E-handel
E-handeln fortsätter växa kraftigt i Sverige
Tillväxten under första kvartalet var störst inom livsmedel med 46 procent, barnartiklar/leksaker med 42 procent och byggvaror som ökade 32 procent.
– Vi ser en fortsatt digitalisering i samhället i allmänhet och i detaljhandeln i synnerhet. Handeln går mot att skapa en mer sömlös shoppingupplevelse och allt fler företag erbjuder konsumenter möjligheten att kunna röra sig fritt mellan flera kanaler inför, under och efterett köp, kommenteras det i rapporten.
Under första kvartalet e-handlade 74 procent av konsumenterna varor, varav 17 procent av dessa handlade via mobilen. Av dessa handlade dessutom 33 procent från utländska sajter.
E-barometern ges ut av Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.