Dometics VD trots rapportlyftet: ”Alltid paranoid”

Efter ett enormt pandemiuppsving möter Dometic nu en tuffare marknad där den amerikanska husbilsproduktionen halverats på ett år. Bolaget har rustat för sämre tider och uppvisar ett starkt kassaflöde. "Men även om det kändes bra är man lite paranoid och det finns alltid mer att göra", säger VD Juan Vargues till Afv.
Dometics VD trots rapportlyftet: ”Alltid paranoid” - dometic1
Dometics VD Juan Vargues.

Trots vikande konjunktur redovisar fritidsproduktbolaget Dometic något starkare siffror än väntat för det andra kvartalet, med ett resultat som landade på 534 Mkr jämfört med 827 Mkr motsvarande kvartal förra året. Aktien tillhör tisdagens vinnare på large cap med ett lyft på 10%.

”Marknaden kan vi inte göra så mycket åt, men vi har jobbat mycket internt. Vi har sett över kostnaderna och ökat effektiviteten. Sedan är kund- och produktmixen viktigt”, säger VD Juan Vargues till Afv och fortsätter:

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Ett smakprov av Affärsvärldens material.

Läs denna och andra artiklar gratis

Som free-medlem får du:

  • Tusentals artiklar helt gratis
  • Ett urval av Affärsvärldens aktieanalyser
  • Krönikor, reportage och intervjuer
  • Dagliga nyhetsbrev
Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium - få allt innehåll direkt

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här