Analyser utan hängslen och livrem

Carnegies Lena Österberg är Sveriges bästa analytiker, alla kategorier. ”En bra analytiker har en egen åsikt och en egen syn”, säger hon.

Som analytiker av telekombolag och tele­operatörer har Carnegies analyschef Lena Österberg gärna och ofta en vy som sticker ut mot den vedertagna uppfattningen. Det verkar lönar sig.

Från en sjätteplats i fjol tar Lena Öster­berg förstaplatsen i år på listan över Sveriges bästa analytiker, framröstad av institutioner och förvaltare.

Att ha egna idéer är en förutsättning för att vara intressant och för att kunderna ska ta sig tid att lyssna, säger hon.

– Det är egentligen det som gör en bra analytiker, att man vågar ha en egen åsikt och en egen syn. Sedan måste den vara väldigt väl underbyggd. Kunderna är inte behjälpta av en hängslen och livrem-analys, en ”å ena sidan, andra sidan”-­analys. Sedan kan förstås alltid förutsättningarna ändras, och man får fel.

Ett exempel när Lena Österberg fick rätt var när hon för några år sedan analyserade Stenbecksfärens teleoperatör Millicom, som är verksam i en rad utvecklings­länder. I flera av dessa länder kommer en stor del av människors disponibla inkomst ofta från släktingar utomlands, i exempel USA, som skickar hem pengar.

Lena Österberg hade som hypotes att dessa strömmar skulle minska när USA:s ekonomi krympte efter finanskrisen, inte minst byggsektorn, där många immigranter arbetar. Det skulle i sin tur leda till att släktingarna hemma hade mindre pengar att spendera på mobil­samtal, vilket skulle slå mot Millicoms resultat. Senare skulle det visa sig stämma.

Hon inledde karriären på Goldman Sachs följt av UBS, Julius Bär, därefter på SEB och sedan drygt fem år på Carnegie. Länge bevakade Lena Österberg endast teleoperatörerna, alltså bolag som Tele 2, Telia Sonera och ovan nämnda Millicom. Men hösten 2011 började hon även bevaka telekomutrustningsjätten Ericsson, ett bolag med en helt annorlunda profil. På uppsidan hade Lena Österberg att hon hade mycket bra koll på Ericssons ­kunder, teleoperatörerna. Där upphör likheterna, Ericsson är visserligen i telekomsektorn, men har mer gemensamt med teknikbolag.

– Att sätta sig in i Ericsson var mycket jobb, det är inte ett helt okomplicerat företag. Det var lite med hjärtat i halsgropen jag tog över. De andra analytikerna på marknaden var väl etablerade och kompetenta.

Uppenbarligen har det gått bra, eftersom hon i år för första gången toppar rankningen för sektorn telekomutrustning, där Ericsson ingår, en förstaplats hon delar med Nordeas Martin Nilsson.

Hon är dessutom ensam etta i kategorin tele­operatörer, och petar därmed ned Thomas Heath på Handelsbanken en placering. Till det kommer förstaplatsen på rankningslistan över Sveriges bästa analytiker, alla kategorier.

Vad utmärker då en bra telekomanalytiker? Enligt Lena Österberg ungefär samma saker som för alla aktieanalytiker: du måste vara bra på att räkna, vara extremt påläst, ha god kontakt med bolagen och ha en bra översyn på konkurrenter och marknad. Men inte bara. Lena Österberg lägger ungefär hälften av sin tid på att träffa kunder.

– Kombinationen mellan att gräva och räkna och att kommunicera är det jag tycker är kul med analysjobbet. Du måste vara bra på att skriva och kunna kommunicera med folk så att du får ut ditt budskap på ett tydligt sätt. Kan man inte synas utåt är det ingen som hör det man säger.

Högst rankade analytikerna, alla kategorier

1 Lena Österberg, Carnegie

2 Martin Guri, Nordea

3 Magnus Andersson, ABG Sundal Collier

Nicklas Fhärm, SEB

Peder Frölen, Handelsbanken

6 Kristofer Liljeberg-Svensson, Carnegie

Martin Nilsson, Nordea

Mattias Sundling, Danske Securities

9 Julian Beer, SEB

Fredric Cyon, ABG Sundal Collier

Hampus Engellau, Handelsbanken

Christian Hellman, Carnegie

Erik Hultgård, Nordea

Anders Idborg, ABG Sundal Collier

Christian Kopfer, Nordea

Linus Larsson, SEB

Hans Mähler, Handelsbanken

Masih Yazdi, SEB

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.