Dot.com har blivit punkt.nu
Numera är det som att svära i kyrkan. Men jag säger det ändå. Internet är inte dött. Internet lever. Och håller i all stillsamhet på att revolutionera samhället. Framtidsvisionen av dot.com har blivit punkt.nu. Jag har till exempel väldigt svårt att se framför mig hur jag skulle klara mig utan nätet. Nu är det visserligen på gränsen att jag klarar mig ändå. Det är lite mycket just nu nämligen. Att starta dagstidning är rätt jobbigt. Man gör ju tidning varje dag, till exempel. Det höjer stressnivån. Dessutom ska jag gifta mig. Det är fantastiskt. Men rätt mycket att ordna med. Häromnatten kom jag så hem och hittade min toalett i hallen. Stambyte på gång. Är man stressad kan såna händelser framkalla överslag. I mitt fall ledde det till att jag tog med mig dagens post ut när jag gick och letade efter något bra ställe på Söder att kissa på. Så där stod jag på Monteliusvägen, med vidunderlig utsikt över Stockholm, kissade, öppnade post. Och tänkte på giftermål. Och internet. Allt jag vet om bröllop har jag lärt mig på internet. Eller snarare, av min blivande fru, som är internetekvlibrist. Brollopstorget.se, jag säger bara det. Oumbärlig för den som ska gifta sig. Brollopstorget.se är något så fantastiskt som ett internet-community som fungerar. Ett nav för en hel liten industri, som via internet får en fantastisk räckvidd, marknadsföring och merförsäljning. Så här: Bröllop är fantastiskt, men läskigt, Det känns som om jag kan göra många fel. Man vill veta hur man gör, helt enkelt. På brollopstorget.se kan du få veta allt. Och en hel del till. Ställ en fråga i någon av diskussionforumen och det tar fem minuter innnan någon av de tusentals (företrädelsevis) blivande brudarna som hänger där ger dig mängder med svar, tips och egna erfarenheter. Jag har tack vare dessa tips insett vilka konsumtionsmöjligheter det finns kring bröllop. Och lägligt nog finns mängder av företag i bröllopsbranschen representerade på brollopstorget.se. Ett livfullt community av användare, som sköter innehållsproduktionen själva (i klartext, talar med varandra) och företag som kan skapa affärer kring den kundbasen. Låter som en affärsidé hämtad ut vilket dotcom-prospekt som helst. Det är bara att Brollopstorget.se inte är dotcom, utan punkt.nu. Att det fungerar. Att Brollopstorget.se lyckats med det som internetföretagen misslyckades med. Att få folk att ändra beteenden. Det är nämligen det som internetrevolutionen handlar om. Det är inte en teknisk revolution, utan en beteenderevolution. Internet förändrar inte världen när folk tekniskt har tillgång till det: Utan när en kritisk massa människor börjar bete sig annorlunda. Min internetekvilibrist till blivande fru letar morgongåva till mig. Varje idé kollar hon först på nätet, berättade hon. Häromdagen ville hon ge mig en egen stjärna. Det kan man, visade det sig efter en enkel sökning på orden “Name a star” på nätet. Hon hamnade direkt hos det amerikanska företaget som hette exakt så. Men nätet avslöjade också obevekligen att Name a star var en bluff. I diskussionsgrupper fick man veta att man visserligen får ett certifikat som intygar att man nu fått en egen stjärna. Men att astronomerna struntar blankt i den namngivningen. Men jag har full förtröstan att min blivande fru hittar något annat vackert i nätets närmast bottenlösa brunn av information. Min poäng? Att internet förändrar världen, men inte på det uppenbara sätt man kan tro. Det är svårt att förutspå hur beteendeförändringar påverkar den värld som finns. Att en miljon människor läser Aftonbladet på internet, betyder inte automatiskt att färre köper papperstidningen. Tvärtom har det konstigt nog visat sig . Men det förändrar naturligtvis funktionen för papperstidningen och därmed också innehållet. En medieform slår inte ut en annan, ett nytt beteende slår sällan ut ett gammalt beteende, men förändrar dess roll. Det är det som håller på att hända med internetanvändandet. Långsamt håller det på att bli en del av vårt beteendemönster. Och då går det också att tjäna pengar på det. Punkt.nu. Tänkte jag där på Monteliusvägen med Stockholm framför mina stressade fötter. Och bestämde mig för att leta efter något lugnande på nätet. Ett spa. Punkt.nu.
Pontus Forsström
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.