Norwegian ökade antalet passagerare med 1% i juli

Norwegian ökade antalet passagerare med 1 procent till 2,57 miljoner i juli, jämfört med samma månad året innan. Månaden före var tillväxten 6 procent.
Norwegian ökade antalet passagerare med 1% i juli - Fly Norwegian Air Shuttle
En Boeing 737-800 från Norwegian lyfter från flygplatsen Sola i norska Stavanger. Foto: Paul Kleiven/NTB

Mäts trafiken i betalda passagerarkilometer, RPK, ökade flygbolaget med 1% under månaden (5).

Kapaciteten, mätt som ASK, ökade med 1%  i juli (-0,2).

Kabinfaktorn uppgick till 92,4% i juli (88,4).

Inkluderat för Widerøe hade Norwegian-koncernen totalt cirka 2,93 miljoner passagerare under månaden.

– Vi är glada över att den goda starten på sommarsäsongen fortsatte under juli. Norwegian hade det högsta passagerarantalet sedan 2019. Den operationella driften var stabil under den hektiska sommarmånaden, trots mycket trafik och flera utmaningar med flygtrafikledningen i Europa. Widerøe hade också en stark månad, med en ökning på nästan tio procent i antalet passagerare jämfört med förra året, säger Norwegians koncernchef Geir Karlsen.

Norwegian uppger att bokningstrenden fortsätter vara positiv i augusti och under hösten. Bolaget ska även betala utdelning i augusti vilket kommunicerats tidigare.

– Vi ser en fortsatt god efterfrågan nu när vi närmar oss hösten. Trots det fina sommarvädret i Norden finns det ett stort intresse bland både fritids- och affärsresenärer att resa till destinationer över hela Europa. Vi ser fram emot att betala den första utdelningen i bolagets historia. Utbetalningen på 90 norska öre per aktie sker 20 augusti, uppger Geir Karlsen.

Norwegian juli, 2025 juni, 2025
Passagerare, miljoner 2,57 2,37
Passagerare, förändring i procent, YY 1 6
RPK, förändring i procent 1 5
ASK, förändring i procent 1 -0,2
Kabinfaktor, i procent 92,4 88,4
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.