Investeringar
Byggstart för miljardfartyget ”Boaty McBoatface”
På måndagen hölls en ceremoni vid fartygsvarvet Cammell Laird i Liverpool, när kölsträckningen ägde rum. Om tre år ska forskningsfartyget som har fått namnet RRS Sir David Attenborough tas i bruk, och kunna användas i både Antarktis och Arktis. Hela investeringen är på 200 miljoner brittiska pund, vilket blir drygt 2,1 miljarder kronor. Då ingår byggandet av en hamn i Antarktis.
Just namnfrågan har fått stor uppmärksamhet i Storbritannien. I en namntävling blev det jätteseger för det lekfulla namnet ”Boaty McBoatface”, som något hämtat ur filmerna om Blixten McQueen, Thomas tåg eller Elias räddningsbåten. På svenska skulle det kanske bli något med “Båtis”.
Men i stället valde det statliga brittiska forskningsrådet NERC att namnge fartyget efter naturdokumentärernas gigant, David Attenborough. Det vinnande namnet får vara med på ett hörn, då en obemannad liten ubåt som finns ombord får heta det.
David Attenborough, nu 90 år, deltog i ceremonin i Liverpool.
– Jag har fler gånger själv fått uppleva krafterna på de här platserna. Det nya fartyget kommer att säkerställa att forskare får tillgång till de här gåtfulla områdena för att avslöja hemligheter som vi bara kan föreställa oss än, sa han enligt ett pressmeddelande från varvet och NERC.
Fartyget blir isbrytande upp till en meter, och ska innehålla en rad olika laboratorium. Flera autonoma små farkoster ska finnas ombord och kunna skickas ut för att ta prover och utföra undersökningar i havet eller under isen. Den forskning som kan bedrivas med hjälp av fartyget ska ge ny kunskap bland annat om klimatförändringar, är förhoppningen.
Fartyget är konstruerat av Rolls-Royce. Det blir 129 meter långt och ska rymma cirka 100 personer, varav 60 forskare.
Med RRS Sir David Attenborough ersätter Storbritannien de två forskningsfartyg som finns i dag, RRS James Clark och RRS Ernest Shackleton, skriver BBC.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.