Black Friday kan förlora sin betydelse

Medan svenska handlare försöker få konsumenterna att anamma den amerikanska shoppingdagen Black Friday frågar sig bedömare nu om dagen har spelat ut sin roll i USA.

Black Friday har länge varit en av årets viktigaste shoppingdagar i USA. Shoppingdagens betydelse håller emellertid på att ändras då allt fler handlare väljer att utöka rea-perioderna och dessutom erbjuder förmånliga erbjudanden på nätet. Det skriver CNBC.

Enligt Matthew Shay, vd för National Retail Federation, NRF, väntas detaljhandlarna utöka sina perioder med erbjudanden och reor under veckan som följer Black Friday och den så kallade Cyber Monday.

– Det är viktigt att komma ihåg att det kommer att finnas flera viktiga helger att hålla ett öga på innan vi avslutar säsongen, säger han i ett uttalande.

Bland annat kommer Amazon att rikta olika erbjudanden till sina kunder under mer än en vecka efter Black Friday och nya prissänkningar på varor kommer att ske med jämna mellanrum.

– Vi skulle kunna stå inför en Red Friday istället för Black Friday /…/ I verkligheten äter den nuvarande situationen på detaljhandlarnas intäkter och den är inte hållbar, säger Siobhan Gehin, strategichef och chef för private equity vid konsultfirman Kurt Salmon.

Enligt NRF väntas 135,8 miljoner konsumenter handla under Thanksgiving, Black Friday och helgen som följer.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF