Bille på rätt väg i modedjungeln

Förväntningarna är låga på klädkedja Lindex. För låga anser Affärsvärlden. Aktien är billig, med alla mått mätt.

Damkonfektion, som står för 37 procent av Lindex försäljning, gick svagt under räkenskapsårets första kvartal. Förklaringen från bolagets vd Göran Bille var att Lindex inte tagit fram tillräckligt med klädesplagg för övergången mellan sommar och höst, vilket påverkade försäljningen under den ovanligt varma säsongen.

Både underkläder och barnkonfektion, där Lindex arbetat med att höja modegraden, gick däremot starkt under perioden. Lindex problem ser ut att vara temporära. Samtidigt står bolaget inför flera intressanta satsningar.

Osäkerhet om avvecklingskostnaderna i Tyskland spökar. Enligt SME Direkt väntar sig Lindex-analytikerna en engångsbelastning från det tyska äventyret på 121 miljoner kronor. Affärsvärlden tror att det kan bli lite mer, men det är inget som bör avskräcka. När väl Tyskland är avvecklat kan det bli en ordentlig skjuts på lönsamheten samtidigt som risken i verksamheten sjunker. I Tyskland har Lindex i dag 23 butiker som under verksamhetsåret 2005/2006 omsatte 280 miljoner kronor med en förlust på 50 miljoner kronor. En avveckling kommer att frigöra både kapital och resurser till Lindex expansion österut.

Mot slutet av första kvartalet hade lagernivåerna minskat jämfört med året innan och inom damkollektionen har Lindex arbetat hårt med att förbättra försäljningsförutsättningarna. Effekterna av den svaga kollektionen bör vara slut. I stället förväntar sig Affärsvärlden att få se en mer normaliserad försäljning under andra kvartalet genererad av julhandeln och den fortsatt starka ekonomiska tillväxten på Lindex marknader. Lindex presenterar sitt andra kvartal den 27 mars.

Lindex planerar att öppna drygt 75 nya butiker till och med augusti 2009. Cirka hälften av dessa kommer att öppnas i Norden, de övriga i Estland och Lettland samt på nya marknader som till exempel Tjeckien. Efterfrågan på prisvärda och moderiktiga kläder ökar med den snabba ekonomiska tillväxten och oddsen för att Lindex ska lyckas i Östeuropa ser goda ut. Lindex kombination av dam- och barnkonfektion är intressant och ser ut att fungera. Enligt Lindex har tiden fram till break-even för butiksetableringarna bara varit ett par månader i Baltikum.

Till det kommer att Lindex startar sin e-handel i Sverige nu under våren. Bolaget kommer att erbjuda ett urval från alla sina kollektioner. Det är en försäljningskanal med potential och där flera konsumentföretag i Lindex segment blivit framgångsrika. Även om butikerna även fortsatt blir de främsta försäljningsställena, så ger e-handel en bättre service till de kunder som inte har sin butik runt hörnet.

Lindex har haft en hopplös barnlinje. Det har successivt förändrats, Lindex sortiment har förbättrats och modegraden höjts, vilket också märks i försäljningssiffrorna. Men det finns mer att göra. Om Lindex har ett konsekvent bra erbjudande jämfört med större butikskedjor eller dyrare nischspelare kan kedjan få många nya, trogna kunder i den pågående nordiska babyboomen.

Ett annat nyckelområde är underkläder. Här arbetar Lindex aktivt med att höja modenivån och utöka sortimentet, vilket Affärsvärlden tror kommer att fortsätta att betala sig under 2007.

En bubblare i Lindex sortiment under förra året var kringprodukter, som bland annat speglar, borstar och necessärer. Det är en satsning som med rätt produkter till rätt pris bör ge Lindex ganska goda marginaler.

Nu är det rätt tid att köpa Lindex. Aktien handlas till en attraktiv rabatt jämfört med sektorn men är också intressant värderad i förhållande till bolagets intjäningsförmåga och potential. Lindex har kommit en bit på väg med sitt varumärkesarbete och förtroendet för Lindex som modeföretag har ökat. Men det finns mer att göra.

Lindex styrelse har fattat beslutet att hålla inne 200 miljoner kronor av de fria medlen på grund av en pågående skattetvist och avvecklingen i Tyskland. Får Lindex med sig kammarrätten i Göteborg och vinner skattetvisten och om avvecklingen i Tyskland inte blir överraskande dyr så bäddar det för extra pengar till aktieägarna. Köp.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.