Awardit
Awardit vinstvarnar och initierar kostnadsbesparingar
Omsättningen ökade 28 procent under andra kvartalet, varav organisk tillväxt är cirka 4 procent. Ebita-resultatet uppgår till 14 miljoner kronor (27,8) och har påverkats negativt primärt av ett svagt resultat i MBXP under perioden. Ebita för MBXP är cirka 10 miljoner kronor lägre än motsvarande föregående år.
Vidare framgår att den Sverige-baserade verksamheten, inom Loyalty och Giftcards, levererade en omsättningsökning om cirka 5 procent med fortsatt goda marginaler.
När det gäller kostnadsbesparingarna väntas dessa uppgå till 15-20 miljoner kronor på helårsbasis. Dessa kommer främst uppnås genom synergier i DACH-regionen, centralisering av vissa administrativa roller, samt effektivisering av befintlig bemanning.
“Awardit står med sin starka position i Norden och gemensamma organisation i DACH väl rustade för framtida tillväxt, både organiskt och genom förvärv. Vi ser att affärsområdet Loyalty står stabilt även i dessa utmanande tider och vi har stor tilltro till framtiden genom en fortsatt tillväxt inom den Sverige-baserade verksamheten, en gradvis normalisering av resultatet i MBXP, realisering av affärsmässiga synergier i DACH, samt genomförande av riktade kostnadsbesparingar”, skriver bolaget.
Rapporten för andra kvartalet släpps den 15 augusti.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.