Analys MEKO
Meko: Skrotpris på aktien

Meko | |
Börskurs: 81,50 kr | Antal aktier: 55,9 m |
Börsvärde: 4 556 Mkr | Nettoskuld: 2 861 Mkr |
VD: Pehr Oscarsson | Ordförande: Dominick Zarcone |
Meko (81,50 kr) är norra Europas största distributör av reservdelar för fordonseftermarknaden med verksamhet i Norden, Polen och Baltikum.
Distribution sker via ett nätverk av cirka 700 butiker varav drygt 400 egenägda. Försäljningen går direkt till företagskunder och konsumenter, men också de knappt 4 700 anslutna verkstäder som inte ägs av Meko men använder bolagets verkstadskoncept. I fokus är typiskt sett bilar med ett par år på nacken som inte längre servas på märkesverkstaden.
Största ägare med 26,6% av aktierna är den amerikanska börsnoterade bildelsgrossisten LKQ, som genom sitt ägande i Meko driver på konsolidering av den europeiska reservdelsmarknaden. VD sedan 2017 är Pehr Oscarson som äger aktier för 45 Mkr.
Affärsvärldens huvudscenario | 2024 | 2025E | 2026E | 2027E |
Omsättning | 18 046 | 17 866 | 18 223 | 18 587 |
– Tillväxt | +7,7% | -1,0% | +2,0% | +2,0% |
Rörelseresultat | 902 | 645 | 856 | 1 042 |
– Justeringar | 105 | 70 | 55 | -20 |
Justerat rörelseresultat | 1 007 | 715 | 911 | 1 022 |
– Rörelsemarginal | 5,6% | 4,0% | 5,0% | 5,5% |
Resultat efter skatt | 433 | 435 | 578 | 672 |
Vinst per aktie | 9,03 | 7,80 | 10,30 | 12,00 |
Utdelning per aktie | 3,90 | 4,10 | 4,50 | 5,00 |
Direktavkastning | 4,8% | 5,0% | 5,5% | 6,1% |
Avkastning på eget kapital | 7% | 7% | 9% | 10% |
Kapitalbindning | 20% | 20% | 21% | 22% |
Nettoskuld/Ebit | 2,9 | 3,9 | 2,9 | 2,4 |
P/E | 9,0 | 10,4 | 7,9 | 6,8 |
EV/Ebit | 7,4 | 10,4 | 8,1 | 7,3 |
EV/Sales | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 |
Kommentar: nettoskuld enligt bolagets definition som exkluderar leasingskulder och pensionsavsättningar. Rörelseresultat avser bolagets Justerade Ebit, men med avdrag för ränta på leasingskulder. I snitt har bolagets redovisade Ebit varit omkring 1,2 procentenheter lägre än Justerad Ebit de senaste sex åren. Av denna avvikelse har omkring 0,9 procentenheter berott på förvärvsrelaterade avskrivningar och 0,3 procentenheter på jämförelsestörande poster. |
Svagt i alla marknader
Utveckling per affärsområde | Omsättning (organisk tillväxt) | Rörelseresultat (vs Q2 i fjol) |
Danmark | 1003 Mkr (-8%) | 14 Mkr (83) |
Finland | 347 Mkr (-7%) | -14 Mkr (4) |
Polen/Baltikum | 1253 Mkr (+1%) | -31 Mkr (22) |
Sverige/Norge | 1649 Mkr (-6%) | 153 Mkr (214) |
Sørensen og Balchen | 253 Mkr (-3%) | 46 Mkr (56) |
Koncern | 4508 Mkr (-5%) | 91 Mkr (284) |
I slutet av juli presenterade Meko ett mycket svagt andra kvartal som fick aktien att rasa 19%. Osäker konjunktur fick många fordonsägare att hålla hårdare i plånboken och bara prioritera de mest nödvändiga reparationerna. Kunderna fokuserade mer på priset och konkurrensen skärptes på flera håll, särskilt i Danmark och Polen.
I Polen/Baltikum vänder bolaget till stor förlust men till saken hör också att Meko under 2024 tog över en förlustverksamhet från sin huvudägare LKQ, som inte fanns med i böckerna under samma kvartal i fjol. På den minsta marknaden, Finland, fortsätter bolaget göra svaga resultat. I Sverige och Norge var utvecklingen något mer stabil.
Jämförelsestörande poster | Q2 2025 | Q2 2024 |
Projektkostnader, affärssystem | -33 Mkr | -26 Mkr |
Tillfälliga centrallagerkostnader | -22 Mkr | -1 Mkr |
Omstruktureringskostnader | -3 Mkr | -5 Mkr |
Transaktions- och integrationskostnader | -3 Mkr | -14 Mkr |
Nedskrivning Omnicar | – | -3 Mkr |
Övriga förvärvsrelaterade poster | -23 Mkr | -24 Mkr |
Detta var det första kvartalet med negativ tillväxt sedan 2020 och totalt backade rörelseresultatet från 284 Mkr till 91 Mkr under andra kvartalet. Rörelsemarginalen föll från 6,0% i fjol till bara 2,0%. Lägger man till jämförelsestörande poster – och det finns en hel del av den varan – stiger rörelseresultatet till 175 Mkr. Det ändrar dock inte bilden av en lönsamhet som faller kraftigt.
Nytt besparingsprogram
Extra oroande är också att resultatet faller så pass mycket trots att ett antal tidigare kostnadsåtgärder ska ha gett positiv effekt med cirka 50 Mkr i kvartalet, eller 200 Mkr på årsbasis.
På vissa håll bedöms dessutom den hårdare konkurrensen inte vara något tillfälligt. Som följd introducerar bolaget ännu ett kostnadsprogram som ska sänka kostnaderna med ytterligare 100 Mkr per år. Det ska leda till färre administrativa och centrala tjänster. Programmet ska ha full effekt redan vid ingången av 2026.
