Google möter ökad översyn i Storbritannien

Teknikjätten Google står inför en ökad översyn i Storbritannien angående sin söktjänst och annonsverksamhet.
Google möter ökad översyn i Storbritannien - Google Showcase
AP Photo/Juliana Yamada

Det sedan den brittiska konkurrensmyndigheten CMA föreslagit att bolaget ges en “strategic market status” inom de två ovan nämnda områdena, enligt ett pressmeddelande.

Det hela är kopplat till Googles marknadsdominans, som enligt CMA hade inneburit lägre kostnader för vanliga personer och företag kring annonser om konkurrensen vore större.

CMA sade att man inte anklagar Google för konkurrensbegränsande metoder i nuläget, men att man har lagt fram en ”färdplan” för förändringar som företaget kan göra i sin verksamhet inför ett slutligt beslut i oktober.

Myndigheten inledde sin utredning av Google i januari och sa att den skulle försöka säkerställa rättvis konkurrens inom onlinesökning.

Läs mer:

Google och konkurrensmyndighet lägger fram slutargument i striden om Chrome

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Nordic Bridge Fund