Han leder tv-revolutionen
En tv-apparat, en kanal, en pratshow. Tv-mediet var måhända inte bättre på monopolets och Hylands tid – men det var mer lättöverskådligt.
– En gång fanns det ett enda sätt att titta på underhållning en vanlig onsdagskväll, sedan blev det fem, därefter 50 och så 500, säger Malte Andreasson, vice vd på United Screens, ett så kallat Youtube-nätverk delägt av Bonnier.
Andreasson har en lång bakgrund på TV4, dit han 1999 kom som projektledare för underhållning. När han slutade 2013 var han den Bonnierägda kanalens planeringsdirektör.
Malte Andreasson tror att traditionell tv lever i många decennier till. Den stora tv:n i vardagsrummet plockas alltså inte ner från väggen, men den är på väg att förlora sin centrala position. Konkurrensen från datorer, paddor och smartphones är redan hård och han säger att antalet möjliga sätt att titta på tv, eller video, som han föredrar att kalla det, bara kommer att öka. På grund av det måste aktörerna i tv-branschen ”gå från att spela ett instrument till att leda en orkester”.
– Det kommer inte att finnas ett enda sätt att titta på video som dominerar. För oss på United Screens har mycket hittills handlat om Youtube, som är extremt dominerande just nu, men om fem–tio år ska man vara beredd på att ett ambitiöst videoprojekt nog har minst ett tiotal olika publiceringsformer, säger han.
Att Aftonbladet för ett år sedan valde att lämna tillbaka sitt tillstånd för sändningar i det digitala marknätet, för att i stället fokusera på att utveckla tv online, kallar han ”en symbolhändelse av rang”.
– Vi är på väg in i en situation där den tekniske bäraren – som en tv-kanal eller radiokanal – spelar mindre och mindre roll. Vi befinner oss i nästa utvecklingssteg, där underhållning, drama, komedier och så vidare är på väg att lossna från sina bärare, säger han.
– Det kommer inte längre att handla om vem som äger flest tv-kanaler eller har bäst avtal med Comhem. Nu går vi in i ett stadium där vi inte längre kan tala om 50 olika kanaler utan om 50 miljoner kanaler, som möter tittarna på olika sätt. Hur hanterar vi det som medier och som leverantörer till annonsmarknaden?
United Screens svar på frågan är att knyta till sig oberoende Youtube-personligheter, som Therese Lindgren och gruppen Sthlm Panda, och sälja annonser, skapa reklamkoncept och mot en del av intäkterna även hjälpa dem med rådgivning och rättigheter. Bolaget arbetar med så kallade pre-rolls, reklamfilmer som ligger före ett Youtube-klipp och som inte går att klicka bort. Bland annonsörerna finns bland annat teleoperatörer, Carlsberg, Skånemejerier och SCA.
I oktober lanserade United Screens ett lokalt annonskoncept, där man säljer kampanjer på kommunnivå.
– Det är en alldeles ny satsning som är i införsäljningsstadiet. Det är ett helt annat annonseringssegment och helt andra kunder. Det finns särskilt stora behov eftersom det är ganska dominerat av lokalpressen. Inget ont om lokalpress, men det är inte rätt metod för att nå publiken under 40 år.
Annars ser Malte Andreasson de traditionella tv-husen som TV4 och MTG som de främsta konkurrenterna. Han konstaterar att United Screens förväntade omsättning på 40 miljoner kronor i år inte är mycket i jämförelse med dessa, men säger att företaget ska växa i 20 år till.
– Hela vårt projekt går ut på att göra attraktiva grejer online och sälja annonslösningar online, att förflytta pengar till onlinesidan. Tillväxten är utmärkt och vi har mer än fördubblats under 2015 både vad gäller tittande och omsättning.
Av: Sofia Stridsman
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.