Ekonom om rusande matpriserna: ”Producenter kan tro att det fortsätter så här”

Matpriserna rusar i Sverige. Nu befarar SEB att producenterna tror på ett nytt mönster och att de höga priserna är här för att stanna. "De som producerar våra livsmedel ser på kostnadsökningarna på ett nytt sätt", säger Robert Bergqvist, seniorekonom på storbanken.
Ekonom om rusande matpriserna: ”Producenter kan tro att det fortsätter så här” - robert-paprika
Foto: Unsplash och TT

Den höga inflationen fortsätter att plåga svenskarnas plånböcker. Och i onsdags kom beskedet som ingen ville ha: Inflationen steg mer än väntat i februari. Mätt som KPI landade den på 12% på årsbasis från januaris 11,7%, även kärninflationen med fast ränta rensad för energi steg oväntat till 9,3%.

Boven i dramat är livsmedelspriserna som har ökat explosionsartat med 22% under det senaste året och 2,8% sedan januari. Störst är prisökningen för grönsaker.

Ett skifte på marknaden

De ökade livsmedelskostnaderna förbryllar, säger Robers Bergqvist, seniorekonom på SEB. Han berättar att matpriserna historiska varit volatila och att det beror på väder och skördar. Vissa år stiger priserna och andra år sjunker de, men företagen brukar försöka hålla stabila priser till konsumenten. Det brukar finnas en viss acceptans att produktionskostnaderna varierar. Det har företagen en buffert för. Men nu kan det ha skett ett skifte, menar han.

”Det kan vara så att de som producerar våra livsmedel ser på kostnadsökningarna på ett nytt sätt, till exempel att priserna inte kommer gå ner. Att producenterna tror att vi har ett nytt mönster i marknaden och att priserna är här för att stanna”, säger han.

Leveransstörningar och höga energipriser har satt sina spår och livsmedelsinflationen märks i hela Europa. I Tyskland uppmättes den till 21,8% i februari och i Frankrike till 14,8%, enligt data från Trading Economics. Däremot blir livsmedelsinflationen kanske ännu tydligare i Sverige på grund av den svaga kronan.

Men det talats även om smyghöjningar från livsmedelskedjorna, eller ”greedflation” som det också kallas. Och att den tunna konkurrens på den svenska livsmedelsmarknaden pressar priserna ytterligare. Men den bilden är inget som Robert Bergqvist varken kan bekräfta eller dementera.

”Det är jättesvårt att säga, Konkurrensverket kommer att titta närmare på det. Men vi kan ju jämföra oss med Norge. Där är livsmedelspriserna lägre trots att norska kronan fallit lika mycket i värde. Jag kan bara noterat att det är en annan konkurrensutsatt marknad här”.

Bergqvist ratar V:s krav

Onsdagens höga inflationssiffra fick politikerna att reagera och finansminister Elisabeth Svantesson kallade till sig livsmedelsjättarna för ett möte. Under veckan har även Vänsterpartiet krävt att regeringen sätter ett pristak och hänvisar till Frankrike där detta har införts på vissa livsmedel. Matvarukedjor kommer därmed behöva sänka vissa priser till ”lägsta nivå” fram till juni. Robert Bergqvist sågar förslaget.

”Jag tror att marknaden har förutsättningar att sätta ett korrekt pris. Och jag tror att vi kommer få se en bättre balans fram över. I dag handlar det mer om att regeringen ska fundera på att ge extra stöd till de hushåll som råkar mest illa ut. Generella stöd riskerar ju att addera till inflationsproblemet”.

Oroande beteendeförändringar

Det finns även viss psykologi kopplad till inflationen. Robert Bergqvist berättar om forskning som visar att om inflationen går över en viss gräns så tenderar den att bli självgående. Ligger den över 3-4% under en viss tid kan det förändra vårt sätt att tänka. Ännu är det tidigt att säga om det har skett en beteendeförändring, men han ser vissa tecken. Till exempel att företag börjar räkna med högre priser på längre sikt.

”Jag är försiktig med att dra slutsatser kring detta. Men jag kommer att hålla ett väldigt stort öga på beteendeförändringarna framåt”, säger han.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Trapets
Annons från Invesco