Fotbollslåtar
Artisterna som slåss om WM-låtarna är många. Martin har tillsammans med Rob ‘n’ Raz och Patrik Henzel skrivit “VM-guld 2002” och placerar sig strax efter Magnus Ugglas låt på hitlistan. Andra, mer anonyma låtar finns också. Bert Karlsson har släppt en remix av Slitz-Javieras melodifestivalbidrag “No hay nada mas” med ny text, Svullo har skrivit en egen låt, ”Res er för Sverige” och Tyskarna från Lund är aktuella med bidrag. Men hetast är att vara officiell VM-låtskrivare. Det är där de stora pengarna finns att tjäna. I år stod kampen mellan 15 olika artister och skivbolag. Samtliga har skickat in ansökan till Svenska Fotbollsförbundet. Det är förbundet som har det slutliga ordet, vad gäller beslut om vem som ska få göra den officiella låten. – Vi har vänt oss blandat till skivbolag och artister. Därefter knöt vi avtal med en professionell aktör i musikbranschen, som har hjälpt oss att välja låt. Magnus Ugglas låt kom upp som förslag och vi godkände den, säger Svenska Fotbollsförbundets marknadschef Martin Salzer. – Att utse musikartister tillhör ju inte vår vanliga verksamhet, tillägger Jan Larsson, på marknadsavdelningen. Den största WM-låts-framgången är Glenmark, Orup och Strömstedts låt ”Vi ska gräva guld i USA” som skrevs till VM 1994. Singeln såldes i över 100 000 exemplar och CD:n i 420 000. Det är den bästa försäljningssiffra skivbolaget Warner Musics svenska avdelning någonsin har haft. Den succé fotbolls-VM 1994 var för det svenska landslaget anses vara en bidragande orsak till att försäljningssiffrorna var så höga. Att skivbolagen står i kö, för att få vara med och göra WM-låten är alltså inte konstigt. Men det är inte bara för dem eller för artisten som det är viktigt att låten blir en hit. Även Fotbollsförbundet har mycket att tjäna på att skivan säljer. Fotbollsförbundet får provision på antalet sålda skivor. En riktig hit kan ge ett rejält tillskott i kassan. Han försäkrar dock att Sony Music inte valts för att bolaget betalar högre provisioner än andra bolag. – Sony betalar inte bättre än någon annan. Vi får betalt beroende på försäljningen, säger han. Hur mycket det rör sig om vill han inte säga. Att göra den officiella WM-låten är dock långt ifrån en garanti på att låten blir en hit. Den succé som ”Att gräva guld i USA” gjorde är unik inom svensk skivbolagsindustri. Lasse Holms “Ciao, Ciao Italia” 1990 och Staffan Hellstrands “Xplodera” 2000 är exempel på låter som blev riktiga floppar. I år stod valet mellan 15 kända artister och valet föll slutligen på Sony Music och Magnus Uggla. – Det var den låten som vi kände var bra i alla avseenden. Låten, samarbetsavtalet osv, säger Martin Salzer, marknadschef på Svenska Fotbollsförbundet.
Lotta Dinkelspiel
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.