Tillväxten lockar i Cint

Nordic Capital testar exakt hur het IPO-marknaden är genom att sälja ut Cint för 10 gånger intäkterna. Räcker de fina tillväxtutsikterna till för att göra noteringen lyckad?
Cint
Cint är en förkortning av Consumer Intelligence. Bolaget startade redan i slutet av 1990-talet. Verksamheten är digitala marknads- och kundundersökningar.

Stockholmsföretaget Cint (teckningskurs 62-72 kr) erbjuder en mjukvarulösning för internetbaserade marknadsundersökningar. Bolaget har 350 anställda, 14 kontor och är ett av de ledande i denna framväxande nisch.

Kunderna är varumärkesbolag eller deras underleverantörer som vill få koll på konsumentbeteende och preferenser. Det kan exempelvis röra sig om att ett bolag vill förstå hur en reklamkampanj påverkar konsumenternas inställning till ett varumärke eller på vad som är viktigast när konsumenter i en viss ålder och ett visst land köper bil.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här