H&M
Credit Suisse sänker H&M
Banken oroas över risken för pressade marginaler under andra halvåret. I en modell med en negativ utveckling mellan euro och dollarn på upp till 30 procent räknar banken med att H&M:s inköpskostnader ökar med 18 procent under de kommande 6-9 månaderna.
“Högre inköpspriser kommer att föras vidare till konsumenterna och vi räknar med att H&M kan höja priserna med i snitt 3,2 procent under andra halvåret 2015, vilket motsvarar 9,5 procent i euro, och ytterligare 4,5 procent under 2016. Detta skulle innebära en påverkan på bruttomarginalen med 150 punkter när genomfört, vilket är hanterbart”, resonerar banken i analysen.
Samtidigt spår banken att H&M och sina sektorkollegor kommer att genomföra prishöjningar på lång sikt så effekten kommer sannolikt att bli framtung med ett förväntat tapp på 200 punkter eller mer i fjärde kvartalet 2015 och under första kvartalet 2016.
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.