ERICSSON: Kursvård framför allt
“Vi ska ge marknaden bra information om vad vi tror om framtiden” sa Ericssons nye finansdirektör Sten Fornell i samband med förra veckans bokslut. “Det är viktigt för oss att vägleda aktiemarknaden.”
Finansdirektörens uttalande kan tyckas tamt och rätt allmänt. Men tillsammans med Ericssons bokslut för 1999 pekar detta uttalande från telefonkonferensen med aktiemarknaden på att det råder en informationsrevolution i det gamla telefonaktiebolaget. Bokslutet var det mest detaljerade i bolagets historia.
Tydligen satsar Ericsson på kursvård. Hädanefter ska inget resultat lämnas okommenterat, verkar Ericssonledningen ha bestämt.
Älskade siffror
Men dessutom tyder alla frikostiga prognoser, som förekommer både i det tryckta bokslutet och i ledningens efterföljande kommentarer, på att Ericsson är på väg att lösa sitt interna informationsproblem. Bokslutet avslutas med att ledningsduon VD Kurt Hellström och ordförande Lars Ramqvist presenterar en prognos för årets försäljningsökning på mer än 20 procent. Dessutom finns en specificerad vinstprognos för innevarande kvartal. I klartext betyder det att Ericsson tror sig kunna sälja för mer än 260 miljarder kronor i år och under årets första tre månader tjäna över fem miljarder kronor.
Aktiemarknaden älskar all information av denna typ vilket förklarar varför Ericssonkursen lyfte med nästan tio procent i fredags. Alla prognoser som hjälper aktieanalytikerna att gissa rätt brukar premieras. Å andra sidan lär aktiemarknadens dom bli hård om Ericsson inte klarar av att leva upp till sina löften. Framför allt gäller detta vid dagens högt uppdrivna aktiekurser.
Signalerna når fram
Att Ericsson nu vågar lämna prognoser av denna specificerade kaliber är alltså ganska våghalsigt, men det tyder på att bolaget fått kontroll över organisationen.
Och det är här de främsta bristerna i Ericsson tidigare har uppmärksammats. Den 100.000 man tunga organisationen har de senaste två åren varit mer av en belastning för Ericssons aktiekurs än en tillgång. Fjolårets problembarn, mobiltelefonerna, visade förlust under de första nio månaderna. En anledning var bristen i det interna signalsystemet. Att tillverkningstakten på batterier till den nya telefonmodellen T28 var för långsam framkom helt enkelt för sent.
Tunnare rapporter
Men också i det övriga Ericsson har det tidigare brustit. Organisationen som rådde från 1996 fram till förra VD:n Sven-Christer Nilssons tillträde 1998 byggde på en rad komplicerade internaffärer mellan affärsenheterna. Det gav tunnare bokslut utan tydliga visioner om framtiden. Dessutom saknades kommentarer om lönsamheten per affärsområde. En av Nilssons främsta uppgifter blev att försöka råda bot på problemet. Han drev igenom en ny organisation och offentliggjorde Ericssons egna finansiella mål om tillväxt och vinst för aktiemarknaden. Dessvärre gav arbetet bara upphov till ett ännu mer komplicerat rapporteringssystem och dessutom till åtskillig förvirring på aktiemarknaden. Och informationen internt fungerade fortfarande inte på Ericsson.
Precisa uttalanden
Men det tycks den göra nu. Annars skulle sannolikt inte Hellström och Ramqvist göra så precisa uttalanden som de gjort.
Om mobilsystemen, Ericssons största och mest lönsamma produkt, säger Hellström:
“Troligen stiger efterfrågan med 40-50 procent i år. Framför allt kommer intresset att fokuseras kring mobilt internet, vilket pekar på en ökad försäljning av tekniken GPRS. Men försäljningen av GPRS samt tredje generationens mobiltekniker kommer inte att utgöra någon väsentlig del av Ericssons försäljning förrän år 2001”
Som ett ytterligare köttben till aktiemarknaden offentliggjorde Ericsson en ny prognos för det mobila internetanvändandet. Om fem år väntas det finnas 400 miljoner mobila internetanvändare jämfört med i princip noll i dag. Ungefär en halv miljard människor har redan “vanlig” mobiltelefon.
Om prognoserna infrias gynnas naturligtvis Ericsson. Förra året växte Ericssons mobilsystemförsäljning med över 40 procent, det är därför inte särskilt konstigt att bolagets prognoser inom detta område har extra stor trovärdighet på aktiemarknaden.
Men också för de mindre lyckade verksamheterna så lär Ericssons nya prognoser få genomslag, åtminstone i aktieanalytikernas prognosmakeri.
I takt med att aktiemarknaden hinner gå igenom bokslutet ytterligare några gånger och åter spela upp det som sagts på telefonkonferensen så kommer troligen nya, ännu mer positiva slutsatser om Ericssons framtid att dras. Så låter redan tongångarna på aktiemarknaden.
Svag telefonutveckling
Kurt Hellström var missnöjd med mobiltelefonernas resultat för 1999. Det bör han också vara. Telefonförsäljningen var bara tre procent högre än året innan och visade nätt och jämnt vinst. Men tillsammans med bokslutets utfästelse om att Ericsson långsiktigt ska nå en försäljningstillväxt på 20 procent och en rörelsemarginal på minst 10 procent så låter missnöjet plötsligt som ett löfte. Kanske Ericssonledningen har kapacitet att få ordning på sina problemområden.
Under de närmaste veckorna kommer det att cirkulera åtskilliga analyser på aktiemarknaden som pekar i denna riktning. Ericssons informationsoffensiv lär pressa upp aktiekursen åtskilliga kronor från dagens nivå. Det talar för fler vinstprognoser som överstiger Ericssons långsiktiga mål som i år indikerar en vinst på 26 miljarder kronor före skatt.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.