CTT spännande – men dyr – aktie
Om du en varm sommardag ska åka taxi, föredrar du en med eller utan luftkonditionering?
De flesta skulle nog välja en taxi med luftkonditionering, och de flesta taxichaufförer skulle sannolikt välja att installera en anläggning om priset var det rätta. För tillverkarna är det förstås smidigare om deras produkter kan säljas direkt till biltillverkarna i stället för till chaufförerna.
Flygteknikföretaget CTT Systems situation och produkter liknar i mångt och mycket den som tillverkarna av bilars AC-system står inför. Det CTT erbjuder är ett slags luftkonditioneringssystem för flygplan.
Affärsidén är att lösa de två fuktproblem som finns i passagerarflygplan. För det första handlar det om att ta bort den kondens som uppstår mellan kabinen och flygplanets ytterskal. Denna kondens leder till problem som ökad flygplansvikt, elstörningar, rost och försämrad isolering.
Det andra fuktproblemet är det omvända, det vill säga att luften i själva kabinerna är för torr, ofta bara en tiondel av vad vi är vana vid, vilket leder till trötthet, allergi och allmän irritation hos både passagerare och personal.
CTT har genom en anpassning av Carl Munters gamla teknik tagit fram lösningar på båda problemen. Systemet Zonal Drying löser det förstnämnda och Zonal Comfort-systemet löser bägge.
Kunderna har hittills varit taxichaufförerna, det vill säga flygbolagen. CTT har sålt Zonal Drying-system till framför allt europeiska flygbolag, exempelvis Swissair och KLM, och dessa uppges vara nöjda. Med dagens bränslepriser tar det bara tre år för en Boeing 767 att få investeringen i ett Drying-system lönsam.
CTTs stora förhoppning är dock att komma in hos tillverkarna, framför allt amerikanska Boeing och europeiska Airbus, och bli en tillvalsmöjlighet i deras produktkataloger. Än har det inte lossnat, men flygbranschen är till sin natur konservativ och CTTs säljare är vana vid utdragna processer.
När det gäller företag som väntar på ”det stora genombrottet” är det lätt att bli överoptimistisk, speciellt som marknadens potential uppskattas till över 7 miljarder kronor och företaget i det närmaste har monopol. CTTs stora genombrott kan dröja ytterligare några år, men som flygbranschen ser ut lär det förr eller senare komma. Såväl lågbudgetoperatörer som dyrare alternativ ser fördelar med CTTs system eftersom både lägre kostnader och högre komfort är vad som erbjuds.
Aktien
CTT räknar med en årlig organisk tillväxt på 50-100 procent och en rörelsemarginal på över 20 procent de närmaste fem åren. I år, det vill säga första juli till sista juni nästa år i företagets brutna tideräkning, kommer detta knappast att uppfyllas. Första kvartalet var en besvikelse och också innevarande andra kvartal kommer att bli förlusttyngt.
I dag värderas varje omsättningskrona i CTT till 15 kronor på börsen, och för att det ska betraktas som billigt måste man köpa företagets mest optimistiska prognos, det vill säga en årlig tillväxt på 100 procent. Med tanke på att innevarande år ser ut att ge en låg om ens någon tillväxt är aktien i dag dyr. CTT har kommit en bra bit på vägen, men har ytterligare en del order att ta hem för att kunna försvara dagens värdering.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.