Günther Mårder om elbristen: ”Behövs en ny Anders Tegnell”

Företagarnas VD Günther Mårder ryter till mot den nya elspararkampanjen som lanserades i början av veckan. ”Hämta inspiration från hur vi hanterade pandemin”, säger han till Affärsvärlden och tycker det krävs mer allvar från myndighetshåll.
Günther Mårder om elbristen: ”Behövs en ny Anders Tegnell” -
Günther Mårder är vd för Företagarna. Foto: Carl-Olof Zimmerman/TT

Under tisdagen lanserade Energimyndigheten sin elspararkampanj ”Varje kilowattimme räknas”, där samhället uppmanas att sänka värmen inomhus och minska på elanvändningen.

Afv kunde redan i mitten av september avslöja att en informationskampanj om att spara el funnits hos myndigheten i sex år, men att Energimyndigheten inväntade regeringens beslut i frågan.

För sent och för lite, kan man sammanfatta Företagarnas VD Günther Mårders kritik mot kampanjen som nu startats.

”De företagare jag pratar med i södra Sverige har bara ett fokus just nu och det är de extrema elpriserna”, säger Günther Mårder i samband med Sedermeradagen i Malmö.

”Jag är mycket förvånad över att kampanjen inte kommit tidigare med tanke på hur det ser ut i andra länder, där Spanien gjort det straffbart att köra air condition och Finland uppmanat sin befolkning att basta mindre”, säger han till Afv.

Prismekanismen funkar inte

Den svenska elförbrukningen i september låg på ungefär samma nivå som motsvarande månad förra året, vilket till viss del förklaras av att september var kallare än vanligt.

”Jag hade förväntat mig en sänkning av elförbrukningen till följd av de extrema elpriser som vi har. Prismekanismen verkar inte ha gått in riktigt hos folk. Det finns en stor potential om stora mängder av människor gör små förändringar så vi kan få ned förbrukningen och därmed sänka elpriset”, säger Günther Mårder och fortsätter:

”I Sverige behöver vi göra två saker: kapa eltoppen på morgonen och kapa kvällstoppen. Det är de vi måste kapa och vi kan använda samma retorik som under pandemin för det.”

Mer information behövs

Enligt Günther Mårder borde myndigheterna ta initiativ till att driva på kampanjen ytterligare genom fler presskonferenser och mer information.

Anders Tegnell, statsepidemiolog, Folkhälsomyndigheten.
Anders Tegnell, statsepidemiolog, Folkhälsomyndigheten. Foto: Anders Wiklund / TT

”Det skulle behövas en förlaga med en ny Anders Tegnell som dyker upp nästan varje dag och rapporterar om förbrukningen och prognoserna framöver”, säger han och belyser en fara med att Energimyndigheten inte kommunicerat tillräckligt.

”Jag skulle inte låta den spelplanen vara öppen för någon privat aktör. Det kommer dyka upp elexperter i media framöver och redogöra för läget, men man ska komma ihåg att de har kommersiella intressen för att nå ut. Jag tror vi behöver diskutera den här frågan rejält för att kunna kapa topparna”, säger Günther Mårder.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från VECKANS FÖRETAG
Annons från Invesco
Annons från Carnegie Fonder