De stärker greppet om Kinas smartphonemarknad

De tre största tillverkarna stod för hela 47 procent av smartphonemarknaden i Kina i det andra kvartalet.

Det är de inhemska aktörerna Huawei, Oppo och Vivo som därmed utökat sina marknadsandelar rejält. Det visar färsk statistik från analysföretaget IDC.

Enligt IDC stod de tre största tillverkarna för 43 procent under 2015 respektive 45 procent under det första kvartalet i år. Ökningen i det andra kvartalet pekar på att det sker en fortsatt konsolidering i marknaden där de största företagen ökar.

IDC bedömer att Huawei, Oppo och Vivo lyckats attrahera konsumenterna genom aggressiva marknadsföringsinsatser för att bygga upp sina varumärken samt produktdifferentiering.

 

 

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.