FI i dialog med Nordnet: ”Säkerställer att de löser problemen”

Nordnet är igång igen men Finansinspektionen har en dialog med nätmäklaren Nordnet kring it-haveriet.
FI i dialog med Nordnet: ”Säkerställer att de löser problemen” - WEB_INRIKES
Finansinspektionen logga exteriör. Foto: Lars Schröder /TT / kod 12060

Efter uppgifter om att folk kommer in på andras konton när de loggar in hos Nordnet tvingades nätmäklaren att stänga ned både hemsidan och appen omedelbart. Något som drabbade kunder i hela Norden. Efter några timmar på eftermiddagen informerade nätmäklaren via plattformen X att systemen var i gång igen.

“Vi är nu igång igen. Våra system är åter i drift och det är nu möjligt att logga in och använda våra tjänster som vanligt. Vi förstår att du har frågor och vi kommer att dela en uppdatering med mer information mycket snart. Tack för ditt tålamod”, skriver Nordnet Norge.

På Finansinspektionen är man inkopplad och vill att Nordnet reder ut vad som hänt och hur det kunde ske.

”Vi har direkt dialog med Nordnet för att säkerställa att de åtgärdar problemen och reder ut vad som har hänt”, säger Vidar Lindgren, kommunikationsansvarig på Finansinspektionen.

Han fortsätter:

”När det sker incidenter som det här finns det en särskild ordning för hur de ska hanteras.”

Har 72 timmar på sig

Finansinspektionen är inte ensam om att vilja ha en redogörelse över haveriet. Även Integritetsskyddsmyndigheten, som ansvarar för att dataskyddsreglerna tillämpas på ett riktigt sätt när personuppgifter behandlas, väntar på en incidentanmälan.

“Vi har inte fått in något ännu. I normalfallet har man 72 timmar på sig att inkomma med en anmälan”, säger Per Lövgren, pressansvarig på Integritetsskyddsmyndigheten.

Tillsynsmyndigheten har en rad verktyg att använda vid överträdelser. Myndigheten kan ge varning, reprimand, förelägganden men även administrativa sanktionsavgifter.

 

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.