Förrädiska företagsförvärv

Som konsult fick jag ibland följa företagsaffärer på nära håll. Jag slogs av hur mycket folk som kunde vara inblandade: köparens och säljarens styrelser och ledningar, köparens bankirer, säljarens bankirer, jurister från båda sidor, pr-firmor etc etc. Det var också intressant att se att något så synbart enkelt som att köpa något kunde vara så invecklat. Och ta sån tid. Pressreleaser kunde ligga redo i veckor, och det förekom att de aldrig gick ut.

Man kan tycka det är konstigt att det alls görs några företagsaffärer, med tanke på hur mycket som kan gå fel och hur många som kan sätta käppar i hjulen. Fast ännu märkligare är väl egentligen att så pass många stor­affärer ändå annonseras, trots att risken för misslyckande är så hög. Det finns gott om exempel på illa genomtänkta uppköp och fusioner mellan storspelare. Och det är svårare att hitta motsatsen.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets
Annons från Invesco