E-handeln i Sverige ökade

E-handeln i Sverige växte med 3% i det tredje kvartalet jämfört med samma period förra året. Inklusive svenska konsumenters e-handel från utlandet så ökade den samlade e-handeln med 12% under kvartalet.
e-handel, e-handeln
Foto: Claudio Bresciani/TT
Däremot anas ett trendbrott i den inhemska e-handeln, som alltså exkluderar köp från utländska sajter, då omsättningen sjönk 3% under september. Det visar Svensk Handels E-handelsindikator.

”Att e-handelstillväxten fortsätter att avta var väntat när restriktionerna har slopats och fler återvänder till de fysiska butikerna. Det är snarare anmärkningsvärt att det fortfarande är tillväxt under tredje kvartalet och att utländska sidor drog mer av tillväxten”, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Hittills i år har den inhemska försäljningen av kläder och skor på nätet ökat med 28%. Hemelektronik är upp 23% medan möbler och heminredning växt med 22%. För e-handel av livsmedel, exklusive alkohol och tobak, summeras ökningen till 14%.

”Under slutet av förra året väntade sig många att e-handelns omsättning skulle sjunka i nivå under 2021, men så har det alltså inte blivit. Även om omsättningen under resten av året skulle bli påtagligt lägre än förra året så kommer e-handeln likväl att visa positiv tillväxt för helåret 2021. Det är en imponerande utveckling”, säger Johan Davidson.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.