Utöver det investerar bolaget i ytterligare initiativ för att stärka tillväxten. Ett exempel är ökad prisdifferentiering mellan olika kundkategorier. Ett annat är utökat fokus på egna varumärken, med fler produkter på fler prisnivåer som bättre ska kunna möta efterfrågan på lågprisalternativ. En nyhet från den kapitalmarknadsdag bolaget höll häromdagen är exempelvis att Meko expanderar det egna lågprisvarumärket ”Every part matters” till sju nya marknader efter att en lyckad satsning i Polen.
Omfattande logistikprojekt
Ett annat återkommande fokusområde som var centralt även under kapitalmarknadsdagen var bolagets logistikapparat, och de åtgärder som Meko vidtagit här de senaste åren.
Automatiserade centrallager har nu under 2025 färdigställts i både Danmark, Norge och Finland. Under det andra kvartalet driftsattes också bolagets nya centrallager i Polen, där man flyttat till nästan dubbelt så stor lokal. Polen var också första marknad att i början av juli introducera koncernens nya affärssystem, som framöver ska rullas ut på bolagets övriga marknader.
“Vi har tre stora lagerprojekt som slutförts under sommaren och där låg vi med dubbla kostnader under andra kvartalet. Effektiviteten av de satsningarna ska komma andra halvåret och det är ganska stora effekter.”, sa Mekos VD Pehr Oscarson i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt inför bolagets kapitalmarknadsdag.
Givet den svaga marknaden och att det lär uppstå en del kostnader för det nya besparingsprogrammet väljer vi ändå att vara konservativa kring utvecklingen för 2025. Vi skissar in en rörelsemarginal (där vi dragit av räntan på leasingskulder) på 4,0%.
Med sänkta kostnader, ny logistikapparat i drift och en något bättre marknad borde det vara en låg ribba för bolaget att nå över 5,0% rörelsemarginal de kommande åren. Då faller värderingen till 7-8 gånger rörelseresultatet (EV/Ebit).
Analytikerna tror bolaget kan nå över 6,0% rörelsemarginal framöver. Då blir värderingen snarare 6 gånger rörelseresultatet. Tabellen nedan visar dock något annat, eftersom analytikerna räknar in bolagets leasingåtaganden (3,3 miljarder kr) i skuldbilden medan vi i stället justerar detta mot resultatet.
Mekos finansiella mål, som upprepades på kapitalmarknadsdagen, är att växa det justerade rörelseresultatet minst 10% årligen.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2026E | EV/Ebit 2026E | EV/Sales 2026E | Ebit-marginal 2026E % | Årlig tillväxt 2026E-2027E % |
Meko | -35% | 7,5x | 10,1x | 0,6x | 6,0% | 2,9% |
Bilia | 0% | 9,8x | 11,7x | 0,4x | 3,8% | 4,8% |
Inter Cars (PL) | 11% | 8,7x | 8,3x | 0,5x | 5,7% | 7,7% |
Auto Partner (PL) | -10% | 10,0x | 7,3x | 0,5x | 7,4% | 14,0% |
LKQ (US) | -12% | 9,6x | 10,5x | 1,0x | 9,3% | 2,7% |
Genomsnitt | -9% | 9,1x | 9,6x | 0,6x | 6,4% | 6,4% |
Källa: Factset. Analytikerna inkluderar leasingskulder i nettoskulden. |
Slutsats
Det är en oroande trög marknad som slår mot Meko, och som dessutom gör rejält avtryck i bolagets resultat som faller kraftigt. Det sammanfaller med omfattande interna åtgärder, som gör det svårt att sortera ut vad som är vad. Vi kan dock konstatera att även bolagets kraftigt justerade resultatmått halveras vilket tyder på svåra utmaningar.
Den stora risken i situationer som dessa är ifall även balansräkningen blir ett bekymmer. I Meko är skuldsättningen så pass hög att det inte går att utesluta, men då måste resultatet vika ytterligare och det är inte vårt huvudscenario.
Blickar vi något år framåt tror vi snarare det finns förutsättningar till bättre lönsamhet än dagens. Det verkar även uttalandena från VD Pehr Oscarson peka mot, som också fortsatt köpa aktier i bolaget även om det signalvärdet historiskt visat sig vara begränsat.
Meko är ett bolag som allt oftare de senaste åren haft problem med lönsamheten. Bolaget drivs dessutom med hög skuldsättning och återkommande omstruktureringsbehov som följd av de stora (och ibland tveksamma) förvärv som gjorts.
Vi lutar dock åt att aktien börjar bli för billig för att ignorera. Även med ganska blygsamma förhoppningar kring framtiden och en låg värderingsmultipel på 9 gånger rörelseresultatet ser vi över 60% uppsida i Meko på två-tre års sikt. Kan bolaget bara visa några framgångar det närmsta året borde aktien röra sig i rätt riktning.
Tio största ägare i Meko | Värde (Mkr) | Andel |
LKQ Corporation | 1 218 | 26,6% |
Swedbank Robur Fonder | 378 | 8,3% |
Fjärde AP-fonden | 363 | 7,9% |
Nordea Funds | 212 | 4,6% |
Unionen | 179 | 3,9% |
Carnegie Fonder | 146 | 3,2% |
Eva Fraim Påhlman | 142 | 3,1% |
AFA Försäkring | 129 | 2,8% |
Vanguard | 128 | 2,8% |
Dimensional Fund Advisors | 127 | 2,8% |
Största insiders utanför topp tio | Värde (Mkr) | Andel |
Pehr Oscarson | 45 | 1,0% |
Dominick Zarcone | 4 | 0,1% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 1,1% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser