Albert ökar omsättningen rejält men även förlusten – fortsätter satsningen på tillväxt

Utbildningsappen Albert redovisar ökande omsättning under tredje kvartalet jämfört med samma period året innan och nettoförlusten ökade.
Albert
Genrebild av barn med surfplattor. Foto: Christine Olsson / TT
Omsättningen steg 84,2% till 17,5 miljoner kronor (9,5).

Ebita-resultat blev -17,9 miljoner kronor (-3,4). Resultatet före skatt var -18,0 miljoner kronor (-3,4). Resultatet efter skatt blev -18,0 miljoner kronor (-3,4).

Resultat per aktie hamnade på -1,48 kronor (-87,81).

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -11,8 miljoner kronor (1,7).

”Årliga återkommande intäkter (ARR) uppgick samtidigt till 81,0 miljoner kronor motsvarande en ökning med 73%. Det bör noteras att jämförelsesiffrorna är tuffare än tidigare i år. Under andra kvartalet 2020 lanserade vi en kampanj med längre prova-på-period där samtliga nya användare blev betalande prenumeranter under det tredje kvartalet. Mot den bakgrunden är vi särskilt nöjda med tillväxten i perioden och taktar enligt plan mot våra finansiella mål”, kommenterar grundarna Arta Mandegari och Salman Eskandari.

Man skriver även att tillväxt prioriteras över lönsamhet, vilket för bolaget innebär ökade marknadsföringskostnader på samtliga marknader, något som föranleder en negativ ebita.

Albert började handlas på First North i början av oktober.

Albert, Mkr Q3-2021 Q3-2020 Förändring
Nettoomsättning 17,5 9,5 84,2%
EBITA -17,9 -3,4
Resultat före skatt -18,0 -3,4
Nettoresultat -18,0 -3,4
Resultat per aktie, kronor -1,48 -87,81
Kassaflöde från löpande verksamhet -11,8 1,7