Carnegie kvar på toppen

Carnegie är återigen årets analyshus. ABG Sundal Collier avancerar till andra plats medan kvartetten Nordea, Danske Bank, Handelsbanken och SEB delar på bronspengen. Carnegie har även årets bästa analytiker i sitt stall – igen.

En hockeyfantast med historisk medvetenhet känner troligen till original six (de ursprungliga sex). Det är de sex lag – däribland New York Rangers och Boston Bruins – som spelade i nordamerikanska National Hockey League under åren 1942 och 1967 innan ligan expanderade till fler städer. De ursprungliga sex finns kvar än i dag, trots att NHL inkluderar runt trettio lag, och omtalas ofta med en särskild respekt. Även om jämförelsen möjligen haltar något visar finansbranschen på ett liknande mönster, åtminstone om man utgår ifrån Financial Hearings och Affärsvärldens årliga rankninglista över Sveriges bästa analytiker och analyshus. De senaste åren har nämligen sex analyshus – Carnegie, ABG Sundal Collier, Nordea, Danske Bank Markets, Handelsbanken och SEB Equity Research – dominerat tävlingen.

Fjolårets vinnare Carnegie tar återigen hem titeln som bästa analyshus medan ABG Sundal Collier avancerar till en silverplats från en bronspeng förra året. På en delad tredjeplats kommer därefter kvartetten Nordea, Danske Bank, Handelsbanken och SEB. Den sistnämnda stod som segrare både 2013 och 2015, men får nu alltså nöja sig med en delad tredjeplats.

Carnegie har 7 team som rankas som etta inom de 18 sektorer som ingår i undersökningen – i fjol hade banken 9 stycken. Därefter kommer ABG, Handelsbanken och Nordea med analytikerteam som ligger på (vissa delade) förstaplatser i vardera fem sektorer. En noterbar förändring mot i fjol är att ABG och Handelsbanken avancerar från tre till fem förstaplatser.

Undersökningen mäter inte bara analyshusens prestationer utan rankar även individuella analytiker. Carnegies Lena Österberg tar för tredje året i rad hem titeln årets analytiker. Hon når förstaplatser inom sektorerna telekomoperatörer och informationsteknologi, samt en silverpeng inom telekomutrustning, enligt undersökningen. Hon är utbildad civilekonom vid Handelshögskolan i Stockholm och har en ingenjörsgymnasieexamen i botten. Hon inledde analytikerkarriären på Goldman Sachs i London i slutet av 1990-talet och bevakade redan då telekomsektorn. Därefter har hon varit på UBS, Julius Bär och SEB innan hon började på Carnegie, där hon sedan 2009 bland annat följer Ericsson, Telia, Tele 2 och Millicom.

Ett exempel på när Lena Österbergs analys har träffat rätt gäller företaget CLX Communications, som säljer molnbaserade kommunikationstjänster till företag, såsom patientpåminnelser per sms i sjukvården – en aktie som hon länge har haft köp på. Österbergs hypotes var att bolaget skulle ha stark organisk tillväxt kombinerat med en offensiv förvärvsagenda på en fragmentiserad marknad. Där fick hon rätt. CLX har köpt flera större bolag det senaste året och börsvärdet har trefaldigats sedan noteringen i oktober 2015.

Vilka är då anledningarna till att Lena Österberg återigen kniper förstaplatsen? Hon lyfter själv fram sitt förhållnings- och arbetssätt. Hon formulerar alltid tydliga åsikter till kunderna och undviker å ena sidan, å andra sidan-resonemang. Lena Österberg liknar analytikeryrket vid journalistik och gillar att grotta ner sig i siffror och ständigt plocka fram nya infallsvinklar på bolagen, men även att kommunicera informationen på ett pregnant och övertygande sätt.

– Erfarenheten har också betydelse. Jag har följt bolagen länge och har kunskap om vad som kommer att vara triggern för en aktie fram­över. Det hjälper även att man som erfaren analytiker har haft tid att bygga sitt varumärke och bli känd på marknaden.

Långsiktighet och en blandning av yngre och äldre förmågor ligger bakom att Carnegie rankas högst, enligt Lena Österberg.

– Vi har en bra teamkänsla och balans. För yngre analytiker finns alltid någon att lära sig av och för äldre är det en stimulerande miljö att jobba i, säger hon.

På delad bronsplats i årets analytiker-tävlingen finns Nordeas Martin Guri. Han har jobbat i finansbranschen sedan 1980-talet och haft anställningar som förvaltare och analytiker på bland andra Handelsbanken och SEB. Sedan tio år är han strateg på Nordea, där han inte bevakar specifika bolag utan följer och analyserar de övergripande trenderna på marknaderna. Ett aktuellt exempel på när han har prickat rätt i sin analys handlar om den så kallade Trump-effekten, alltså de finansiella förhoppningar som fanns när Donald Trump valdes till USA:s president. Martin Guris hypotes var att förväntningarna skulle ebba ut – och han fick rätt.

– Det märktes först på ränte- och valutasidan, och nu under senaste tiden även på aktiemarknaden, säger han.

Kontinuerlig omvärldsbevakning och förmågan att sålla fram de relevanta bitarna ur informationsmängden och sätta in dessa i sammanhang är några av hans styrkor, berättar han.

– Det handlar mycket om erfarenhet. Jag har jobbat länge och kan många olika delar av finansbranschen ganska väl, samtidigt som jag ägnar flera timmar dagligen åt informationssökande, säger Martin Guri.

Christer Linde, analyschef på ABG Sundal Collier som alltså avancerar till en andraplats i årets undersökning, säger att kontinuitet i arbetet är huvudingrediensen i deras framgång.

– Vi har många seniora analytiker som har arbetat hos oss under en längre tid, vilket tillför trygghet i organisationen och är en förutsättning för bra analys, säger han.

Han lyfter fram ett exempel på när ABG har prickat rätt i analysen. I början av året sänkte huset rekommendationen från behåll till sälj för bilsäkerhetsbolaget Autoliv. Kortfattat var caset att bolaget stod inför utmaningar i form av framtida investeringar inom produktområdet aktiv säkerhet samt en avmattad bilförsäljning. Aktien har sedan dess gått sämre än verkstadssektorn som helhet, vilket var i enlighet med ABG:s kalkyler.

– Många har varit positiva till Autoliv, men vi valde att sätta ner foten och tyckte att det fanns bättre aktier att köpa. Det är en analys som vi har fått gehör för.

Vad tänker du om er andraplats?

– Det är ett kvitto på att vår långsiktiga satsning gradvis har belönat sig. Men vi vet att konkurrensen är stenhård och det gäller att fortsätta prestera för att kunna avancera.

Huset med flest individuella analytiker topprankade i en sektor är ABG, som bryter Carnegies dominans från förra året. ABG har 17 analytiker på topplatser, varav 7 finns inom segmentet Materials energy & utilities. Därefter följer Carnegie (14), Handelsbanken (12) och Nordea (10).

Priset till Roland Jonssons Minne går till Magnus Råman på Handelsbanken.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.