Ett skepp kommer olastat

Rederierna har inte återhämtat sig sedan finanskrisen. Nästan alla förlorar pengar och botten är ännu inte nådd.

På morgonen den 31 augusti ansökte Sydkoreas största containerrederi Hanjin om konkurs. Fartygen är beslagtagna tills miljardskulderna är betalda och med tanke på att kassan var tom ser det mörkt ut. Enligt analysfirman Alphaliner är Hanjin sex gånger större än något tidigare konkursat rederi och branschkännare har bedömt händelsen som en rederiets motsvarighet till Lehman-kraschen hösten 2008.

Ändå passerade hela konkursen likt ett skepp på natten. Nästintill osynligt, i tystnad. Det är i och för sig inte ovanligt när det gäller rederibranschen. Det mesta sker i skymundan. Men det är märkligt, med tanke på att branschen hanterar 90 procent av all världshandel – fördelat främst på torrbulk, tankrar och containrar.

Att branschen har stora problem är ingen nyhet för redarna själva. De är obehagligt väl medvetna om att fraktraterna, alltså dagshyran på fartyg, är historiskt låga. De har sett intäkterna sjunka sedan finanskrisen. Och enligt analysfirman Dwery Maritime väntas den aggregerade förlusten för 2016 landa på 5 miljarder dollar.

– Hela shippingvärldens intäktsnivåer ligger mer eller mindre på samma nivå som kostnaderna för att driva fartygen. Det är väldigt få rederier i världen som tjänar pengar just nu, säger Stena Bulks vd Erik Hånell.

Åren mellan 2000 och 2008 var exceptionellt goda. Men sedan finanskrisen 2008 har det varit rejält tufft. Frågan är vad som ska trigga i gång efterfrågan. Och därmed en ny redarhausse.

 

Det här är kort version av reportaget Ett skepp kommer lastat som publicerades i Affärsvärlden nummer 47, 2016. Prenumeranter kan läsa hela texten genom att klicka på blålänken.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.