H&M
Analytiker om H&M: Varumärket är oerhört starkt
Trots att H&M:s resultat sjunker har Peter Malmqvist på Aktiespararna hittat flera ljusglimtar i fredagens kvartalsrapport. En av dessa är att en del av kostnaderna är av engångskaraktär, från onlineförsäljningen i Tyskland.
– Först tyckte jag att det inte såg bra ut. Men när jag dök ner i materialet och såg att den tyska marknaden hade inverkat väldigt negativt på utvecklingen, då såg det bättre ut.
En annan faktor som Malmqvist ser positivt på är försäljningstillväxten i Sverige som har gått upp till 11 procent.
– I Sverige har bevakningen varit extremt negativ. När folk förlorar pengar så blir alla förbannade. Trots denna orkan av negativ rapportering lyckas H&M lyfta försäljningen. Det visar att det varumärket är oerhört starkt.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.