Detaljhandeln svagare än väntat

Den svenska detaljhandeln steg med 1,0 procent på årsbasis i augusti i fasta kalenderkorrigerade priser, enligt statistik från SCB och HUI Research.

Enligt SIX News analytikerenkät väntades en uppgång på 3,7 procent. Spannet i förväntningarna sträckte sig mellan +3,0 och +4,0 procent med en median på +3,8 procent.

Föregående månad låg ökningstakten på reviderade +6,1 procent i årstakt (preliminärt +5,9 procent).

Dagligvaruhandeln ökade med 0,5 procent i augusti medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 1,4 procent.

I månadstakt var detaljhandeln -1,7 procent. Analytikerna hade räknat med +0,1 procent (spann -0,5 till +0,9 procent).

Mätt i löpande priser ökade omsättningen för detaljhandeln med 1,3 procent mellan augusti 2014 och augusti 2015.

”Efter två starka månader visade detaljhandeln i augusti en mer försiktig försäljningstillväxt, om 1,3 procent. En kalendereffekt påverkade branschen negativt, då augusti hade en extra måndag och en mindre fredag än i fjol. Dagligvaruhandeln ökade med 2,0 procent i löpande priser. Denna månad var prisökningarna högre än tidigare månader, med prisökningar om knappt 3 procent. Sällanköpsvaruhandeln bromsade in i augusti, vilket till stor del kan förklaras av att värmen behagade infinna sig, och delbranschen ökade med försiktiga 0,7 procent”, uppger Carin Blom på HUI Research.

”Hushållens förtroende sjönk i Konjunkturinstitutets senaste Barometerindikator, men det är framförallt synen på Sveriges ekonomi som försämrats, medan hushållens syn på sin egen ekonomi stiger. Den höstbudget som presenterades av regeringen kommer sannolikt påverka hushållens syn på ekonomin framöver, då många kommer att påverkas av skattehöjningar, sänkta avdrag och sannolika amorteringskrav. Detaljhandelns konfidensindikator backade något under samma period, men ligger på en nivå högt över snittet. Höjda arbetsgivaravgifter för unga och en svag växelkurs påverkar handlarnas framtidssyn. Detaljhandelsutvecklingen ligger på en tillväxt om 4,7 procent hittills i år, vilket innebär nivåer likt dem före finanskrisen”, fortsätter Carin Blom.

Detaljhandelns försäljningsvolym minskade med 1,7 procent mellan juli och augusti. Under den senaste tremånadersperioden (juni -augusti) minskade försäljningsvolymen med 0,1 procent jämfört med närmast föregående tremånadersperiod (mars- maj). Båda dessa uppgifter är kalenderkorrigerade och säsongrensade.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Carnegie Fonder
Annons från VECKANS FÖRETAG