Dometics VD trots rapportlyftet: ”Alltid paranoid”

Efter ett enormt pandemiuppsving möter Dometic nu en tuffare marknad där den amerikanska husbilsproduktionen halverats på ett år. Bolaget har rustat för sämre tider och uppvisar ett starkt kassaflöde. "Men även om det kändes bra är man lite paranoid och det finns alltid mer att göra", säger VD Juan Vargues till Afv.
Dometics VD trots rapportlyftet: ”Alltid paranoid” - dometic1
Dometics VD Juan Vargues.

Dometic

Grundades: Knoppades av från Electrolux 2001 och köptes av EQT.

Gör: Tillverkar och säljer produkter för fritidsmarknaden, såsom kylboxar och luftkonditionering.

Antal anställda: 8 500.

VD: Juan Vargues.

Börsvärde: 22 mdr kr.

Nettoomsättning: 30 mdr kr (2022).

Rörelseresultat: 3 931 Mkr (2022).

Trots vikande konjunktur redovisar fritidsproduktbolaget Dometic något starkare siffror än väntat för det andra kvartalet, med ett resultat som landade på 534 Mkr jämfört med 827 Mkr motsvarande kvartal förra året. Aktien tillhör tisdagens vinnare på large cap med ett lyft på 10%.

“Marknaden kan vi inte göra så mycket åt, men vi har jobbat mycket internt. Vi har sett över kostnaderna och ökat effektiviteten. Sedan är kund- och produktmixen viktigt”, säger VD Juan Vargues till Afv och fortsätter:

“Men även om det kändes bra är man lite paranoid och det finns alltid mer att göra. Jag är stolt över vårt kassaflöde med tanke på oron, och att vi visat att vi är tåliga.”

Han berättar att bolaget uppnått ett rekordhögt operativt kassaflöde på 2,3 miljarder kronor, något som främjades av minskade varulager.

Vikande husbilsmarknad

Den organiska nettoomsättningen sjönk dock med 10%, vilket huvudsakligen beror på den vikande amerikanska husbilsmarknaden där produktionen sjunkit med 50% under de senaste 12 månaderna. Sett till alla bolagets olika affärsområde ligger 60% av försäljningen i Amerika medan försäljning mot husbilstillverkare globalt är mindre än 25%. Vargues berättar att produktionen  är fortsatt låg, men att han ser en stabilisering.

“Den kommer fortsatt peka nedåt i ytterligare några månader. Men nu är det på helt andra nivåer än när den gick ned 50%.”

För branschen i Europa och Stillahavsområdet är läget eftersläpande och Vargues ser en potentiellt gradvis försämring framför sig.

“Så det är en blandad kompott där vissa saker kommer att försämras medan många andra saker kommer förbättras över tid.”

Uppsving från hemesterfirare

Dometic hade ett enormt uppsving under pandemiåren när hemestern blev ett faktum.

“Det är utan tvekan så att det skett en justering nu efter pandemin. Men tittar man på jämförelser från 2018/2019 så ligger vi fortfarande nu över de nivåerna. Den underliggande marknaden är fortfarande på väg uppåt, men med en korrigering mot 2020/2021”, säger Juan Vargues och tillägger:

“Det är bara att titta på campingindustrin, där vi hör från branschen om fullbelagda campingplatser.”

“Räntan avgörande”

Framåt ser han positivt på marknaden i sin helhet. Han håller ett extra öga på centralbankerna.

“Det som kommer vara avgörande för oss är räntekostnaderna. Oavsett om man handlar hos oss, Clas Ohlson eller H&M är konsumenten mer medveten nu. Nu handlar det om när centralbankerna kommer att prata om räntesänkningar”, säger Juan Vargues.

Han tror att det negativa konsumentsentimentet kommer att vända i slutet av detta år eller början av nästa år.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.