CV-bluff gav sparken efter försenat mångmiljardprojekt

En av de ansvariga bakom den felkonstruerade rökevakueringen på Berlins storflygplats BER hade inte behörighet för uppgiften. Ingenjörstiteln var en bluff.

Redan i maj fick den
52-årige mannen, som hade en ledande roll i konstruktionen av rökutsugen
i de stora hallarna på Berlins nu så försenade storflygplats Berlin
Brandenburg International, BER, sparken.

Nu
har tidningen Stern grävt fram detaljerna kring den avskedade personens
roll i bygget. Han var en av de ansvariga för konstruktionen av
rökutsugningsanläggningen, som underkändes vid en inspektion våren 2012
och därmed hindrade invigningen av flygplatsen.

Det visar sig nu att mannen helt saknade kompetens för uppgiften. Han är inte ens utbildad ingenjör.

Mannen
tillstår att det kan ha rått otydlighet kring hans formella kompetens,
och menar att för att att leda bygget av rökutsugningsanläggningen är en
ingenjörsutbildning inte nödvändig.

Under en period var han anställd på en ingenjörsbyrå, och på visitkorten stod det då Dipl. Ing (civilingenjör).


Det kan tänkas att ett och annat sådant visitkort fortfarande är i
omlopp, förklarade han senare i en av Berlins lokalradiostationer och
tillade:

– Ingen har frågat efter mina högskolebetyg!

Mannen
har även försvarat sig mot kritiken med att säga ”det finns inga
mätningar som bevisar att rötutsugningsanläggningen inte fungerar. Den
är helt enkelt inte färdigbyggd.”

I
samma veva som denna person fick avsked var även den tekniskt högst
ansvarige för bygget tvungen att lämna efter anklagelser om bestickning.

Bluffingenjören
har dessutom i början av 2000-talet varit ansvarig för bygget av en
läkarcentral i staden Offenbach. Han presenterade sig då som arkitekt,
uppger en av läkarna. Garaget i källaren var felplacerat och fylldes
senare med vatten.

Som om
inte detta skulle räcka så rapporterade Berliner Zeitung i förra veckan
om att ett stort antal pärmar med dokument om flygplatsbygget hittats i
en container på en gata i Berlin. Dokumenten antas ha tillhört en
konstruktionsbyrån som tidigare anlitades av flygplatsbolaget.
Kontraktet upphörde vid den stora översynen av bygget 2013. Firman fick
senare i konkurs.

Enligt Berlintidningen har polisen tagit hand om pärmarna med sina dokument.

Det
är ännu oklart när flygplatschefen Hartmut Mehdorn tänker meddela nytt
invigningsdatum. I tysk press tror ingen att det blir tidigare än 2016.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Invesco
Annons från Trapets