Afv:s analytiker om den danska jätteaffären: ”En aktie vi gillar”

Det danska logistikföretaget DSV förvärvar Schenker för 14,3 miljarder euro. Hur ska man se på förvärvet? Afv:s analytiker Otto Klaar ger sin bild av möjligheterna för DSV, och hindren som kan uppstå innan affären gått i lås.
Afv:s analytiker om den danska jätteaffären: ”En aktie vi gillar” - Otto Klaar DSV Schenker postnord
"Marknaden har konsoliderats väldigt mycket de senaste 10–15 åren. DSV har varit mycket drivande i det. Det finns nog tillräckligt med konkurrens för att det inte ska bli alltför problematiskt att få igenom affären”, säger Otto Klaar.

Idag offentliggjordes att danska logistikjätten DSV köper branschkollegan Schenker av tyska järnvägsoperatören Deutsche Bahn (DB). DSV betalar 14,3 miljarder euro på kassa- och skuldfri basis för 100% av Schenkers aktier.

Deutsche Bahn brottas med en tung skuldbörda samtidigt som de har ett stort investeringsbehov i den egna kärnverksamheten att köra tågtrafik i Tyskland. För att få loss kapital säljer bolaget därför en del tillgångar där Schenker är den absolut mest värdefulla.

Det har ryktats om att en försäljning skulle varit på gång i flera års tid men nu är ett avtal om försäljning alltså äntligen i hamn. Den andra tilltänkta köpare som var kvar längst i processen var Private Equity-jätten CVC. Även danska rederijätten Møller-Mærsk var med i processen men drog sig ur i ett tidigare skede.

“Marknaden gillar affären”

Affärsvärldens analytiker Otto Klaar ser tydliga fördelar med affären.

”DSV och Schenker är konkurrenter. Dels så köper DSV genom detta bort en viktig konkurrent samtidigt som de kommer kunna slå samman många funktioner mellan sin egen och Schenkers organisation och uppnå ytterligare skalfördelar”, säger Klaar.

Vad innebär det här för DSV respektive Schenker?

”DSV är en av de största logistikbolagen i världen och genom affären blir de ännu större. Frågan är hur DSV tänker sig att de ska integrera Schenker som har en lite annan inriktning och generellt levererar väldigt god kvalitet på sina tjänster till ett en högre prislapp. DSV är snarare en lågkostnadsaktör med bättre priser men sämre tjänster.”

Vad tror du om DSV-aktien efter förvärvet?

“Marknaden verkar gilla affären. Vi på Afv har skrivit om DSV tidigare och har gillat aktien. DSV verkar vara skickliga på att driva sin affär och att växa genom smarta förvärv. Vad man ska tycka om aktien framåt beror dock till stor del om vad man tror om fraktpriserna.”

Processen kan ta tid

Men innan förvärvet helt går i lås måste det prövas av myndigheter för att säkerställa att konkurrensen bibehålls.

“Ja, förvärvet är inte prövat av konkurrensmyndigheter på olika marknader än. Därför skulle konkurrensmyndigheter kunna sätta stopp för affären”, säger Klaar.

Finns det många konkurrenter eller är det en konsoliderad marknad?

“Marknaden har konsoliderats väldigt mycket de senaste 10–15 åren. DSV har varit mycket drivande i det. Det finns nog tillräckligt med konkurrens fortfarande för att det inte ska bli alltför problematiskt att få igenom affären”, säger Klaar och fortsätter:

”I Sverige har vi exempelvis Schenker, DHL, Postnord, DSV och ett antal mindre aktörer. I många andra europeiska länder ser det liknande ut fast med deras lokala gamla postverk. Det som framförallt brukar vara problematiskt vid konkurrensprövning är när tre aktörer ska bli två. Oavsett kan konkurrensprövning göra att processen tar lite tid.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.