Bäddat för ny internethysteri

Microsoft tvingas göra det igen. Anpassa sig till internet. När hela den amerikanska aktiemarknaden trodde att Microsoft hade förvandlats till ett så kallat värdebolag (låg tillväxt, säkra vinster) meddelar Bill Gates att man ska öka kostnaderna med motsvarande 18 miljarder kronor för att komma i kapp Google på webben.

Wall Street trodde att Microsoft planerade att luta sig tillbaka och sälja Windows och Officepaket i evighet, men ett entreprenörsdrivet företag som Microsoft kan inte sitta still. I grund och botten kommer drivkraften från samma bävan som 1995 när Microsoft under hotet från Netscape kovände strategiskt och gav sig ut på webben.

“The boom is back”, konstaterade affärsmagasinet Fortune nyligen i en analys av internets återkomst på marknaden. Skillnaden mot år 2000 är fundamental. Då skenade både fantasin och värderingarna. Nu skenar lönsamheten. Fixstjärnan Google, som styr webbutvecklingen med järnhand, väntas redovisa en vinst på mer än 25 miljarder kronor nästa år.

Börsbubblan fick inte stopp på användningen. I veckans utgåva av Affärsvärlden gör vi en djupdykning i dataspelsindustrin som växer enormt online. Bland svenska trettioåringar och yngre lägger folk nästan 22 timmar i veckan på spel och surfande, alltså motsvarande ett halvtidsjobb! Här kan man nästan tala om att leva på nätet.

I den här generationen är fenomen som tidningar av papper, bankkontor med kassörskor, resebyråer som man går in och tar en nummerlapp i, telefoner som sitter fast i väggen och till och med videobutiker med filmer på väggen smått absurda fenomen som ingen riktigt förstår varför de finns.

Räkna med att internethysterin är på väg tillbaka även i Sverige. De två senaste åren har internetbolagen fått en sagolik revansch. Nätmäklarna Avanza och Nordnet dominerar aktiehandeln i Sverige. Det är två källarföretag som tillsammans har möjlighet att tjäna över en miljard kronor inom ett par år. För några år sedan vågade ingen investerare röra bolagen.

När dessa spelare nu börjar titta på fond- och pensionsmarknaden finns det anledning att fundera på om det svenska bankoligolets enorma övervinster verkligen är för evigt. Om tio år borde kartan se helt annorlunda ut. Att döma av den relativt låga värderingen av bankaktier verkar den tankegången även finnas ute på marknaden.

Detsamma gäller andra webbkänsliga marknader. I mediebranschen har internet plötsligt blivit högsta prioritet igen. Ett av världens största förlag, IDG med datatidningar i 80 länder, planerar ett liv där nästan alla intäkter kommer från nätet. I Norden har norska Schibsteds aggressiva nätstrategi börjat ge massiva utslag i resultaträkningen.

På börsen har Unibet och Tradedoubler, internetbolag med miljardomsättning, rosat marknaden. I spåren på dem kommer andra nätbolag. Försäkringsmäklaren Insplanet, för några år sedan konkursmässig, är nu på väg till Nya marknaden kraftigt övertecknad. Internetresebyrån Travelpartner är på samma väg. Räkna med att fler följer efter.

***

Att göra tvärtom är underskattat inom managementstrategi. Läs om börsraketen Indutrades unika förhållande till begreppet “synergi” i detta nummer.

Allt du tidigare har läst om förvärv och fusioner ställs på huvudet. Indutrade köper ett nytt bolag varannan vecka och har förbjudit dotterbolagen att samordna sig!



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här