar vi att dessa intäkter i årstakt kan vara uppe i 60 Mkr om ett år. Värderar vi dessa till 20 gånger och lägger på något för (de mindre värda) projektintäkterna så är man ungefär uppe i dagens börsvärde på 1,4 miljarder kronor. Därtill finns potentialen i BIMsupply och BIM.com. Samt såklart betydande risker och stora förluster. Vi sätter ett spekulativt köpråd för BIMobject. Men varnar än en gång för att första halvåret 2018 kan bli klart sämre än tillväxten i fjol.
Hur mycket kan BIMobject öka intäkten per tillverkare?
En reflektion är att de senaste kvartalens snittintäkt per tillverkare (cirka 15–20 tkr/kvartal, varav cirka hälften är projekt) ligger klart under vad BIMobjects anger som målsättning där man siktar på enbart prenumerationsintäkter på 50–100 Tkr per år för mindre/mellanstora tillverkare och ett par miljoner kronor för stora tillverkare.
Dynamiken gör också att kundnyttan bör öka väldigt kraftigt för tillverkarna ju fler användare som ansluter sig till molntjänsten. Med fler användare kommer tillverkarna få fler säljleads vilket borde öka betalningsviljan.
Detta gör att det borde finnas stora möjligheter att höja priset för tjänsten framöver. Det är också nästan ett krav. För med nuvarande KPI-er är det annars svårt att se hur BIMobjects molntjänst ska kunna få bukt med de mycket stora förlusterna.
Frågan är hur BIMobjects ska kunna få ut högre intäkter per tillverkare? Tar man bort rabattsatser? Höjer man priset på projektaffärer? Ökar intäkten via fler licenser per tillverkare? Fler produkter/tillverkare? Sannolikt blir det lite av varje.
Eller tänker BIM köra på som nu även 2018 och 2019 med perspektivet att förlusterna är investeringar i att bygga plattformen? Det vore en helt rimlig ansats om det fanns obegränsat med pengar. Men BIMobjects grundare Stefan Larsson vill nog inte bli hur utspädd som helst.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.